גרמניה תטיל קנסות גבוהים על רשתות חברתיות שיתירו דברי שנאה

המדינה אישרה תכניות לקנוס חברות היי-טק שמפעילות פלטפורמות מדיה חברתית בעד 78 מיליון דולר באם אלו לא יסירו דברי שטנה ושנאה בלתי חוקיים בעליל בתוך 24 שעות מקבלת התלונה

השתקת דיבור שנאה או סתימת פיות? אילוסטרציה: BigStock

חברות המנהלות רשתות חברתיות – כמו פייסבוק (Facebook) או טוויטר (Twitter) – אשר לא יסירו דברי שנאה ושטנה ומה שמוגדר כתוכן לא חוקי, יקנסו בעד 50 מיליון יורו (שהם 78 מיליון דולר), כך  קובע חוק חדש שאישר הפרלמנט הגרמני בסוף השבוע.

בגלל העבר הנורא שלה, עקב היותה מדינה מתקדמת ופלורליסטית בהווה, או בשל שניהם – גרמניה מתאפיינת כיום בחקיקה שהיא מהנוקשות ביותר בעולם בכל הכרוך בהשמצה, בהסתה פומבית לביצוע פשעים ובאיומים באלימות. היא גם מאיימת בעונשי מאסר על הכחשת שואה או הסתה לשנאה נגד מיעוטים.

ההחלטה של גרמניה להחריף את הטיפול בנושא האלימות הרשתית, שהופכת לקיצונית יותר ויותר ברשתות החברתיות, באה למרות החששות מכך שהחוק עלול להגביל את חופש הביטוי.

החוק מספק לרשתות חברתיות 24 שעות בכדי למחוק או לחסום תוכן פלילי בעליל ושבעה ימים כדי להתמודד עם מקרים פחות ברורים, תוך חובת דיווח על אופן הטיפול במקרה למי הגישו את התלונה. אי-ציות לחוק עלול לסבך את החברה בקנס הענק, כאמור, וכמו כן הנציג הראשי של החברה בגרמניה עלול להיקנס בעד חמישה מיליון יורו בנוסף.

לסיים את חוקי הג'ונגל של האינטרנט

בהצהרה מטעם המועצה המרכזית של יהודי גרמניה (The Central Council of Jews in Germany) נכתב כי החוק הוא "הצעד ההגיוני הבא להתמודדות יעילה עם דיבור שנאה, משום שכל ההסכמים ההתנדבותיים עם ספקי הפלטפורמות נכשלו הלכה למעשה".

הייקו מאס, שר המשפטים הגרמני, אמר גם הוא כי 14 חודשי דיונים עם חברות מדיה חברתיות גדולות לא הביאו להתקדמות משמעותית וקבע כי האמצעים "לסיים את חוקי הג'ונגל של האינטרנט" היו צריכים להינקט כבר מזמן ונדחו בשל חששות מכך שאלו ייפגעו בחופש הביטוי.

"חופש הביטוי מסתיים במקום שבו מתחיל החוק הפלילי", הציג מאס את עמדתו והסביר כי על פי נתונים רשמיים, מספר פשעי השנאה בגרמניה גדל ביותר מ-300% בשנתיים האחרונות.

היערכות שלקראת בחירות

הנושא תופס דחיפות רבה יותר כעת במדינה האירופית, שתיגש ב-24 בספטמבר לבחירות ארציות, ושחוששת מאוד מהתפשטות חדשות מזויפות ותכנים גזעניים, במיוחד כנגד מהגרים, שיופצו על ידי גורמים מסוימים בכוונה להשפיע על דעת הבוחרים.

פלטפורמות מדיה חברתית הפכו לשדה קרב של דיונים זועמים שעוסקים בהרחבה בקליטתם של יותר ממיליון פליטים במדינה. פייסבוק – אשר לה 29 מיליון משתמשים פעילים בגרמניה, שהם יותר משליש מכלל האוכלוסייה – אמרה כי היא פועלת נחרצות בכדי להסיר תוכן בלתי חוקי, ומוחקת 3,500 הודעות בשבוע בגרמניה בחודשיים האחרונים.

פייסבוק: לא התייעצו מספיק לפני החוק

"חוק זה כפי שהוא עומד כעת לא ישפר את המאמצים להתמודד עם בעיה חברתית חשובה זו", אמר דובר החברה בתגובה לחקיקה והוסיף וטען כי פייסבוק סבורה שלא התייעצו איתה מספיק לפני כינון החוק.

ענקית הטכנולוגיה האמריקנית ממאנלו פארק ציינה גם כי בחודש מאי הודיעה על כוונתה להוסיף עוד 3,000 עובדים ברחבי העולם במהלך השנה הבאה, שתפקידם יהיה לעקוב אחר דיווחים על תכנים בלתי הולמים שהתפרסמו על הפלטפורמה, וזאת בנוסף ל-4,500 הבודקים הקיימים.

אלא שסקר שערכה ממשלת גרמניה מצא כי פייסבוק מחקה רק 39% מהתוכן שנחשב פלילי ואילו שטוויטר מחקה רק אחוז בודד בלבד של תוכן שכזה, וזאת למרות שהחברות חתמו על קוד התנהגות הכולל התחייבות למחוק דיבור שנאה בתוך יממה.

פייסבוק מצידה מתעקשת כי שיפרה באופן משמעותי את התהליכים שלה מאז מועד הסקר ושכעת היא מסירה 87% מהתכנים שדווחו לה על ידי ארגונים לא ממשלתיים גרמניים.

טוויטר מצידה ביצעה גם היא מספר שינויים, כולל הוספת אפשרויות סינון חדשות, הצבת מגבלות על חשבונות שזוהו כמעורבים בהתנהגות פוגענית, ועצירת משתמשים אלה מפתיחת חשבונות חדשים.

עוד בטרם החקיקה הביעו ארגוני חופש הדיבור במדינה תרעומת על הכוונה, ובתגובה לביקורת זו ריככה הממשלה את החקיקה על ידי אי-הכללה של ספקיות דואר אלקטרוני ויישומי הודעות מידיים בתוכה, ופתחה את האפשרות ליצור מתקני ניטור משותפים במטרה לקבל החלטות לגבי התוכן שיוסר.

ממשלת גרמניה גם הבהירה כי הקנס לא יוטל בהכרח רק לאחר הפרה אחת, אלא רק לאחר שחברה תסרב באופן שיטתי לפעול כנגד התופעה או להקים מערכת נאותה לניהול טיפול בתלונות הציבור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים