שבוע החדשנות של נוקיה בישראל

רבים בציבור עדיין מזהים את החברה עם הטלפונים הסלולריים שייצרה בעבר - אך לא עוד ● כיום נוקיה שמה לה למטרה את תחומי התקשורת, הענן והאינטרנט של הדברים, עם חדשנות מוכחת בתחומים מגוונים בעולמות המובייל, גישה נייחת רחבת פס, תשתיות אופטיות אקטיביות ועוד

אריק טל, מנכ"ל נוקיה ישראל ואגן הים התיכון

נוקיה (Nokia) קיימה במהלך כל השבוע במלון קרלטון בתל אביב את כנס הלקוחות השנתי שלה עבור הלקוחות בישראל. הכנס כלל הרצאות מקצועיות והדגמות של הטרנדים החמים בעולם רשתות התקשורת והענן.

למעלה מ-50% מתעבורת התקשורת בישראל – קווי וסלולרי , פרטי ומוסדי , פנים-ארצי ובינלאומי, עוברת על תשתיות שהוקמו בנוקיה ומתוחזקים מדי יום.

רבים בציבור עדיין מזהים את החברה עם הטלפונים הסלולריים שייצרה בעבר – אך לא עוד. נוקיה מובילה היום את תחומי התקשורת, הענן והאינטרנט של הדברים עם חדשנות בתחומים מגוונים בעולמות המובייל, גישה נייחת רחבת פס, תשתיות אופטיות אקטיביות, IP,SDN ,NFV ועוד.

המבקרים בכנס המקצועי יכלו להתרשם ממגוון עמדות ההדגמה ומההרצאות במגוון נושאים כגון:

האינטרנט של הדברים – השימוש המאסיבי הצפוי באינטרנט של הדברים טומן בחובו אתגרים חדשים כגון אבטחת מידע, התמודדות עם מספר עצום של התקנים, הארכת חיי הסוללה של ההתקנים ועוד.

בכנס הודגם מבנה פתרון אינטרנט של הדברים בראיה אסטרטגית (להבדיל מפתרון נקודתי למקרה ספציפי). כמו כן נחשפו המבקרים לשימושים בתחומי הבריאות הדיגיטלית, בטחון הציבור, אספקת מים חכמה, חניה חכמה, בית חכם ועוד. הוצגו גם טכנולוגיות הסלולר העיקריות המשמשות לטובת האינטרנט של הדברים ונועדו להתמודד עם האתגרים הנ"ל: EC-GSM ,NB-IOT ,eMTC .

● Transforming to Cloud & Cloud Technologies – חלק מחברות התקשורת מספקות כבר שירותי ענן בסיסים, אך מבלי שהענן יהווה חלק מהותי מליבת הרשת שלהם. שילוב הענן בתוך הרשת המבצעית יאפשר להם לחסוך בעלויות וגם לספק שירותים מתקדמים ללקוחותיהם ב-Time To Market קצר.

צוות המומחים של נוקיה הדגים ללקוחות כיצד ניתן לשפר את חוויית המנויים הסלולרים באמצעות יישום SDN (רשתות מבוססות תכונה) בתמסורת המיקרוגל בין אתרי הסלולר, וכן כיצד ניתן לייעל משמעותית את ביצועי ושרידות רשת הסלולר באמצעות מעבר ל-Cloud RAN – חוות אתרי-סלולר מרכזית עם תמסורת אופטית מתקדמת לכוון התרנים הסלולרים.

לבסוף נהנו המבקרים מהדגמה והסבר כיצד ניתן ספק שירותי ערך מוסף מתקדמים למנויים באמצעות יישום NFV (וירטואליזצית הרשת) ושרשור חכם של שירותים תוך חשיבה על שיקולי אבטחה.

● הגדלת הפס הרחב בסלולר – למרות הקצב הגבוה המיוחס לדור 4, קשה למנויים להפיק את הקצב הזה בגלל עומסים והפרעות. בפרט, הקצב האיטי מורגש כאשר מעלים תוכן לרשת.

בכנס הודגם כיצד ניתן להאיץ את קצב ההעלאה לרשת באמצעות  טכנולוגיית Carrier Aggregation. בנוסף הוצג לקהל כיצד טכנולוגיות "גישה קווית רחבת פס" המשמשות בדרך כלל לגלישה מהירה בבית ובעסק, יכולות גם לשמש לחיבור אתרים סלולריים זעירים בסביבה העירונית, ובאופן זה לשרת יותר משתמשים בקצב תקשורת יותר גבוה, כל זאת על ידי הדגמה והמחשה.

● דור חמישי סלולארי 5G – עוד לא הספקנו להתרגל לדור הרביעי, והנה החמישי כבר בפתח. ה-5G יביא עימו גם את היכולת להתמודד ביעילות עם מילארדי המכשירים המחוברים, ובמקביל גם את צמצום זמן התגובה, או ה"שיהוי" (באנגלית "Latency") שהוא קריטי לישומים רבים.

צמצום ה-Latency הינו יעד חשוב כדי לאפשר ליישומים קריטים להשתמש ברשת הסלולרית. חשבו למשל על ניתוח המבוצע באמצעות רובוט רפואי אשר מופעל על ידי מנתח מומחה מרחוק, או על מערכת למניעת תאונות דרכים המתריעה לנהג על בלימת חירום בהמשך הנתיב, ועוד. בכל המקרים האלה חשוב שהרשת תגיב מהר תוך אלפיות שניה ספורות.

בכנס הודגם ההבדל המשמעותי בין זמני התגובה בדור רביעי 4G לעומת דור חמישי 5G. ההדגמה בוצעה באמצעות שני רובוטים תעשייתיים שתפקידם לאזן מוט אשר במרכזו מונח כדור.

כאשר המדגים נוגע במוט ומוציאו משיווי משקל, הכדור גולש מהמרכז לעבר אחד הקצוות בדרכו ליפול ארצה. מצלמה עילית המצלמת את הכדור מזהה את תנועתו ומעבירה פקודות לרובוטים לאזן את המערכת מחדש על מנת למנוע את נפילת הכדור.

כל תנועה של אחד הרובוטים גורמת לכדור לנוע מהר או לאט לעבר אחד הקצוות, וגורמת למצלמה לשלוח לרובוטים פקודות "מתקנות", עד שלאחר מספר סבבים המערכת מתייצבת מחדש. בהדגמה ניתן לראות בבירור שכאשר התקשורת בין המצלמה לרובוטים מבוססת על דור 4, זמן ההתייצבות מחדש של המערכת אורך מספר שניות, ואילו כאשר התקשורת עוברת לדור 5 ההתייצבות הינה כמעט מיידית.

● אבטחת מידע – עם ההתקדמות הטכנולוגית גוברת והולכת החשיבות של אבטחת מידע בעולמנו. בכל שבוע אנו עדים לפירצת אבטחה בעלת פוטנציאל הרס, פגיעה בפרטיות, ואף במקרים מסוימים סכנת חיים. נוקיה מטמיעה את חשיבת האבטחה מקצה-לקצה שלה כבר בשלבים המוקדמים של פיתוח מערכות תקשורת, וכמו כן עוסקת בניטור מתמיד ומניעה של איומי הסייבר על רשתות התקשורת.

בכנס הודגמו מספר פתרונות אבטחה של נוקיה המשתרעים מאבטחת רשתות, עבור דרך אבטחת ענן, וכלה באבטחת יחידות קצה (לדוגמה סמארטפונים). כמו כן הושם דגש על אבטחה לעולם האינטרנט של הדברים, שכן מרבית יחידות הקצה בעולם האינטרנט של הדברים הינם סנסורים שונים אשר אינם חסינים לפגיעות סייבר בהיותם דלי משאבי מחשוב ודלי סוללה.

זה לא מכבר התוודענו למתקפת הסייבר שהתרחשה ב-22 לאוקטובר 2016 ונחשבת לחמורה מסוגה והביאה לפגיעה משמעותית בתעבורת האינטרנט בארצות הברית ובאירופה. הנוזקה Mirai ניצלה "דלת אחורית" בציודי "בית חכם" כדי לחולל את מתקפת ה-DDOS המאסיבית כנגד שרתי DNS של חברת ניהול התעבורה DYN. ניתוח האירוע מהווה קריאת השכמה לתעשיית האינטרנט של הדברים לבחון מחדש את תפיסת האבטחה.

רבים מזהים עדיין את נוקיה עם הטלפונים הסלולריים של החברה עד לפני מספר שנים, אך לא עוד. מדובר בפרק חשוב של כ-20 שנה – שהסתיים – מתוך ההיסטוריה של נוקיה הקיימת כבר יותר מ-150 שנה.

בשנה הבאה צפויים להופיע שוב בשוק סמארטפונים עם הלוגו של נוקיה, ואולם מדובר בחברה אחרת אשר רכשה את זכות השימוש במותג. כיום ההתמקדות של נוקיה העולמית הינה בתחומי רשתות התקשורת המתקדמות, הענן, האינטרנט של הדברים, וטכנולוגיות הסלולר העתידיות של הדור החמישי 5G.

לדברי אריק טל, מנכ"ל נוקיה ישראל ואגן הים התיכון, "הכנס המקצועי והמושקע כל כך המתפרס על פני שבוע שלם – יחד עם ביקורו של מנכ"ל נוקיה העולמית בישראל לפני כשבועיים, מעידים על חשיבותו הרבה של שוק התקשורת המקומי בעיני נוקיה העולמית".

נוקיה פעילה בתחום רשתות התקשורת בישראל מזה כ-18 שנה. עיקר פעילותה נעשה מול קבוצות התקשורת הגדולות – בזק, סלקום, הוט ועוד – ואולם לאחרונה גם מול ארגונים עסקיים גדולים.

במשרדי החברה בכפר סבא עובדים 200 איש, הכוללים בין השאר מרכז מכירות הנדסה ופרויקטים גדול לשוק המקומי, מרכז פיתוח עולמי גדול של Cloudband – חטיבת הענן של נוקיה, כמו כן חוקרים של מעבדות בל (Bell Labs) המפורסמות, וקבוצת אנשי חדשנות העוסקים בפרויקטים מיוחדים ואף מאתרים חברות טכנולוגיה ישראליות מעניינות.

נוקיה השקיעה כסף בחברות טכנולוגיה ישראליות מבטיחות: חממת הסייבר הישראלית TEAM8, האפליקצייה החברתית לתחבורה ציבורית Moovit, וחברת פלטפרומת הוידאו על גבי האינטרנט, Kaltura.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים