הענן וה-DevOps הכרחיים לטרנספורמציה דיגיטלית

על ידי אימוץ הגישות הנכונות לטכנולוגיה וחשיבה מתודולוגית ארגונית רעננה, מנמ"רים יכולים להשיג תוצאות מצוינות על ידי שילוב של שתי מגמות-ענק בהווה: הענן והטרנספורמציה הדיגיטלית

26/07/2017 12:57
טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: Soshkin, BigStock

התכונות והאיכויות שהופכות את הענן לאטרקטיבי כל כך – כגון מהירות, אג'יליות, יעילות והיתרונות לגודל – מותאמות במיוחד לסביבה העסקית הדיגיטלית המהירה והמשתנה.

אבל רתימת הענן לשינוי דיגיטלי אינה קלה כל כך כפי שהיא נראית. מנמ"רים ושאר חברי מועדון ה-CXO מתמודדים עם אתגר כפול – האחד טכנולוגי, והשני כולל תהליכים ארגוניים, תרבותיים ואפילו כאלה המובילים לשינויים במבנה הארגוני.

האתגר הראשון הוא הצורך בעיצוב מחדש של ארכיטקטורות IT כדי להאיץ את אספקת המוצרים והשירותים החדשניים, לשפר את המיצוב בשוק וליצור יעילות תפעולית.

מאמץ זה מסתבך יותר ככל שמדובר במערכות Legacy ישנות יותר, הנמצאות עדיין בשימוש בארגונים רבים, ולא ניתן להפסיק את השימוש בהן כי הן עדיין תומכות בשירותים וצרכים קריטיים.

האתגר השני חולק את אותה מטרה – השגת מהירות ואג'יליות בעידן הדיגיטלי – אך מתמקד בהתמודדות עם הדרכים האיטיות והמסורבלות לעשיית הדברים שעשויים להיות מוטבעים עמוק במרקם הארגוני של החברה.

ארגונים מופתעים לעתים קרובות לגלות כי האתגר השני יכול להיות מכשול גדול יותר להצלחת השינוי דיגיטלי. עם זאת, ארגונים רבים עדיין פועלים באופן ורטיקלי בסילויים פונקציונליים בתוך ארגון ה-IT, באופן המנוגד לחלוטין לגמישות הרבה יותר שמאפשרת הטכנולוגיה.

דוגמה טיפוסית: טרנספורמציות דיגיטליות מבוססות יותר ויותר על טכנולוגיות הענן, כאשר ספקי העננים הציבוריים עושים מאמצים גדולים להגנה על הנתונים וביכולת למידור משתמשים ולקוחות אחד מהשני כדי לשפר את האבטחה והביצועים.

יכולות אלו מאפשרות לארגון ה-IT בחירה גדולה ומגוונת יותר בהתמודדות עם עומסי עבודה והנתונים שבהם הוא עושה שימוש מירבי לצרכיו העסקיים, תוך כדי נטרול של שיקולים טכנולוגיים מעכבים.

אם נתבונן בשלבי הפיתוח, הבדיקות וההטמעה של יישומים חדשים. חברות יכולות היום לנצל את שירותי הענן הציבורי והפרטי כדי להעמיד יישומים ושירותים חדשים במהירות ובצורה חלקה. אך רבות מהן עדיין "תקועות" בביצה ביורוקרטית המבוססת על מודל המפל של פיתוח תוכנה, שבו הפרויקט מתנהל במחזור חיים קלאסי מאפיון, לעיצוב, לפיתוח, לבדיקות ועד אינטגרציה והעברה לייצור בשלבים איטיים ונוקשים.

היתרונות באימוץ DevOps

זו הסיבה שאימוץ DevOps כל כך חשוב למסע הטרנספורמציה הדיגיטלית.

על ידי פירוק ה-"חומות" שבין פיתוח לתפעול, DevOps מאפשרת פיתוח תוכנה במחזורים קצרים יותר, יישום והטמעה בתפעול מהר יותר. אבל זה דורש ראיה רוחבית ואופקית של הארגון, בניגוד למסורת ה-IT המקובלת במשך עשרות שנים.

מהן הדרכים המומלצת להשיק עבודה עם DevOps?

ראשית, על מנהלי ומובילי ה-IT בארגון להבהיר את תמיכתם ב-DevOps כסטנדרט מוסדי, תוך שהם מעלים את ערכו אצל כל הצוותים המשתתפים האחרים בארגון ה-IT.

כדי לתת לצוותי ה-IT תחושה טובה לתהליכים ולכלים של DevOps, מנהלי מערכות המידע צריכים לשקול לבצע פיילוט עם יישומים קריטיים אך לא עסקיים קריטיים כגון אתרי שיווק, אתרי ברושורות מקצועיות וקמפיינים קצרי מועד.

באמצעות מחזור איטרטיבי של פיתוח/ הטמעה/למידה ברטרוספקטיבה, ארגונים יכולים למצוא את הקצב שלהן ואת הכלים הטובים ביותר עבורם לאימוץ רחב.

לאחר תקופת הפיילוט, התהליכים ניתנים להרחבה ולשדרוג למעבר מיישומים לא קריטיים למשימות קריטיות. בשלב זה, המפתח להצלחה הוא בהגדרת אסטרטגיית DevOps מוצקה ויישום אוטומטי שיבטיח מימוש חוזר ואמין לכל התהליכים שבקנה.

שיקולי ענן נוספים

בעוד המנמ"רים צריכים להתמודד עם אתגרים תרבותיים וארגוניים משמעותיים, מינוף הענן לצורך שינוי דיגיטלי דורש גם כמה החלטות טכנולוגיות חשובות.

לדוגמה, יש לקבל החלטות על כל הפורטפוליו של מערכות ותהליכים קיימים, יישומים קיימים ומערכות נתונים:
● האם להשאירם במקום שבו הם נמצאים ומתוחזקים?
● האם להסב אותם לארכיטקטורת ענן ולמסגרות חדשות באמצעות PaaS או כלי יישום אחרים?
● האם למחוק אותם מהפורטפוליו ולוותר כליל על השימוש בהם?
● האם לפתחם מחדש כיישומים בענן?

נדרשים מאמצי תיאום ואוטומציה בתהליכי המעבר כדי להבטיח שהמערכות הקיימות תמשכנה לפעול בצורה חלקה במקביל להשקעת משאבי פיתוח ותפעול עבור המערכות החדשות או המתחדשות.

ניהול מערכת ענן דורש תיאום ואוטומציה של כלים המאפשרים למספר רב יותר של מרכזי נתונים ותשתיות ענן נפרדות להיות חלק מפתרון IT הכולל של הארגון.

הם מספקים ערך רב לארגונים כי נותנים להם את הממשל (Governance), התובנה והשליטה להם הם זקוקים כדי לצמוח עסקית, תוך התייעלות והתמודדות מוצלחת עם התחרות.

על ידי אימוץ הגישות הנכונות לטכנולוגיה וחשיבה מתודולוגית ארגונית רעננה, מנהלי מערכות המידע יכולים להשיג תוצאות מצוינות על ידי שילוב של שתי מגמות-ענק בהווה: הענן והטרנספורמציה הדיגיטלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים