ארה"ב: פייסבוק נלחמת כנגד צו איסור פרסום ש-"פוגע בחופש הדיבור"

הממשל האמריקני דורש מענקית הרשתות החברתיות פרטים אישיים של משתמשים ואוסר עליה ליידע את הנוגעים בדבר ● בתגובה נעמדת פייסבוק על רגליה האחוריות ומתייצבת בבית המשפט כשלצידה תמיכה מפתיעה אפילו ממתחרותיה

תשלם פיצויי נכבד לתובעים עקב מנגנון זיהוי הפנים שלה. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

ענקית המדיה החברית פייסבוק (Facebook) מערערת על צו איסור פרסום מבית משפט בארה"ב, המונע ממנה לדבר על שלושה צווי חיפוש ממשלתיים, שלטענתה מהווים איום על חופש הביטוי.

סוכנות רויטרס (Reuters) מדווחת כי לפי תביעה שהחברה הגישה לבית המשפט לערעורים בוושינגטון, פייסבוק מעוניינת להודיע לשלושה משתמשים על צווי החיפוש הממשלתיים התובעים את פרטי התקשורת והמידע שלהם, וכן לספק למשתמשים אלה הזדמנות להתנגד לצווים באמצעות הגשת תביעה בבית המשפט.

"אנו מאמינים כי יש חששות בכל הקשור בתיקון הראשון [לחוקה האמריקנית, המבטיח זכויות אזרח מסוימות, כולל חופש הביטוי] בעניין זה, כולל סירובה של הממשלה לאפשר לנו להודיע לשלושה אנשים של בקשות נרחבות לקבלת מידע על החשבון שלהם בקשר לאירועים ציבוריים", מסרה פייסבוק בהצהרה לתקשורת אתמול (ב').

ויליאם מילר, דובר התובעים בארה"ב, סירב להגיב.

מקרה תקדימי שישפיע על העתיד וחופש הדיבור?

מדי שנה נענות חברות הטכנולוגיה לאלפי בקשות לנתוני משתמשים מטעם ממשלות ברחבי העולם, אך רק בנסיבות יוצאות דופן, קראו חברות כמו מיקרוסופט (Microsoft) ו-טוויטר (Twitter) תיגר על צווי הסודיות של הממשלה.

עם זאת, נושא חופש הדיבור בעולם בכלל ובארה"ב בפרט מתגלה כחשוב במיוחד למנעד נרחב של גופים דווקא במקרה הזה. לפי הדיווח ברויטרס, במסמכים העוסקים בנושא התביעה הספציפית של פייסבוק, ושהוגשו לבית המשפט, זוכה החברה ממנלו פארק בתמיכתם של כמה ארגונים – למשל ה-Electronic Frontier Foundation, קבוצה ללא מטרות רווח אשר דוגלת בחופש הדיבור ומקדמת זכויות דיגיטליות, והאיחוד האמריקני לחירויות האזרח (American Civil Liberties Union) – כמו גם של לא פחות משמונה חברות טכנולוגיה עמיתות ומתחרות, שביניהן נכללות גם מיקרוסופט ו-אפל (Apple).

חברות ותומכי הזכות לפרטיות טוענים כי צווי איסור פרסום מסתמכים על חוקים מיושנים ומוחלים לעתים תכופות מדי – לפעמים ללא הגבלת זמן – בכדי למנוע מהחברות להודיע ללקוחותיהן על בקשות הממשלה למסירת הנתונים הפרטיים שלהם. פייסבוק אומר שכמחצית מהבקשות בארה"ב מלוות בצו איסור שמחייב אותה שלא לחשוף את האינפורמציה בדבר הדרישה למשתמשים המושפעים.

"הממשלה יכולה לבודד את מעשיה מביקורת ציבורית בדרך זו רק בנסיבות נדירות ביותר, אשר סביר להניח שאינן חלות כאן", אמר אנדרו קרוקר, עורך דין ב-Electronic Frontier Foundation.

ייתכן שפייסבוק רואה במקרה המסוים עניין תקדימי, ולכן בחרה להתמקד בו ולהיאבק דווקא עליו בכל הכוח. במסמך שהגישה לבית המשפט, הבהירה ענקית הרשת החברתית שהחליטה לקרוא תיגר כנגד צו איסור הפרסום סביב שלושת צווי החיפוש משום שבמקרה דנן חופש הדיבור מונח על כף המאזניים, ומאחר שהאירועים שבבסיס החקירה של הממשלה היו ידועים לציבור הרחב.

שלושת המשתמשים – מפגינים נגד השבעת טראמפ?

אופיה המדויק של החקירה הממשלתית אינו ידוע, אבל יש השערות שהוא כרוך בהשבעתו לנשיאות של דונלד טראמפ בינואר, כך מתגלה על פי מסמך אחד בפרשה.

מתוכנו של המסמך ניתן ללמוד כי עיתוי ההליכים עולה בקנה אחד עם האשמות שהוגשו כנגד יותר מ-200 המפגינים שנעצרו ביום שבו הושבע הנשיא. באותו יום, במסגרת אירועי המחאה, יידו פעילים במסכות אבנים לעבר המשטרה והעלו באש כי רכב רבים בוושינגטון.

על פי צו, שהתקבל ופורסם לראשונה על ידי BuzzFeed News ביום ב', בית המשפט המחוזי של קולומביה לערעורים, שהוא בית המשפט הגבוה ביותר בוושינגטון לעניינים מקומיים, צפוי לדון במקרה בספטמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים