קוואלקום הפלתה לרעה ותפצה 3,300 עובדות ב-4,000 דולר לכל אחת

ענקית הטכנולוגיה נתבעה על ידי עובדות בגין אפליית נשים ופערי שכר ● על פי פשרה שהושגה בין הצדדים תשלם החברה בסך הכל 19.5 מיליון דולר כפיצוי לתובעות ותחיל נהלים חדשים לצורך שינוי המצב

שולטות. אילוסטרציה: BigStock

קוואלקום (Qualcomm) תיאלץ לפצות את הנשים העובדות בה בסכום כולל של 28.5 מיליון דולר, וזאת כהסדר פשרה ליישוב תביעות של עובדות שטענו כי החברה מפלה אותן ומשלמת להן שכר לא שווה לזה שמקבלים עובדיה הגברים. כמו כן הלינו העובדות על כך שקוואלקום אינה מספקת להן הזדמנויות קידום ומשרות ראויות כפי שהיא נוהגת עם עמיתיהן הגברים.

החברה נעתרה לפשרה וחתמה על ההסכם עוד בטרם הוגשה התביעה, בבית המשפט הפדרלי בסן דייגו, למרות שיישוב הסכסוך שנקבע בין הצדדים עדיין כפוף לאישור בית המשפט.

תעשיית הטכנולוגיה – אפליה מגדרית והטרדות מיניות

לא רק בקוואלקום אלא בתעשייה בכלל, מצבן של נשים אינו פשוט ומעורר דאגה – למרבה הצער, שוויון הזדמנויות ושכר מפלה בעבור נשים שעובדות בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (ר"ת STEM), הם רק חלק מהבעיות הרבות שאיתן מתמודדות נשים שמועסקות בתעשייה.

ממצאיו של דו"ח שתוצאותיו פורסמו בינואר השנה, ושנקרא “The Elephant in the Valley", הראו כי 60% מהנשים שענו על הסקר – רובן בעלות ותק של לפחות 10 שנים בתחום הטכנולוגיה – אמרו שהוטרדו מינית במקום עבודתן, וזאת כש-39% מהנשאלות הודו כי לא דיווחו על הטרדה מחשש שהדבר יפגע בקריירה שלהן.

למרות שעובדות קוואלקום לא הלינו על הטרדות מיניות, הנתונים בנוגע להעסקה בחברה מדברים כנגד עצמם – נשים מחזיקות בפחות מ-15% מעמדות הניהול הבכירות בחברה. יתר על כן, מנהלי האגפים, שמרביתם לפיכך הם גברים, אחראים גם על ההחלטה מי זוכה בקידום, מה שמוביל לכך שנשים בחברה מקודמות פחות מגברים.

מחויבת לטפל בכל עובדיה בהגינות שוויונית

במסגרת ההסדר, תשלם ענקית השבבים הסלולריים לתובעות – 3,300 עובדות נוכחיות ועובדות לשעבר בחברה – פיצויים בסכום של 4,000 דולרים לכל אחת. בנוסף התחייבה החברה ליישם מדיניות שינויים ותכניות לקידום עובדות טובות יותר לעבודה בתחומי ה-STEM, כך מסרה סוכנות הידיעות AP.

כחלק נוסף מההסדר, תעסיק הענקית שני יועצים חיצוניים שימליצו לה על מדיניות שתבטיח מקום עבודה שוויוני יותר. כמו כן, תמנה החברה אחראי על אכיפה פנימית לצורך פיקוח על יישום התנאים של ההסכם, הכוללים השקעה ביוזמות פיתוח מנהיגות; בחינוך העובדים על מדיניות איסור אפליה; ועיצוב מחודש לנוהלי התלונה של החברה.

"זה ידוע כי נשים ב-STEM ובנושאים קרובים אחרים מופלות תמיד בשכר ובקידום", אמר דיוויד סנפורד, עורך הדין הראשי של התובעות. "הסדר הפשרה הזה מייצג קפיצה ענקית קדימה לעבר פילוס השטח, ויכול לשמש כמודל של שיטות עבודה מומלצות בעבור חברות טכנולוגיה אחרות".

בתגובה לדברים מסרה כריסטין טרימבל, סגנית נשיא ענייני הציבור בקוואלקום, הצהרה מוכנה לפורצ'ן (Fortune) ובה נכתב כי "קוואלקום מחויבת לטפל בעובדיה בהגינות שוויונית. אמנם יש לנו הגנות חזקות לטענות, אך בחרנו להתמקד בעשיית עוד שיפורים משמעותיים בתכניות ובתהליכים הפנימיים שלנו, שמניעים שוויון וכוח עבודה מגוון וכוללים ערכים שאנו חולקים ומאמצים". טרימבל סיכמה ואמרה ש"ההסכם עדיין כפוף לאישור בית המשפט ולכן איננו יכולים להגיב עוד".

עורכי הדין של העובדות התובעות טענו מנגד כי השינויים שצפויה קוואלקום לערוך, באם יאושר ההסכם סופית בבית המשפט, עשויים להשפיע במיוחד על התעשייה, הנשלטת על ידי גברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים