דונלד טראמפ חתם על ביטול חוק הפרטיות באינטרנט

חתימתו זו של נשיא ארצות הברית סוללת את הדרך לספקיות האינטרנט להתחרות אף הן בשוק הפרסום הדיגיטלי, ששוויו מוערך ב-83 מיליארד דולר

שאלות קשות; תשובות מספקות? אילוסטרציה: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם ביום ב' בלילה (לפי שעון ארצות הברית) על חקיקה שמבטלת את הגנות הפרטיות על משתמשי האינטרנט, שאותן קבעה רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית, ה-FCC, בימי נשיאותו של ברק אובמה.

חתימתו של טראמפ מספקת את הגושפנקה לכך שספקיות האינטרנט יתחרו מול גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) בשוק המודעות אונליין, כיוון שיוכלו למכור נתוני משתמשים למפרסמים.

התקנות שהתקבלו בתקופת אובמה – ושנועדו להיכנס לתוקף מאוחר יותר השנה – אמורות היו לאסור על ספקיות אינטרנט לאסוף, לאחסן, לשתף ולמכור סוגים מסוימים של מידע אודות לקוחות ללא הסכמתם. העברת נתונים כגון היסטוריית הגלישה באינטרנט, היסטוריית השימוש באפליקציות ופרטי מיקום הייתה דורשת הרשאה מפורשת של הלקוח לפני שחברות כמו וריזון (Verizon), קומקאסט (Comcast) ו-AT&T יוכלו לעשות במידע שימוש למטרות פרסום.

טראמפ חרד לפרטיותו – ולא לפרטיות האזרח הקטן

אוון גריר, מנהל הקמפיין של קבוצת האקטיביזם האינטרנטית Fight for the Future (מאבק למען העתיד), גינה את המהלך ואמר כי "אירוני מאוד" שטראמפ חתם על החקיקה, לנוכח העובדה שהוא עצמו מתלונן על הפרת הפרטיות שלו בהקשר של חקירת ה-FBI אודות הקשרים שניהל עם רוסיה במהלך קמפיין הבחירות שלו".

"האנשים היחידים בארצות הברית שרוצים פחות פרטיות באינטרנט הם מנכ"לים ולוביסטים של חברות הטלקום הענקיות, שמעוניינים לגרוף כסף על ידי ריגול אחרי כולנו ומכירה של הפרטים הפרטיים של חיינו לחברות השיווק", הוסיף גריר.

ואכן, בחקיקה שעליה חתם טראמפ מעורב ללא ספק כסף גדול מאוד בעבור תאגידים, והיא מתאפיינת פחות בדאגה ל-"אזרח הקטן". מעבר לשיבוש החקיקה הקודמת שעמדה על הפרק, היא אוסרת על ה-FCC מלהעביר תקנות פרטיות דומות בעתיד וסוללת את הדרך עבור ספקיות האינטרנט להתחרות בשוק הפרסום הדיגיטלי, ששוויו מוערך ב-83 מיליארד דולר.

על ידי מעקב אחרי הרגלי הגלישה של הלקוחות שלהן, ספקיות האינטרנט יכולות להבין יותר דברים אודות הרגלי השימוש שלהם ברשת ולהציג את הממצאים לצדדים שלישיים. חברות כמו קומקאסט אמנם התחייבו שלא למכור את הנתונים של לקוחות בודדים, אבל התחייבויות אלה הן מרצון, וכתוצאה מהחתימה של טראמפ, לא מגובות עוד על ידי הרגולציה הפדרלית.

פער מדיניות בין שתי הרשויות

אג'יט פאי, יו"ר ה-FCC, אמר שרשות הסחר הפדרלית, ה-FTC, היא האמורה להסדיר את נהלי כריית הנתונים של ספקיות האינטרנט – ולא הרשות שבראשה הוא עומד. "הפרטיות של הצרכנים האמריקנים ראויה להיות מוגנת, ללא קשר למי שמטפל במידע האישי שלהם", ציין.

ל-FTC יש קווים מנחים לדרך שבה חברות כגון פייסבוק וגוגל יכולות להשתמש במידע של לקוחות. חברות אלה הן בין המפרסמים הגדולים בעולם, וספקיות האינטרנט להוטות גם הן לנגוס בנתח שוק מעוגת הפרסום הגדולה. אבל מבקרי חוקי הפרטיות של ה-FCC טענו כי התקנות שהיו אמורות להיכנס לתוקף היו מציבות דרישות מחמירות יותר על חברות פס רחב מאשר על חברות היי-טק, והיו יוצרות חוסר איזון שניתן היה לפתור רק על ידי ביטול התקנות ועיצובן מחדש.

יצוין שה-FTC מוסמכת להגיש תביעות נגד חברות המפרות את הנחיות הפרטיות שלה, אך אין לה סמכות ליצור כללים חדשים לתעשייה. בנוסף, היא לא יכולה לאכוף את ההנחיות שלה נגד ספקיות אינטרנט, בגלל חוק שקובע שחברות אלה עומדות ישירות בתחומי השיפוט של ה-FCC ומחוץ להישג ידה של ה-FTC.

כתוצאה מכך, ספקיות האינטרנט מתקיימות במעין פער מדיניות, שבו רגולטורי הפרטיות היחידים לתעשייה פועלים ברמת המדינות ולא ברמה הפדרלית, כך טוענים אנליסטים. הם מוסיפים שקובעי המדיניות עשויים להתמקד בהמשך בשאלה כיצד לפתור סתירה זו, כמו גם לחפש דרכים לביטול הניטרליות – עוד יוזמה של עידן אובמה, שאוסרת על ספקיות אינטרנט להפלות בין האתרים השונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים