האם האיחוד האירופי יקבע שהחרם על אובר בצרפת חוקי?

החבטה הבאה שהחברה מסן פרנסיסקו עומדת כנראה לספוג, תתבסס על קביעתם של עורכי דין בכירים מבית המשפט העליון של האיחוד האירופי כי צרפת לא הפרה את חוקי האיחוד כאשר אסרה על פעילותה של ענקית שיתופי הנסיעות במדינה

אובר

היועצים המשפטיים לבית המשפט של האיחוד האירופי, ה-ECJ (ר"ת European Court of Justice), בלוקסמבורג דחו אתמול (ג') ניסיונות של אובר צרפת (Uber France) לקבוע שאיסור צרפתי משנת 2014 על שירות UberPOP אינו חוקי.

השלטונות הצרפתיים אסרו על אובר את הפעלת השירות UberPOP – המכונה UberX בארצות הברית ואשר מאפשר לאנשים פרטיים להציע נסיעות ברכביהם ולהשתמש בשירות על מנת להשלים הכנסה – לאחר הפגנות אלימות מצד נהגי מוניות מסורתיים, שהגיעו לשיאן לפני שנתיים בדיוק.

חשש בסיסי מפני העלמת הכנסות

הממשלה אמנם הושפעה בזמנו מהמחאה הקשה של נהגי המוניות שחששו לפרנסתם, אבל הסיבה העיקרית לאיסור השימוש בשירות הייתה החשש שנהגים עצמאיים יעבדו בעבור אובר ויספקו לה דרך להתחמק מרגולציה ומתשלום מסים גבוהים.

יצוין כי לא רק צרפת אלא גם בלגיה, ספרד וכמה מדינות אחרות באיחוד האירופי אסרו על הפעלת שירות UberPop.

לאחר הפסקת השירות הגישה אובר תביעות נגד צרפת ומדינות אחרות, בטענה כי מדיניות לאומית עוינת עומדת מאחורי ההחלטה ושזו מפרה את החוק האירופי.

אובר: דעת עורך הדין כבר לא רלוונטית

חוות דעתם הנוכחית של היועצים אמנם איננה בגדר פסק דין פורמלי כנגד החברה, אבל היא נחשבת כאינדיקציה מהימנה לחשיבת בית המשפט. תובעים כלליים הם עורכי הדין המובילים של בית המשפט, שמספקים ייעוץ משפטי בצורת חוות דעת לשופטי האיחוד האירופי, לקראת החלטתה סופית בתביעות תקדימיות. עצתם אמנם יכולה שלא להתקבל, אבל זה המצב הנדיר יותר.

במקרה הזה היה מסייג' שפונאר הפולני התובע הכללי בבית המשפט. בחוות דעתו אמר שפונאר כי יש להתייחס לאובר כחברת תחבורה ולא כספקית מידע, כפי שטענו עורכי דינה של הענקית האמריקנית.

על פי חוק האיחוד האירופי, כל חבר ביבשת חייב להודיע לנציבות האירופית (European Commission) על כל תקנה בנוגע לחברת מידע. הצוות המשפטי של אובר טען כי מאחר שצרפת לא בישרה לרשות המבצעת של האיחוד האירופי על האיסור, הוא אינו חוקי. אבל שפונאר דחה את הטענה הזו, בהחלטה שאם תתקבל רשמית בבית המשפט משמעותה שכל המדינות החברות באיחוד האירופי יכולות לאסור על אובר לפעול בהן, וזאת מבלי לקבל את אישור הנציבות.

שפונאר הוסיף ואמר כי על המדינות החברות תחול רק החובה להודיע לנציבות אם נקטו בפעולה ממוקדת ספציפית כנגד ספקיות שירותי מידע.

אובר אמרה בתגובה כי היא סבורה כי דעתו של שפונאר כבר לא רלוונטית, משום ששינתה את המודל העסקי שלה בצרפת. "ראינו את ההצהרה מהיום ואנו מחכים לפסק הדין הסופי בהמשך השנה", אמר דובר החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים