איגוד האינטרנט מקים מרכז סייבר למשתמשים פרטיים ועסקים קטנים

המרכז, שיפעל בשיתוף פעולה עם ה-CERT הלאומי, יספק מדריכים לשיפור רמת הגנת הסייבר ופורום, בהנהלת מומחי אבטחת מידע, בו ניתן יהיה לקבל עצות איך להתמודד עם איומים

עו"ד יורם הכהן, יו"ר עמותת פרטיות ישראל ומנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי.

איגוד האינטרנט הישראלי הודיע היום (א') על הקמת מרכז שיתמקד בסיוע בהגנת סייבר למשתמשים פרטיים ולעסקים קטנים. המרכז יספק מידע, ייעוץ ותמיכה, ובמקרים המתאימים סיוע בהתמודדות עם מתקפות סייבר. הוא יעבוד בשיתוף פעולה עם מטה הסייבר הלאומי, רשות הגנת הסייבר וה-CERT הלאומי, שהיום נחשף באנשים ומחשבים שהוא עתיד להתחיל לפעול בסוף השנה.

בתחילה יכלול המרכז אתר בעברית ובערבית שיכיל, בין היתר, מדריכים וסרטוני הדרכה לשיפור הגנת הסייבר של משתמשי מחשב פרטיים, להתמודדות עם בעיות סייבר ידועות כמו כופרות (Ransomware), לכללי התנהגות נכונים ברשת, מדריכי התקנת תוכנות הגנה (לרבות המלצות למוצרים חינמיים), גיבוי מידע, כיצד לזהות מייל מזיק ואיך לשמור על הפרטיות ברשת. כמו כן, יוכלו משתמשים להירשם לשירות שבמסגרתו הם יקבלו עדכונים ומדריכים בנושאים שונים.

הרובד הבא יהיה פורום אינטראקטיבי להעלאת בעיות באבטחת מידע או תפעול המחשב, ומתן אפשרות לאחרים לסייע להם. פורום זה ינוטר באופן קבוע על ידי מנהל פורום, מומחה אבטחת מידע מטעם האיגוד, שיוודא כי התמיכה שהמשתמשים נותנים זה לזה אינה מטעה, מזיקה או זדונית.

במידה שאנשי התמיכה יחשדו שמדובר במתקפת סייבר, הם יוכלו להעמיק את הטיפול במשתמשים על ידי פנייה ישירה אליהם לצורך קבלת החומרים – למשל קבצים חשודים או מיילים. החומרים ייבדקו במעבדה מבודדת על יד מומחי אבטחת מידע, שיתרמו בנק שעות מומחה חודשי למרכז. במקרים שבהם יתברר שמדובר במתקפת סייבר משמעותית, בקנה מידה רחב, יועבר החומר לבחינה מעמיקה יותר על ידי גופי המדינה האמונים על הנושא ב-CERT הלאומי.

תקציב הקמת המרכז ופעילות השנה הראשונה מוערכים ב-700 אלף שקלים, שיגיעו מתקציבו של איגוד האינטרנט הישראלי. חלק הארי של התקציב יוקדש לשכירת חברת אבטחת מידע שתעניק למרכז ייעוץ מקצועי ושירותי תוכן, ותנהל את הפורום.

"גם מתקפות על משתמשים פרטיים ועסקים קטנים מהוות סיכון משמעותי"

באיגוד האינטרנט הישראלי מסבירים ש-"המדינה הקימה מערך סייבר מהמתקדמים בעולם, אך באופן טבעי, עיקר המשאבים של גופי הגנת הסייבר הלאומיים מוקצים להגנת גופים אסטרטגיים כגון משרדי הממשלה, חברות ממשלתיות, תשתיות קריטיות או חברות עסקיות גדולות. זאת, מתוך ראייה כי פגיעה בהם עלולה לגרום לנזק משמעותי למדינה, לכלכלה ולחברה. משתמשים פרטיים ועסקים קטנים אינם נהנים, באופן ישיר, מאותה חליפת הגנה בתחום הסייבר, אף שתקיפת סייבר של משתמש פרטי או עסק קטן יכולה לפגוע משמעותית ב-'איכות חייו' הדיגיטליים ואף הפיזיים: גניבת זהות ומידע אישי, השמדת מידע או הצפנתו תוך דרישה לכופר, שינוי מידע או שימוש בו לרעה לשם השגת נכסים חומריים".

"אירועי סייבר שכאלה הופכים תכופים מיום ליום ואף שאין בהם איום סייברי ישיר ברמה הלאומית, טמון בהם סיכון משמעותי", אומרים באיגוד. "רבות ממתקפות הסייבר הגדולות מתחילות במשתמש פרטי יחיד, שהמחשב שלו עלול לשמש כ-Bot במתקפת DDoS, או במחשבו של עובד בעסק פרטי קטן, שהחדירה אליו היא תחילתו של תהליך רכישת זכויות גישה למחשבי ארגון גדול יותר שאליו הוא קשור. העלאת המודעות והמוכנות של משתמשים פרטיים להתמודדות עם איומי סייבר ומתן הדרכה יעילה ורחבה הופכים את הטיפול במשתמש הקצה למטרה בעלת חשיבות לאומית".

פעילות המרכז תתבסס על הניסיון שנצבר בפעילות של המרכז לאינטרנט בטוח שמפעיל איגוד האינטרנט, במסגרתו ניתן מענה אנושי מסביב לשעון לפניות בסוגיות של אלימות ברשת, פרסום חומרים אינטימיים או פוגעניים, הונאות רשת ועוד. עם זאת, במקרה של תקיפות סייבר אין צורך במענה אנושי מיידי, שכן במקרים רבים המשתמש כלל אינו יודע שהוא יעד לתקיפת סייבר. כדי שהמרכז לא יידרש לתת סיוע טכני לאלפי בקשות של משתמשים עם תקלות מחשב טריוויאליות במחשב, ומשום שאין כאן חשש שמשתמש יפגע בעצמו כתוצאה מתקיפת הסייבר, החליטו באיגוד האינטרנט שהמרכז יפעל במתכונת של פורטל רשת.

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי "הגנת סייבר צריכה להינתן לכל סוגי המשתמשים באינטרנט, החל מהאזרח והתושב הפשוט וכלה בתשתיות המדינה הקריטיות ביותר. כחלק ממשימתו לבניית האינטרנט הישראלי ופיתוחו, איגוד האינטרנט שם לו למטרה לסייע למשתמש הקצה להתמודד עם איומי הסייבר, שהתממשותם תפגע קשות באיכות חייו הדיגיטלית של האזרח. העלאת רמת הגנת הסייבר אצל משתמשים פרטיים ועסקים קטנים תשפר את ההגנה על כלל תשתית האינטרנט הישראלי. אני קורא לחברות אבטחת המידע לחבור לאיגוד ולהיות חלק מהקמת המרכז".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים