היזם שמכין ארוחה בווטסאפ

לתומר בן עזרא נמאס לבזבז יותר מדי זמן על הזמנת אוכל במסעדה, אז הוא המציא פתרון פשוט - לעשות את זה באמצעות התכתבות עם בוט ● סיפורו של צעיר אמביציוזי - ממודיעין חיל האוויר וצ'ק פוינט ועד לתחום הקולינריה

05/09/2016 14:35
התכתבות בווטסאפ - והפיצה אצלכם. TicTuk. איור אילוסטרציה: BigStock

אם ביום מן הימים, אחרי שיעשה מספיק כסף ויחוש כי מיצה את עצמו, יבחר תומר בן עזרא לפנות לעתיד מקצועי חדש, מומלץ לו בחום להפוך למאמן אישי. תאמרו מיד, ובצדק, שכל יזם וסטארט-אפיסט באשר הוא חייב להיות מוטיבטור עם מנוע פנימי אדיר כדי לשרוד את היום יום השוחק ולעשות את זה. ועדיין, אני תוקע לכם שבן עזרא, לו רק יבחר, יוכל לתת פייט אמיתי לאלון גל ולצמרת הקואוצ'רים במדינה.

בן עזרא הוא היזם שמאחורי אפליקציה חדשה בשם TicTuk, שמאפשרת למשתמשים לבצע רכישה ישירה של מוצרים, הזמנת אוכל וקבלת שירותים דרך ווטסאפ (Whatsapp) ופייסבוק מסנג'ר (Facebook Massenger), באמצעות התכתבות עם בוט. כרגע מתמקדת האפליקציה בתחום האוכל.

הסיפור של בן עזרא ראוי להישמע בקרב יזמים צעירים המחפשים את דרכם. בן עזרא הוא בסך הכול בן 34, אבל כבר הספיק לעבוד בצ'ק פוינט (Check Point), לייסד, להיות המנכ"ל ולמכור את מאודאו, חברת שיווק משחקים לפייסבוק (Facebook), ולהתנהל מול בעלי הון ללא חשש. המנטרה שלו פשוטה: להאמין. לא לפחד. להעז. לרצות להצליח בכל נים מנימי נפשך.

הוא נולד בעפולה. "ההורים שלי גידלו ארבעה ילדים, עבדו קשה ולא נחו לרגע", ציין. "הצלחנו להפוך ולהיות מעמד ביניים. אני לא מזלזל: הייתה לי ילדות נפלאה והמשפחה שלי מדהימה, אבל החיים שהם בנו לא התאימו לי. רציתי יותר. חוץ מזה, אני לא פחדן. מגיל מאוד צעיר הבנתי שלאנשים טובים תמיד תהיה דרישה. אבא שלי סוחר, הוא לימד אותי את זה".

תסביר…
"בכל פעם שהייתי בנקודה נוחה, בג'וב שכלל משכורת מעולה ותנאים סבבה, ידעתי שגם אם לא אהיה באותה משרה לאורך זמן, אהיה במקום אחר שישווה לי את התנאים או ישדרג אותם. ידעתי שיש לי ערך. ותמיד, כשלא קיבלתי מה שאני רוצה – חתכתי, בלי לחשוב יותר מדי. תתפלא, זה השתלם. תמיד".

הסירוב לצ'ק פוינט

בגיל 19, במהלך שירותו הצבאי במודיעין חיל האוויר, עזב בן עזרא את עפולה ועבר לעיר הגדולה. אחרי השחרור הוא התחיל ללמוד הנדסת תוכנה במכללת אפקה וכעבור שלושה סמסטרים הוא כבר עבד בצ'ק פוינט. "הם שכרו אותי לתמיכה ומהר מאוד הבינו שאני יכול לעשות הרבה יותר מזה", הוא נזכר. "התחלתי לפתח שם ובאיזשהו שלב הם הבטיחו לי משרה חלקית בתור מפתח. רגע לפני שסגרנו הם אמרו: 'אנחנו צריכים אותך במשרה מלאה. אולי תשחרר קצת מהלימודים – אנחנו ממש רוצים אותך'. אמרתי להם שהלימודים במקום הראשון". את הלימודים, אגב, הוא סיים בהצטיינות.

מצ'ק פוינט הוא המשיך ל-Media Layers ול-Panaya, כמפתח וכראש צוות. בשלב כלשהו החל לבעור בו לעשות משהו משלו. יחד עם שני חברים הוא התחיל לעבוד על פרויקט חדש, מאנדאו. "בנינו מוצר למפתחי משחקים בכל העולם. הרעיון היה שהם ישתפו טראפיק ביניהם. קליק אקסצ'יינג' סגור למפתחי משחקים". בן עזרא עף על זה מהרגע הראשון ולא חשש לפנות לדרגים הגבוהים ביותר בחברות שעניינו אותו. "תמיד שאפתי להגיע לבעלים ולמנכ"לים. לא עניין אותי לדבר עם מנהלי שיווק", אמר.

למה?
"כי הם יכולים לעצור אותך או, במידה שזה מעניין אותם, התהליך עד שהם מעבירים הלאה במעלה ההיררכיה של הארגון עלול להיות ארוך מדי. הרבה יותר נבון לפנות למנכ"ל ואז הוא שולח אותך למנהל השיווק".

תומר בן עזרא, האיש שמאחורי TicTuk

תומר בן עזרא, האיש שמאחורי TicTuk

"הייתי עובד לתוך הלילה, הולך לישון עם המחשב. מתעורר מצלצולים של 'הודעה חדשה התקבלה'", ציין. "לא ויתרתי לרגע. למדתי את הלקוחות. הכנתי דף עם כל היתרונות שלנו. הבנתי מה נשמע נכון שיווקית לצד השני ואת זה ממנף. הייתי שולח מיילים בטירוף, עד שענו לי".

בשלב מסוים התעניין איש העסקים טדי שגיא ברכישת החברה. אחרי משא ומתן ממושך התנאים לא הבשילו ומאנדאו נמכרה לגוף אחר. היה זה האקזיט הראשון של בן עזרא.

TicTuk בצ'יק צ'ק?

משם עבר בן עזרא למיזם הנוכחי שלו – TicTuk. הוא ציין כי הרעיון לשירות החדש עלה במוחו "כשקלטתי שלוקח לי יותר מידי זמן לבצע פעולה פשוטה כמו להזמין מנה קבועה שאני מכיר מרשת מסעדות מסוימת. זמן ההמתנה לביצוע ההזמנה בטלפון ארוך מדי, עם מקום להרבה טעויות אנוש. הזמנה דרך אפליקציה ארוכה ומסורבלת, והזמנה דרך אתר לוקחת זמן רב ועוברת דרך שלבים רבים. אז הבנתי שהרעיון לנהל שיחת ווטסאפ עם המסעדה כדי להזמין יכול לקצר את הזמנים ולפשט את אופן ההזמנה".

"קצת אחרי שקיבלתי החלטה להתחיל לפתח וממש במקרה, התחילו להתפרסם ידיעות עולמיות על כך שהבוטים צפויים לקחת חלק גדול בעולם הטכנולוגיה של 2016 ולהיות הדבר הבא, שיחליף את רוב השימוש באפליקציות", הוסיף. "בערך באותו הזמן, פייסבוק ומיקרוסופט (Microsoft) הכריזו על פתיחת ה-API שלהן על מנת לאפשר למפתחים לעבוד על בוטים ולעודד פעילות עסקית בפלטפורומות שלהן. אז הבנתי שזה הזמן הנכון".

השותף של בן עזרא להרפתקה הוא קובי בן מרדכי, מפתח מומחה DevOps מבנה וארכיטקטורה. "לא ראינו צורך בגיוס הון בשלב Seed מכיוון שיכולנו לפתח ולממן לבד את הטכנולוגיה והעסק עד כה. כעת אנחנו נמצאים בתהליך גיוס Round A בשווי שני מיליון דולר, עם מספר אנג'לים ישראליים", אמר בן עזרא.

המערכת להזמנת משלוחים של החברה הושקה באפריל האחרון, לפני כמעט חצי שנה. מאז הצטרפו לשירות אגאדיר, פיצה האט ורשתות מזון ישראליות מוכרות נוספות. השירות זמין עבור לקוחות החברה במודל תמחור של אחוז קבוע מסך ההזמנות עם מינימום חודשי.

במהלך חמשת החודשים הקרובים צפויה TicTuk להשיק את הטכנולוגיה עם רשת מזון מהיר אמריקנית מוכרת שבן עזרא לא מוכן בינתיים להסגיר את שמה. לדבריו, "שוק המזון המהיר והמשלוחים בארץ ובארצות הברית בהחלט בשל לטכנולוגיה מהסוג ש-TicTuk מציעה – הן מצד רשתות המזון והן מצד הלקוחות המזמינים".

מאיפה השם של המוצר?
"חיפשנו דומיין פנוי בשש אותיות ומצאנו את TicTuk. אהבתי את הצליל שלו. נשמע טעים, לא?"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים