ליגת הצדק לבינה מלאכותית יוצאת לדרך

חמש ענקיות ההיי-טק הבכירות ביותר במשק העולמי מתכוננות לקראת עידן הבינה המלאכותית, המסעיר והמדאיג כאחד, ומתכוונות לכונן גוף שיקבע קוד אתי לטכנולוגיה החדשנית

אילוסטרציה: BigStock

תאגיד אלפבית (Alphabet) של גוגל (Google), אמזון  (Amazon), פייסבוק ( Facebook), יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft), רוצים להציל את העולם מנזקים פוטנציאליים של תחום הבינה המלאכותית – AI (ר"ת Artificial Intelligence).

ובאמת, התאגידים הללו נחשבים לגיבורי העל של עמק הסיליקון – לכל אחד מהארגונים העוצמתיים יש כוח רב, כל אחד מהם טוען שהוא פועל למען עולם טוב יותר, וכל אחד מהם גם מפחיד ממשלות במהירות ובקנה המידה של פועלו.

כעת, על פי דיווח של הניו יורק טיימס (New York Times), מנסות הענקיות המדוברות, בדומה לגיבורי-העל של הקומיקס, לאחד כוחות על מנת ליצור גוף ממשל חזק משלהן. חמשת החברות המובילות חוברות יחד לצורך יצירת סטנדרטים בתעשייה שעל פיהם יפעלו חברות לפיתוח בינה מלאכותית אתית.

Siri הסדרתית או Cortana המרטשת

על פי הדיווחים, הקבוצה טרם הוכרזה רשמית, אבל החברות כבר נפגשו בכדי לדון בהתארגנות העתידית ובעיקר בשאלה כיצד ניתן לפתח בינה מלאכותית בבטחה ולטובת האינטרסים של הציבור הרחב.

ממה בעצם חוששות החברות הגדולות בכל הנוגע בבינה מלאכותית? הסכנה הכי הגדולה של התחום המתקדם והחדשני אינה דווקא בריאתו של רוצח בעל בינה מלאכותית – Siri הסדרתית או Cortana המרטשת – אלא בעיקר החשש כי הון שנוצר על ידי הטכנולוגיה לא ישותף באופן שווה וייצור סופו של דבר אליטה מוגבהת מעם ומעמד עליון טכנוקרטי.

חששות דומים בוטאו גם במחקר של אוניברסיטת סטנפורד (Stanford) שכונה "מחקר 100 השנים על בינה

מלאכותית" (100year study on artificial intelligence), שנערך במשותף ואף פוקח על ידי חוקרי גוגל ומיקרוסופט, שככל הנראה דחפו בעקבותיו ליצירת קבוצת האתיקה לענף.

OpenAI מפתחת קוד אתי משלה

במקביל ליוזמה של הענקיות, מתגבשת גם יוזמה דומה אחרת בענף: OpenAI של אילון מוסק וסם אלטמן. מלבד מחקר נרחב, גם OpenAI מקווה למצב את עצמה כברומטר מוסרי לפיתוח קוד אתי פתוח לבינה מלאכותית.

גם אם קוד שכזה לא יוכל לעצור בפועל אחרים מלפתח זדונות בינה מלאכותית, עדיין חשיבותו ניכרת. החברה ליהקה ארסנל שותפים מכובד משלה ליוזמתה, הכולל בין השאר את אמזון, Nvidia, פיטר תיל – שייסד יחד עם אלון מוסק את PayPal, וריד הופמן – אחד ממייסד לינקדאין (LinkedIn).

עדיין לא ברור האם בינה מלאכותית תספק בסופו של יום את הקסם שיפתור את הבעיות הגדולות של האנושות, כמו למשל עוני ורעב, אבל מה שבטוח כבר עכשיו הוא שמסתמן כי כל הנוגעים בדבר מעוניינים להיות משויכים לצד המוסרי של התחום אם וכאשר יכנסו לדפי ההיסטוריה.

בתגובתה לפנייה של הטיימס אמרה מיקרוסופט כי אינה מוכנה להתייחס לשמועות בנושא, ואילו פייסבוק, יבמ, אמזון ו-אלפבית לא היו זמינות לתגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים