עד 2018: יפן רוצה להיות בעלת מחשב-העל המהיר בעולם

ארץ השמש העולה מוכנה ומתכננת להשקיע בחלום הזה 173 מיליון דולר, בכדי לייצר מחשב על שיעמוד בסטנדרט המדהים של 130 פטהפלופס

יפן. אילוסטרציה: BigStock

נדמה שהמהפכה הטכנולוגית האוניברסלית בשיאה – הכל הופך לדיגיטלי, מחובר לאינטרנט, מתמקצע ומשתכלל. כל העולם מקוון. הציוד הטכני מאפשר כמעט הכל בלחיצת כפתור או מחווה ידנית.

ארצות רבות מתקשות בינתיים עם הקדמה הזו, אבל יש גם אחרות שרצות איתה ואף נותנות לה דחיפה משל עצמן. כך למשל פועלת יפן, שלא מפחדת מהעתיד ומעתידנות ועושה הכל כדי להתקדם לקראתם. אחת הפעולות שהמדינה עסוקה בהן כיום היא מאמץ לבנות את מחשב-העל המהיר ביותר בעולם.

נעקפה על ידי דרום קוריאה וסין

המושג מחשב-על מתייחס למחשב שממוקם בשורה הראשונה של המחשבים בעולם מבחינת יכולות החישוב העוצמתיות שלו וביצועיו שמתאפיינים במהירות גבוהה במיוחד.

מחשבי-על אינם מחשבים ביתיים שנמכרים לציבור, אלא כאלו שמשמשים למחקרים באוניברסיטאות ובתאגידים גדולים. מעבר לכך, הגדרתם כמחשב-על היא תלוית תקופה ונקבעת יחסית לפיתוחים הטכנולוגיים בזמן נתון.

בשל הצמיחה הכלכלית המואטת שלה וכוח העבודה המזדקן, יפן לא הובילה קדמה משמעותית בשנים האחרונות. נכון, מבחינה היסטורית היא ללא ספק אחד הגורמים המרכזיים שהניעו את עולם הטכנולוגיה, אבל ברבות הימים תפסו דרום קוריאה וסין את מקומה בתחום האלקטרוניקה.

הפעם האחרונה שבה התייחס העולם אל יפן כאל מלכת מחשוב העל העולמי הייתה בשנת 2011, אז עקף מחשב k של פוג'יטסו (Fujitsu) את הדירוג העולמי עם 10.5 פטהפלופס.

מתכוונת להאיץ מהירות וביצועים

סוכנות רויטרס (Reuters) מדווחת כי גורמים רשמיים ביפן ישקיעו לא פחות מ-173 מיליוני דולרים במכונה המסוגלת להשיג 130 פטהפלופס (petaflops) ולהביס את המחשב שנחשב כראשון בעולם כיום, ה-TaihuLight Sunway הסיני, אשר מדורג במהירות ביצועים של 93 פטהפלופס.

המדינה ביקשה מחברות שונות להיכנס למכרז בעבור הכבוד להיות החברה שתבנה את מחשב-העל, ששם הקוד שניתן לו הוא ABCI (ר"ת AI Bridging Cloud Infrastructure).

כשהמחשב יהיה פעיל, מתכוונת יפן להשכיר זמן על הפלטפורמה לחברות יפניות שונות אשר כיום עושות שימוש בשירותי גוגל (Google) ומיקרוסופט (Microsoft), על מנת להחזיר אותן "הביתה".

הזוכה תוכרז אחרי 8 בדצמבר ותהיה צפויה לספק מחשב-על שיוכל להתחיל לפעול כבר בשנת 2018, לפחות כך טוענים מקורות אנונימיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים