מחקר: חופשה מפייסבוק יכולה להגדיל את ההרגשה הטובה שלנו

מבלים בפייסבוק כל היום והלילה? מחקר חדש מגלה שעזיבת הרשת החברתית לחופשה של שבוע מגדילה את התחושות החיוביות בחיים, בעיקר בקרב משתמשים כבדים

פייסבוק. צילום: BigStock

אולי קשה להאמין אבל אפשר, ואף רצוי, להתנתק מפייסבוק (Facebook) לזמן מה. לרשת החברתית המגה-דומיננטית – שמתגאה בכ-1.79 מיליארד משתמשים פעילים חודשיים, על פי נתוני הרבעון השלישי של השנה – יש השפעה מאסיבית על חיינו, זה דבר ידוע. אבל מה קורה כשלוקחים הפוגה קלה מהבילוי בה?

לקיחת הפסקה קצרה מהרשת החברתית יכולה, כך מסתבר, להגביר את הרווחה הרגשית והסיפוק בחיים, ויש לה השפעות משמעותיות במיוחד בקרב אנשים ש"חיים" ברשת החברתית מבלי לנהל חיי חברה פעילים, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת קופנהגן (University of Copenhagen).

תוצאות חיוביות גם למתרגזים מפייסבוק

תוצאות המחקר הראו את ההשפעות הדרמטיות של הפסקה בת שבוע הימים לא רק בקרב משתמשים כבדים אלא גם אצל מי שקינאו בחברי בפייסבוק שלהם, והדגימו שאנשים שמתרגזים במיוחד מהודעות של אחרים עשויים להרוויח מהפוגת הפייסבוק הכי הרבה.

מחבר הדו"ח, מורטן טרומהולט מהמחלקה לסוציולוגיה של האוניברסיטה, טוען כי הממצאים הראו שינויים בהתנהגות ותוצאות חיוביות בהרגשה גם כשמשתמשים כבדים, או מי שעוסקים ברשת החברתית באופן פעיל, רק צמצמו את הזמן שבו נהגו לבלות בפייסבוק.

מאידך הצביע החוקר גם על כך שאנשים עלולים להתקשות לשנות את התנהגותם – 13% ממשתתפי המחקר שהיו אמורים לקחת הפסקה בגינו, הודו שלא עמדו במשימה וכן השתמשו לבסוף ברשת החברתית.

חצי מהנחקרים הפסיקו וחצי השתמשו כרגיל

המחקר, שפורסם בכתב העת "פסיכולוגיית הסייבר, התנהגות והרשת חברתית" (Cyberpsychology Behavior, and Social Networking), כלל 1,095 משתתפים ש-86% מהם היו נשים והשגילם הממוצע היה 34. הנחקרים חולקו באקראי לשתי קבוצות: האחת המשיכה לעשות שימוש בפייסבוק כרגיל והאחרת הפסיקה להשתמש ברשת החברתית למשך שבוע ימים.

למשתתפי המחקר – שקיבלו שאלונים בתחילת ובסוף שבוע ההפסקה – היו בממוצע 350 חברים בפייסבוק, והם נהגו לבלות קצת יותר משעה ביום ברשת החברתית. הנתונים שנאספו במחקר הצביעו על כך שבהפסקה מהפעילות בפייסבוק גברו שביעות הרצון והרגשות החיוביים של הנבדקים.

ההשפעות של ההפסקה נמצאו יותר משמעותיות בקרב משתמשים כבדים, אצל משתמשים פסיביים ואצל מי שקינאו בחברי רשת חברתית אחרים. ללקיחת החופשה מהרשת החברתית לא הייתה כל השפעה חיובית על מי שנהג לפקוד אותה מעט ולא לתת לה חלק מהותי בחייו.

לשקול הפסקת פייסבוק לתמיד

בסכמו את המחקר כתב טרומהולט כי "כדי להבהיר את העניינים – אם אדם הוא משתמש פייסבוק כבד, כדאי לו להשתמש בפייסבוק פחות על מנת להגדיל את רווחת חייו".

"אם אדם נוטה להרגיש קנאה כאשר הוא בפייסבוק – מומלץ שימנע מגלישה בחלק המסוים, או מביקור אצל החברים הספציפיים, בפייסבוק שגורמים לו את התחושה הזו. אם אדם משתמש בפייסבוק באופן פסיבי עליו להפחית התנהגות מסוג זה …בשל הרגלים ומסיבות מעשיות, זה עלול להיות קשה לשנות את התנהלותו של אדם בפייסבוק. אם זה המקרה, יש לשקול הפסקת פייסבוק לתמיד".

טרומהולט הציע שמחקרים עתידיים יחקרו את ההשפעה של הפסקת פייסבוק למשך זמן ארוך יותר, וכן יבחנו משתמשים ברשתות חברתיות אחרות, כולל באינסטגרם (Instagram), סנאפצ'ט (Snapchat) וטוויטר (Twitter).

חברות פעילה בפייסבוק עשויה לשפר את ההרגשה

למחקרים קודמים שעסקו בשימוש בפייסבוק ובהשפעתו עלינו היו תוצאות מעורבות אודות הקשר בין השימוש לרווחתנו – חלקם העלו ממצאים דומים, היו שלא גילו קשר ישיר בין הדברים, בעוד שאחרים מצאו כי משך הזמן שאנשים מבלים ברשת החברתית יכול להגדיל או להפחית את רווחתם הנפשית.

"מחקר זה מצא כי שימוש מסיבי בפייסבוק עלול לגרום לרגשות שליליים. עם זאת, אם להסתכל על הצד החיובי של הדברים – מחקרים קודמים הראו שחיבור פעיל עם חברים קרובים, בין אם בחיים האמיתיים או בפייסבוק, עשוי דווקא להגביר את תחושת הרווחה", אמרה ברנדה ויידרהולד, העורכת הראשית של כתב העת שפרסם את המחקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים