האם אילון מאסק סובל מהפרעה דו-קוטבית?

המיליארדר והיזם המצליח צייץ את מה שנשמע כתיאורה של הפרעה זו, שמטלטלת בני אדם בין עליות ומורדות גדולות במצבם הנפשי● התופעה אופיינית לתרבות המערב, שבה אנשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם עובדים יותר מדי

אילון מאסק. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

לאילון מאסק יש עבודה מלחיצה, זה ברור. שלוש החברות החדשניות שלו – The Boring Company ,SpaceX וטסלה (Tesla) – תובעות זאת ממנו. מאסק עובד בדרך כלל 100 שעות בשבוע וישן לפעמים במפעלים שלו.

השבוע ציין מאסק את חייו הרגשיים ברגע מזוכך אחד ומיוחד בטוויטר (Twitter) וגילה שייתכן שהוא סובל מהפרעה דו-קוטבית, המכונה גם מאניה-דיפרסיה, כשהתייחס ל-"שיאים הגדולים" ול-"שפל הנורא" של עבודתו.

הכול התחיל כאשר מעריץ צייץ: "מעקב אחרי elonmusk@ באינסטגרם (Instagram) מציג חיים מדהימים. אני תוהה אם העליות והמורדות שהיו לו הפכו את חייו למהנים יותר?".

"המציאות היא שיאים גדולים, שפל נורא ומתח מתמשך", השיב מאסק. "אני לא חושב שאנשים רוצים לשמוע על השניים האחרונים". משתמש אחר השיב ושאל: "elonmusk@, אתה דו-קוטבי?", ומאסק הגיב בפשטות בתשובה: "כן".

המתח מגיע עם השטח

שבע דקות לאחר מכן מצא היזם המפורסם צורך להבהיר מעט את דבריו וצייץ: "אולי לא מבחינה רפואית. לא. רגשות רעים קשורים לאירועים רעים, אז אולי הבעיה האמיתית היא שנסחפתי במה שהתמניתי לעשות". לאחר מכן כתב מאסק כי המתח מגיע עם השטח: "אם אתה קונה כרטיס לגיהינום, זה לא הוגן להאשים את הגיהינום…", כתב.

כאשר נשאל אם יש לו עצה כיצד להתמודד עם העליות והמורדות המלווים את הלחץ העסקי, ענה מאסק: "אני בטוח שיש תשובות טובות יותר ממה שאני עושה, שזה פשוט לקבל את הכאב ולוודא שבאמת אכפת לי ממה שאני עושה".

מקומות העבודה המלחיצים ביותר

ספק אם אובחן, אבל אם מאסק אכן בי-פולרי, זה אומר שהוא סובל מתקופות של מאניה – שבהן הסימפטומים יכולים לכלול אנרגיה מוגברת, אימפולסיביות, צורך פחות בשינה ועריכת תוכניות גדולות, ומזמנים של דיכאון – עבורו התסמינים יכולים לכלול עצב, חוסר מנוחה, חוסר אנרגיה, חוסר החלטיות ותחושות של חוסר ערך.

התופעה הזו משויכת להפרעות נפשיות האופייניות כיום ליותר ויותר בני אדם מערביים, החיים בעידן המודרני והתובעני, עובדים יותר מדי שעות ורגילים לסיפוקים מהירים ולתסכולים גדולים כשאלו אינם מתרחשים.

במקרה של מאסק בן ה-46 אפשר לנחש כי הוא בעצם, ממש כפי שרמז, קורבן ישיר של שאיפותיו העסקיות. תרבות העבודה בחברות השונות שלו היא מאוד אינטנסיבית: בשנה שעברה, SpaceX וטסלה העפילו לראש טבלת PayScale – רשימה של מקומות העבודה המספקים את המשרות המשמעותיות ביותר בהיי-טק, אבל זכו גם לתואר המפוקפק "מקומות העבודה המלחיצים ביותר".

בחודש מאי פרסם הגרדיאן (The Guardian) דו"ח מזעזע על התנאים במפעל טסלה ובו נכתב כי יותר מ-100 אמבולנסים נקראו מאז 2014 לעובדים שחוו התקפי התעלפות, סחרחורות, פרכוסים, נשימה חריגה וכאבי חזה, וש-"מאות נוספים נקראו בשל פציעות ונושאים רפואיים אחרים".

הוא מכונה – אנחנו בבעיה

דולי סינג, לשעבר ראשת מחלקת גיוס כישרונות ב-SpaceX אמרה על מאסק: "הוא מכונה ואנחנו לא, וזהו אתגר. אם אתה עובד עבור אילון, אתה צריך לקבל את אי הנוחות. אבל באי נוחות זה מגולמת הצמיחה שאתה לא יכול להשיג בשום מקום אחר".

מאסק הוא ללא ספק אדם יוצא דופן – הדחף היצירתי והיצירתיות העצומה שלו מתמיהים למדי, ורבים ניסו לעתים קרובות להבין אותו טוב יותר על ידי דיון במצבו הנפשי ובשורשי המוטיבציה הפנימית שלו. כמה מהם שיערו שהתעללות בילדותו היא שגרמה למאסק לחוות צמיחה פוסט-טראומטית. אחרים תהו אם הוא על הספקטרום האוטיסטי, או אפילו פסיכופת.

השערות על בריאותו הנפשית של מאסק סבוכות ופולשניות למדי, אבל הציוצים האחרונים שלו הוכיחו דבר אחד בוודאות: מאסק מוכן לדון בחייו הרגשיים בפומבי, לפחות ברגע זה. ובעולמנו, זה לא דבר של מה בכך, בפרט לא לאנשים במעמדו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Park

    אולי זה מסביר את התקף הדיפרסיה שבה הוא יצא בהצהרה הבאה. https://pc.co.il/featured/245783/

אירועים קרובים