ארצות הברית: האם האקרים רוסים פרצו לחברת החשמל של ורמונט?

דיווח שהופץ בסוף השבוע טען כי רשת החשמל של ורמונט נפגעה ממתקפה של האקרים רוסים ● עדכון שהגיע מאוחר יותר הרגיע - לא הייתה פגיעה אבל כן נמצא קוד זדוני המזוהה עם תוקפים שמוצאם מרוסיה

מי מנסה לחבל בסייבר בתעבורת החשמל? אילוסטרציה: BigStock

המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (Department of Homeland Security) טוענת כי קבוצת האקרים רוסית – החשודה גם בניסיון להשפיע על הבחירות לנשיאות ארצות הברית – פגעה בברלינגטון (Burlington Electric), אחת מחברות החשמל של ורמונט.

לאחר דיווח ראשוני, שגרס כי חברת החשמל חוותה מתקפה של ממש, תוקנו הדיווחים והדברים הוצגו מעט אחרת –  הקוד הזדוני, המזוהה עם ההאקרים הרוסים, אכן נמצא, כך הוברר, בלפטופ של הרשות המספקת חשמל למאות אלפי אזרחים בוורמונט.

אבל, לטענת הממונה על השירות הציבורי של ורמונט, כריסטופר רשייה, מתקן אספקת החשמל לא נפגע, כיוון שהתוכנה הזדונית נמצאה במחשב שלא היה קשור להפעלת הרשת. רשייה אמר כי בהתבסס על הידע שלו, רשת החשמל אינה נמצאת בסיכון.

הממשל שחרר קוד שנמצא על מחשב של חברת החשמל

מתקפת הסייבר אותרה בסוף השבוע על מחשב נייד, וזאת יממה בלבד אחרי שממשל האמריקני גירש מהמדינה 35 דיפלומטים רוסים, בתוך טענה שמוסקבה היא שפרצה למחשבים והייתה מעורבת בריגול כנגד ארצות הברית. כמו כן הטיל ממשל אובמה סנקציות על שתי סוכנויות מודיעין רוסיות, שנמצאו כמעורבות בפריצה למחשבים של ארגונים פוליטיים בניסיון להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות.

בנוסף שחרר ממשל אובמה גם קוד הקשור עם הקבוצה, שמכונה Grizzly Steppe. מטרת שחרור הקוד הייתה לאפשר לשירותים, חברות וארגונים לחפש במחשבים שלהם אחר החתימות הדיגיטליות של קוד ההתקפה, כדי לזהות אם היו חלק מהארגונים שהותקפו.

המושל על ולדימיר פוטין – אחד הבריונים המובילים בעולם

כבר עם החשיפה הראשונית הביעו המושל פיטר שומיל והסנטור פטריק לייהי, דאגה בהצהרות לתקשורת שהוציאו לגבי האירוע.

בהצהרתו כתב המושל ש"תושבי וורמונט וכל האמריקנים צריכים להיות גם דרוכים וגם מלאי חימה מכך שאחד הבריונים המובילים בעולם, ולדימיר פוטין, כבר מנסה לפרוץ לרשת החשמל שלנו, אשר עליה אנו סומכים שתתמוך באיכות החיים שלנו, בכלכלה, בבריאות ובבטיחות".

דובר חברת החשמל ברלינגטון, מייק קנאריק, כתב בהצהרה משלו כי "פעלנו במהירות בכדי לסרוק את כל המחשבים במערכת שלנו לאיתור החתימה הזדונית. זיהינו את התוכנה הזדונית במחשב נייד בודד של מחלקת החשמל של ברלינגטון, שאינו מחובר למערכות הרשת של הארגון שלנו. פעלנו מיידית בכדי לבודד את המחשב הנייד ולהזעיק פקידים פדרליים בשל הממצא הזה".

חשש ממשי

לעת עתה לא ברור בדיוק האם החדירה הייתה אכן ניסיון לשבש את שירות החשמל, או שהיא היוותה למעשה רק מבחן. השירות עובד עם סוכנים פדרליים בכדי להתחקות אחרי התוכנות הזדוניות, ולמנוע כל ניסיונות אחרים לחדור למערכות השירות, כך מסר קנאריק.

"כנציב שירות ציבורי אנחנו מאוד מודאגים מאבטחה מקוונת", אמר רשייה. "עבדתי עם המשרד לביטחון המולדת ועם מחלקת נוהל החירום של המשרד בכדי לוודא שאנו שולטים בדברים כאלה כי זה חשש ממשי".

שירותים אחרים בוורמונט הודיעו כי לא הושפעו מהמתקפה, ובכל זאת קרא המושל שומיל לממשל הפדרלי לפתוח ב"חקירה מלאה ושלמה של התקרית הזו, ולהקדים תרופה למכה על מנת להבטיח כי דבר דומה לא יקרה שוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים