"חברות ישראליות בעלות מוצרים רבים – יכולות להיכנס לענף הרכב"

"כידוע, הטרנד הגדול ביותר בתחום הרכב הוא המכונית האוטונומית - כולם מתכוננים אליה, אבל בדרך יש הרבה שלבים - לא נראה אחת לפני לפני 2035", כך אמר ז'יל פטיט, סגן נשיא Segula Technologies

ז'יל פטיט, סגן נשיא Segula Technologies. צילום: יח"צ

"לחברות ישראליות המייצרות מוצרים רבים יש הזדמנות להכנס לענף הרכב", כך אומר ז'יל פטיט, סגן נשיא Segula Technologies.

ד"ר פטיט הגיע לישראל במסגרת הכנס השני למפתחי רכב ומערכות רכב שערכה מכללת אפקה להנדסה.

פטיט הוא הגורם האחראי על כל הטמעת המערכות הטכנולוגיות ברכבי נוסעים, כלי רכב תעשייתיים ויישומים בתחומים משיקים כמו רכבות, אנרגיה ותעופת חלל.

לדברי פטיט, "Segula Technologies, היא חברה בינלאומית בבעלות פרטית. המטה שלה הוא בצרפת והיא מעסיקה מעל 10,000 עובדים ב-26 מדינות".

"50% מהפעילות שלנו היא בעולם הרכב", אמר. השם הוא עברי, בלוגו של החברה יש את הניקוד 'סגול', וצבעו סגול. זה לא מקרי – הבעלים יהודים.

"כחברה הנדסית אנחנו מספקים ללקוחות עזרה כשחסרים להם מפתחים, או כשהם צריכים לשלב במוצר משהו שהוא מחוץ לתחום העיקרי של התמחותם, למשל שילוב מצלמה ושבבים למוצר של חברה המפתחת אלגוריתמים של ראיה מלאכותית".

לפתוח דלתות ללקוחות התעשייתיים בעולם

לדבריו, "אני אחראי על קבוצת המערכות. הקבוצה שלי עובדת על חלקים אלקטרוניים וחשמליים וכן עושה שילוב מערכות. בישראל פתחנו את המשרד לפני כשנתיים ויש לו שתי מטרות. הראשונה להביא את הידע שלנו בתחום הרכב, תהליכים ותקנים לישראל, בפרט לחברות טכנולוגיה שכעת בונות טכנולוגיה לתעשיות אחרות ורוצות ליישם אותה בתחום הרכב".

המשימה השניה, אמר ד"ר פטיט, "היא איתור חברות טכנולוגיה מתקדמות בתחום האלקטרוניקה והמכניקה, כדי לעזור להם לצאת מחוץ לישראל ולפתוח דלתות ללקוחות התעשייתיים שלנו בעולם".

"כידוע, הטרנד הגדול ביותר בתחום הרכב הוא המכונית האוטונומית. כולם מתכוננים אליה אבל בדרך יש הרבה שלבים ואבני בניין, למשל מערכות סיוע לנהג (ADAS)".

"יש נסיעות במכוניות אוטונומיות בתנאים מוגבלים", הסביר ד"ר פטיט. "יש הסכמה בתעשייה שהדגש במכוניות עובר לאלקטרוניקה, והדבר הראשון היה עזרים לנהג".

"אנחנו משפרים את מערכת בקרת השיוט כך שתהיה אדפטיבית, כלומר שפחות יצטרכו את התערבות הנהג כדי לבלום, אלא שהמכונית תעשה זאת באופן עצמאי כתגובה לאירוע הדורש זאת ואשר נקלט בחיישנים של הרכב".

תופעה אשר תייצר הזדמנויות

"מכיוון שיש לנו 50% ברכב והשאר בתחומים אחרים – אנו מוצאים שיש הזדמנויות לפרקטיקה טובה חוצת תעשיות. מרחפנים ועד למטוסים. שפרוצדורות התכנון יכולות לקבל השראה מתעשיית התעופה".

"ואולם גם הכיוון ההפוך ייושם. בענף הרכב עובדים עם נפח גדול, ולכן יש חשיבות לעלות פחותה מאשר במטוסים. אנו רואים את פרקטיקות התכנון לפי עלות עובר מתעשיית הרכב לשאר התעשיות. עבור ישראל, שחזקה בתחום התעופה – התופעה הזו תייצר הזדמנויות".

לשאלה כיצד ייראו חלקי רכב בעתיד, אמר פטיט כי "החלקים המכאניים חייבים להיות מוחלפים על ידי חלקים אלקטרוניים. דוגמה במקום המערכת המכאנית שמחברת את ההגה לגלגלים, נחליף את הציר בין ההגה והגלגלים ברכיבים אלקטרוניים (Steer By Wire), ובמקום קשר הידראולי ישיר בין דוושת הבלימה לבין הבלם, תהיה מערכת אלקטרונית (Break By Wire)".

מכונית אוטונומית מלאה – לא לפני 2035

"עם זאת הציבור והרגולטורים עלולים לחשוש מהתפתחויות אלה. כך למשל אינפיניטי הציעה כבר ב-2014 אפשרות להגה אלקטרוני, אבל נאלצה לחזור להגה מכאני".

התחזית שלנו, אמר פטיט, "היא שהרבה רכיבים אלקטרוניים ישמשו כרכיבים מסייעים לפני שיחליפו את החלקים המכאניים. באשר לרכיבים האלקטרוניים הטהורים, אנו רואים יותר ויותר מעבדים בכל מכונית".

"בכל הקשור לבטיחות, כדאי שתהיה יתירות וארכיטקטורה מבוזרת. אבל הביזור יכול להיות מבוסס חומרה או מבוסס תוכנה. כך למשל Autosar היא ארכיטקטורה המאפשרת לשלב את מערכת הבידור ומערכות הבטיחות על אותה חומרה".

באשר לשאלה מתי נראה ברחובות מכוניות אוטונומיות, "אי אפשר לתת תאריכים כי זה הקסם של הטכנולוגיות. אפשר לבנות מפת דרכים, אבל היא עלולה להשתנות".

"אנו עשויים לראות מכוניות ראשונות שתהיינה אוטונומיות במצבים מסוימים בין 2020 ל-2025. מכונית אוטונומית מלאה, שתוכל להסתדר בכל מצב – ההערכה היא שלפי הידע הנוכחי אפשר לצפות להם לא לפני 2035.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים