"ההדפסה בתלת מימד נותנת יד לאלה שאין להם"

ד"ר יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסה תלת-מימדית במדיאטק-ג'ון ברייס ויו"ר עמותת HAIFA 3D, תיאר פרויקט התנדבותי כלל עולמי שבו מייצרים כפות ידיים מלאכותיות לילדים ברחבי העולם, שאיבדו את כף ידם או שנולדו בלעדיה

יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסה תלת-מימדית במדיאטק-ג'ון ברייס. צילום: ניב קנטור

"ההדפסה בתלת-מימד שמאפשרת התאמת המוצר ללקוח ספציפי, תהווה מהפכה לא רק בעולם התעשייה והייצור – אלא תהיה אחת בעלת השלכות חברתיות", כך אמר ד"ר יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסה תלת-מימדית במדיאטק-ג'ון ברייס, אשר גם משמש בהתנדבות כיו"ר עמותת HAIFA 3D, חלק מפרויקט כלל עולמי המכונה e-NABLE.

ד"ר מלינוביץ' אמר את הדברים בוועידת 3D PRINTING ISRAEL 2016 בהפקת אנשים ומחשבים המתקיים במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחה יריב ענבר, מנכ"ל מדיאטק-ג'ון ברייס היי-טק.

לדבריו, "מטרת הפרויקט היא התאמת כף יד לכל ילד בתחומי ישראל, שיד כזו יכולה לשפר את איכות חייו ולו במעט, ללא תשלום, כולל תמיכה לאורך זמן. העמותה הישראלית פועלת כשנה וחצי שבמהלכם הותאמו כפות ידיים תותבות ל-15 נכים בישראל – ילדים ומבוגרים".

מלינוביץ' אמר כי "בעולם פועלים מעל 10,000 מתנדבים. מעל 2,000 ילדים כבר קיבלו ידיים תותבות. e-NABLE הוקמה לפני כשנתיים ובמקור היא פשוט בנתה מחסן של כפות ידיים בכל מיני גדלים, צורות וצבעים, אך התברר שהסיכוי שתימצא בין כל אלה כף יד שתתאים לחולה סציפי נמוכים. היתרון של הדפסה בתלת-מימד הוא הדפסה מותאמת אישית, שבשילוב טכנולוגיית הענן מאפשרת תהליך פיתוח מוצר חומרה מבוזר מאוד".

בלי מאמץ פיזי

"בתחילה פותח דגם בסיסי, וכל מתנדב ערך את ההתאמות לפי דרישות הילד הספציפי", אמר ד"ר מלינוביץ'. "כאן בחיפה פיתחנו גרסה שהחלק העליון שלה שונה משום שהיה צורך להתאים את היד לילדה בעלת מגבלות בתנועה, אשר התקשתה בסגירת האצבעות כדי להחזיק למשל כוס. המתקן שהוספנו מאפשר לה לנעול את האצבעות בלי מאמץ פיזי".

"אחד המתנדבים שלנו, אדם בשם יאיר, ענה לקריאה להתאמת יד לגבר מניגריה שאיבד ארבע אצבעות באחת מידיו, והבוהן נשארה בריאה, ולכן היה צריך לתכנן את היד בהתאם. היד הזו תוכננה בטכניון, הודפסה בישראל ונשלחה לניגריה. המשתמש מרוצה".

דוגמה חדשה, אמר ד"ר מלינוביץ', "היא של אחד הישראלים שאיבד את אצבעות כף ידו הימנית במפולת השלגים בנפאל לפני כשנתיים. ביד הראשונה שקיבל הוא לא יכול היה להחזיק בקבוקים וכוסות, משום שהמתכננים ביקשו להתאים את היד לידו הבריאה שאצבעותיה קצרות, אך נאלצו לתכנן יד חדשה עם אצבעות ארוכות".

מהפכה בעולם פיתוח החומרה

מלינוביץ' מסביר כי "תכנוני ידיים חדשות ושיפורים של תכנונים קיימים נעשים באופן שוטף על ידי מתנדבים שאינם מכירים אישית מכל קצוות העולם. התכנונים שעברו אימות אצל 'לקוח' ורעיונות חדשים, עולים בחזרה כתכנונים משופרים לרשת. זה תהליך פיתוח מוצר מבוזר מאוד ושונה מהותית מהתהליכים הפועלים כיום".

לדבריו, "זה דומה יותר לפיתוח תוכנה. עד היום מתבצע משותף של חומרה בצוותים – בוודאי בצוותי תכנון מכני. בשיטה זו חייבים שיהיה מנהל פרויקט שיקפיא את התכנון הכולל ויוציא אותו לייצור. הדפסה בתלת-מימד תאפשר לכל מתכנן ליצור מיידית ולבדוק פיזית את המוצר עם השינוי – גם בקצה העולם. כיום קיימות כבר תוכנות תכנון מכני המאפשרות תכנון זריז, מקבילי, מבוזר ובזמן אמיתי לבצע שינוי למוצר שנמצא בייצור הוא ללא עלות נוספת."

לסיכום אמר ד"ר מלינובסקי, כי "הדפסה בתלת-מימד היא מהפכה בתחום הפיתוח והייצור של המוצרים. השינוי הוא לא רק בתהליך הייצור עצמו – החלפת מכונה או מערכת ייצור – אלא שינוי מקיף בכל מעגל החיים של המוצר – מהתכנון ועד שרשרת האספקה. ההתארגנות והלימוד חשובים מאוד ודורשים זמן – וזאת מהפכה. חשוב להתחיל  בתהליך הטמעתה מוקדם ככל האפשר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים