דיווח שקרי שפרסמה פייסבוק על פיצוץ גדול הבהיל את תושבי בנגקוק

מה גרם להפעלת בדיקת הבטיחות השגויה של הרשת החברתית בבירת תאילנד, ומדוע תיאלץ הענקית להמשיך לחפש דרך אמינה להפעלת הכלי המסוים שלה?

לא בא בטוב. אילוסטרציה: BigStock

בדיקת הבטיחות (Safety Check) הוא אותו כלי פייסבוק (Facebook) שימושי, ואף חיוני, שמאפשר לאנשים להודיע ליקיריהם וחבריהם בזמן חירום כי הם בטוב.

אבל הכלי הזה עלול גם לייצר בהלת שווא, כמו למשל במקרה שהתרחש בבנגקוק לאחרונה, כשבדיקת הבטיחות הודיעה למשתמשי פייסבוק מהעיר כי הם עלולים להיות בסיכון של פיגוע.

באירוע האחרון הפעילה הרשת החברתית את תכונת "בדיקת הבטיחות" שלה על כל מי שמוגדר כמתגורר או שוהה בבירת תאילנד, וכל אותם אנשים קיבלו הודעה שבישרה ש"פיצוץ" התרחש בסביבתם. הכלי הציע למשתמשים שיודעו בדבר הפיצוץ לעדכן את חברי הפייסבוק שלהם ששלומם טוב ושהם לא נפגעו באירוע.

הייעול של הכלי כשל

אלא שכלל לא היה פיצוץ. מסתבר כי ההתראה המזויפת שהופצה על ידי ענקית הרשת החברתית נבעה ככל באופן פרדוקסלי דווקא כתוצאה משינוי שערכה החברה בתכונת בדיקת הבטיחות שלה, במטרה לייעל אותה.

הכלי הופעל על ידי תקרית שולית, שעליה דווח בחדשות המקומיות, ושכללה אדם שלקח נפצים לבניין הממשלה כפעולת מחאה, כך מסתמן. המסר שהפיצה פייסבוק בקרב תושבי בנגקוק לא סיפק כל הקשר או פרטים, אלא פשוט הזכיר על פיצוץ ושאל את המשתמשים האם הם בטוחים.

אבל למה הופעל בכלל הכלי? מוקדם יותר השנה הודיעה פייסבוק כי תעשה שימוש בפוסטים של אנשים בכדי לעזור להחליט מתי תופעל בדיקת הבטיחות – כלומר, הכלי לא חייב בהכרח להיות מופעל על ידי צוות הרשת החברתית.

חטפה ביקורת על אופן הפעלת התכונה

הרעיון של פייסבוק לבסס את הפעלת הכלי על דיווחי המשתמשים בא כנראה כתגובה לביקורת המתמשכת על האופן שבו פייסבוק החליטה להפעיל את התכונה. ביקורות שונות שהוטחו בפייסבוק טענו כי היא מתעלמת מבעיות שונות האופייניות לאזורים שמחוץ לעולם המערבי, ושהרצון שלה שלא להפעיל את התכונה במקומות כמו המזרח התיכון הוא תוצר של גזענות.

בתגובה הודיעה החברה בנובמבר כי במקום להשאיר את הכלי בידי צוות שלה היא תחפש פרסומים רבים של אנשים, שיהוו אינדיקציה לאירוע מסוים. אם הרבה אנשים במקום מסוים מפרסמים בפייסבוק שיש רעידת אדמה, למשל, כלי בדיקת הבטיחות יודיע למשתמשים שנמצאים באזור ויתהה עמם האם הם בטוחים.

הפוסטים הפעילו את התכונה

אלא שהרעיון מסתמן כבעייתי בלשון המעטה, כי הוא היה בדיוק מה שכנראה הפעיל את ההתראה ברחבי בנגקוק, שלא התרחש בה כל פיצוץ גדול. האירוע המצומצם שדווח בחדשות המקומיות הדהד מן הסתם בפייסבוק, והרשת שימשה למידע קרקע פורה לגדול ולאבד פרופורציות, מה שגרר את הפעלת בדיקת הבטיחות והבהלה והלחצים המופרזים שהגיעו בעקבותיה.

בתגובה לאירוע בבנגקוק אמרה ענקית הרשת החברתית כי הכלי כבר הופעל בהצלחה על ידי משתמשים מאות פעמים, כולל במצבים משמעותיים כמו בפיגוע הירי במועדון באורלנדו ובמחאות נגד אלימות משטרתית בצפון קרוליינה.

מצד שני רצוי לזכור כי כבר בחודש מרץ השנה כשלה בדיקת הבטיחות באופן שהביך את החברה, שנאלצה להתנצל בפני רבבות אנשים שקיבלו ממנה שאלה שתהתה האם היו קרבנות של פיצוץ לא מזוהה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים