לא חברים: מכתב הזעם הישראלי נגד הרשת החברתית

שורה של עיתונאים, אנשי תקשורת, פרסום ותוכן, ופעילים מוכרים בפייסבוק, שלחו מכתב למנהלי הרשת בארץ ובעולם בו הם מוחים על הפגיעה בחופש הביטוי

החיים והמוות בידה של פייסבוק

לאחר שורת אירועים של חסימות משתמשי פייסבוק (Facebook) בישראל בשבועות האחרונים, עשרות משתמשי הרשת החברתית בישראל, שורה של עיתונאים, אנשי תקשורת, פרסום ותוכן, פעילים מוכרים ברשת החברתית, שלחו היום (א') מכתב למנהלי פייסבוק בעולם ובישראל, ובראשם, כמובן, המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג.

המכתב מוחה על הפגיעה בחופש הביטוי ומשגר דרישה לפייסבוק להתנהל "בצורה אחראית, ישרה ושקופה בכל הנוגע למדיניות ותנאי השימוש שלה ולפעול ללא דיחוי להסרת כל החסימות ולפרסום תקנון מפורט בכל שפה המדוברת במדינת ישראל, שיגדיר בדיוק אילו מילים ותכנים אסורים לפרסום ברשת החברתית".

"לא נאפשר עוד מצב", נכתב, "שבו במדינת ישראל של 2016, חופש הביטוי של כולנו נתון לשיקולה הבלעדי של פייסבוק, שחורצת גורלות, ללא שקיפות וללא דין וחשבון, וקובעת מה אסור להגיד ומה מותר. המכתב הוא רק חלק ראשון בקמפיין רחב היקף, בארץ ובעולם שבכוונתנו לנהל מול פייסבוק".

תופעת חסימות וצנזורה בלתי מוסברות

עוד כותבים מחברי המכתב, כי "בימים האחרונים, כולנו עדים לתופעת חסימות וצנזורה בלתי מוסברות שמשתוללות בפייסבוק. מאות גולשים, מרביתם מהדמויות מהמוכרות ברשת, נחסמו עקב שימוש במילים ומושגים שככל הנראה, ובאופן חד צדדי, הוגדרו על ידי פייסבוק כ'אסורים לפרסום'. למרות פניות מרובות, הן מטעמנו והן מעיתונאים, בפייסבוק ישראל מעדיפים להתנער ולהשליך את האחריות על פייסבוק אירלנד" (בימים האחרונים נחסמו משתמשים שכתבו את המילה "קוקסינלים" בפייסבוק – נ.א.).

"אנו דורשים מפייסבוק שתתנהל בצורה אחראית, ישרה ושקופה בכל הנוגע למדיניות ותנאי השימוש שלה ותפעל ללא דיחוי להסרת כל החסימות ולפרסום תקנון מפורט בכל שפה המדוברת במדינת ישראל, שיגדיר בדיוק אילו מילים ותכנים אסורים לפרסום ברשת החברתית", מסכם המכתב, שחתומים עליו עשרות המשתמשים.

אי אפשר לעזוב

על המכתב חתומים 47 אנשים, בהם עמית סגל, אלדד יניב, חנוך דאום, אראל סג"ל, פרופ' אמיר חצרוני, דנה ספקטור, דורי בן ישראל ועוד.

בן ישראל, הבעלים ועורך בלוג הקריאייטיב המזבלה, שפעיל מזה תקופה נגד פייסבוק הינו בין יוזמי המכתב. לדבריו נראה שהטריגר למכתב היה כי "מיום חמישי האחרון נחסמו אנשים רבים בפייסבוק, לפחות 200 אנשים, ולמרות שפנינו לפייסבוק לפני ששלחנו את המכתב, הם פשוט לא התייחסו אלינו".

בן ישראל מציין, ש"פייסבוק היא פלטפומה נהדרת, אני אוהב אותה, אבל מאז שהיא הוקמה היא עושה בדיוק ההיפך ממה שהצהירה. היא חברה ענקית, שלא מעניקה תמיכה, עושה מה שהיא רוצה ומתנהגת בצורה חד צדדית ולא משרתת את המטרה שלשמה הוקמה – רשת חברתית שתאפשר ביטוי עצמי של חברים ברחבי העולם. הבעיה היא, שאנשים לא יכולים לעזוב אותה, כי הם כבר רגילים לשימוש בה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Ron

    נראה שהשתן עלה להם לראש. כל זכות קיומה של הרשת ומקור הכנסתם הם משתמשיה ועליהם היא משתינה בקשת. ביום שיחל גל נטישה עולמי הם יחזרו לממדיהם הטבעיים.

אירועים קרובים