נהגי אובר בארצות הברית יוצאים למחאות עובדים

הנהגים של חברת שירותי ההסעות ביותר מ-20 ערים מצטרפים היום (ג') לקמפיין "מאבק עבור 15 דולר", ויפגינו ברחבי ארצות הברית ● המפגינים מוחים בדרישה להעלאת שכר המינימום

רוצים יותר ממינימום יחס. אילוסטרציה: BigStock

נהגים רבים המועסקים באובר (Uber) יצטרפו היום (ג') לגל מחאות ארצי שבמסגרתו יחדשו פעילים ועובדים אמריקנים בעלי שכר נמוך את תביעתם לשכר הוגן יותר ולזכות להצטרף לאיגוד עובדים. חידוש המחאה בא בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית, כך לטענת המארגנים.

כניסתו של טראמפ לבית הלבן, ב-20 בינואר 2017, עתידה ככל הנראה להפוך את מדיניותה של ארצות הברית כלפי העובדים לפחות ידידותית, כעת כשהרפובליקנים יקבלו שליטה הן בלשכות הקונגרס והן בסוכנויות הפדרליות האמונות על התוויית הכללים ושעות העבודה וכן על כינון איגודי עובדים במדינה.

הפגנות גם ב-320 ערים נוספות

מאות נהגי אובר בתריסר ערים, הכוללות בין השאר את בוסטון, סן פרנסיסקו ומיאמי, יצטרפו זו הפעם הראשונה לקמפיין "מאבק עבור 15 דולר", שהצליח עד כה לשכנע מספר ערים ומדינות לשנות את מדיניות השכר שלהן, ולשלם לעובדיהן סכום גבוה משמעותית משכר המינימום הנהוג בארצות הברית, אשר עומד כיום על 7.25 דולרים בלבד.

התנועה שמנהיגה את הקמפיין נוסדה לפני ארבע שנים והיא כוללת בין השאר עובדים מתעשיות המזון המהיר, עובדי מטען בשדות תעופה, עובדי סיעוד ורבים אחרים שמועסקים בתמורה לשכר מינימום נמוך.

ראשי התנועה, אשר נתמכת על ידי איגוד עובדי השירותים הבינלאומי (Service Employees International Union), מפרטים כי ההפגנות יתקיימו ב-340 ערים ובכ-20 משדות התעופה העמוסים ביותר בארצות הברית.

רק 500 דולר לשבוע

ג'סטין בריסי בן ה-34, הוא נהג המועסק באובר בדנוור שהחליט להצטרף למחאה. בריסי אמר לסוכנות רויטרס (Reuters) כי "מי שגר באמריקה ויוצא לעבודה כל יום, אדם זה ראוי להתפרנס בכבוד".

בריסי, אב לילדה בת חמש, טוען כי הוא נאבק כדי "לגמור את החודש". הוא סיפר שבמהלך שבוע ממוצע, שבו הוא בתפקיד במשך 50 עד 60 שעות, הוא מרוויח 500 דולר, או פחות, וזאת לפני הוצאות כגון בנזין.

נהגי החברה, השווה 60 מיליארד דולר, המסווגים על ידיה כספקים עצמאיים, כבר תבעו אותה במספר מדינות בארצות הברית והאשימו אותה בכך שהיא מקפחת נהגים ומונעת מהם הטבות והגנות שהיא אמורה לספק להם כעובדיה.

התביעות יהוו למעשה מקרה-מבחן בעבור חברות אחרות כמו אובר, שבוחרות להעסיק את עובדיהן במתכונת קבלנית – במסגרת מה שמכונה כלכלת השיתוף, בטענה כי מודל זה מאפשר גמישות חשוב להצלחתן.

במקרה של אובר, פסיקה משפטית שתקבע כי הנהגים נחשבים כעובדים מהשורה, עשויה להקפיץ את העלויות התפעוליות של החברה ולאלץ אותה לשלם לנהגיה ביטוח לאומי, פיצויי עובדים וביטוח אבטלה, לשמחת הנהגים וליגונה של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים