פייסבוק רוצה לחזור לסין – ומיישרת קו עם הצנזורה

הרשת החברתית הגדולה בעולם לא מוותרת על שוק של 1.4 מיליארד איש ומוכנה לשם כך להיענות לדרישות הממשל בבייג'ינג להגבלת חופש הביטוי

האם החלת כללי צנזורה על הרשתות החברתיות תהיה אפקטיבית? אילוסטרציה: BigStock

במסגרת מאמציה לשוב אל השוק הענק של סין, פיתחה פייסבוק (Facebook) בחשאי תוכנה המאפשרת להעלים פוסטים מהניוז פיד של משתמשים בהתאם לאזורים גאוגרפיים – כך לפי שלושה עובדים ברשת החברתית, בעבר ובהווה. השלושה ביקשו לשמור על אנונימיות ומסרו את הדברים לניו-יורק טיימס (New York Times).

הכלי החדש נועד להסיר את המסך מעל החומה שהציבה סין בפני הרשת החברתית הגדולה בעולם. פייסבוק היא חברה נון גרטה במדינה מאז 2009, אז בייג'ינג חסמה אותה עקבות השימוש שעשו בה גולשים שמחו נגד השלטון – מהלך שהסתיים במהומות אלימות במחוז האוטונומי שינג'יאנג. לפי העובדים, המנכ"ל, מארק צוקרברג, תומך ומגן על הכלי הסודי.

המדיניות הזו לא אופיינית רק לסין. פייסבוק, כמו חברות אמריקניות אחרות, הטילה בעבר מגבלות על תוכן במדינות אחרות, ובכללן רוסיה, טורקיה ופקיסטן. כך, חסמה הרשת כ-55 אלף פוסטים ב-20 מדינות במחצית השנייה של השנה שעברה. ואולם, הכלי החדש שונה באופן מהותי, שכן הוא מגביל את התוכן עוד בטרם פורסם.

הכלי לא יאפשר לצנזר פוסטים לחלוטין. התוכנה החשאית תאפשר לצד שלישי – במקרה הזה חברה סינית – לנטר את פעילות הגולשים ולהטיל צנזורה בהתאם למדיניותה. לפייסבוק לא תהיה שליטה על מגבלות הצנזורה.

הפרויקט מנוהל על ידי בכיר בפייסבוק

העובדים ציינו שהם לא יודעים מה יעלה בגורלו של הכלי השנוי במחלוקת. ייתכן שהוא לא יצא לפועל. יתר על כן, אין אינדיקציה שפייסבוק אכן הציעה את התוכנה לשלטונות הסיניים. עם זאת, הפרויקט צבר תאוצה בשנה האחרונה ומנהל אותו דמות בכירה ברשת החברתית – וון סמית, סגן נשיא מובייל ופיתוח תאגידי, שדובר מעט מנדרינית.

התוכנה, כך נראה, מקפלת את הבטחתה של פייסבוק להפוך את העולם למקום פתוח ומחובר – כפי שהיא שואפת, למשל, עם פרויקט השאפתני Internet.org, להבאת האינטרנט למקומות הנידחים ביותר בעולם. הכול כשר על מנת לקבל דריסת רגל בשוק של 1.4 מיליארד איש. צוקרברג ביקר כמה וכמה פעמים במדינת הענק. בין היתר, הוא נפגש עם הנשיא, שאי ג'ינגפינג, ועם בכירים נוספים, ואף ניסה ללמוד מנדרינית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים