פרצופיו הרבים של ה-CDO

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא תהליך שינוי מורכב ורב-מימדי - הוא מחייב מיקוד ניהולי ומחויבות של הדרגים הבכירים בארגון ● אך מי צריך להוביל מהלך אסטרטגי זה? ● לשם כך נולד ה-Chief Digital Officer ● חלק א'

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

אחד הנושאים החשובים בכל הקשור לטרנספורמציה בדיגיטלית עוסק בשאלה מי מוביל את המסע הדיגיטלי בארגון. נושא זה עלה לפני שנים רבות בגלל החשיבות, הקריטיות והמורכבות של הובלת תהליך של שינוי ארגוני ועסקי זה, תהליך המונע על ידי הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשניות ומטרתו לשפר את ביצועיו העסקיים של הארגון.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא תהליך שינוי מורכב ורב-מימדי – שינוי ארגוני הנובע מהכנסת תהליכים עסקיים מתקדמים; שינוי עסקי הנובע מכניסה למוצרים ושירותים חדשים; שינוי בצורת ניהול הקשרים עם הלקוחות וחוויית הלקוח שלהם; שינוי טכנולוגי המחייב ביצוע פרויקטים העושים שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות חדשניות. זהו תהליך של שינוי המחייב מיקוד ניהולי ומחויבות של הדרגים הבכירים בארגון.

בגלל החשיבות האסטרטגית והמורכבות הארגונית והעסקית המיוחסת לתהליך זה, עלתה באופן טבעי סוגיה ניהולית/ארגונית/תהליכית חדשה – מי צריך להוביל מהלך אסטרטגי זה?

ארגונים רבים הבינו שהצלחת מהלך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא קריטי בחשיבותו ומאפשר ניצול ההזדמנויות החדשות בצורת עשיית העסקים, בפיתוח מוצרים או שירותים חדשים וביצירת ערוצי לקוח חדשים, ומצד שני מבחינת ההתמודדות עם סיכוני הערעור (Disruption) של כניסת מתחרים או הופעת מודלים עסקיים חדשים.

ההבנה בדבר החשיבות והמורכבות של המהלך, הביאה חלק מהארגונים למנות בעל תפקיד חדש ברמת ההנהלה הבכירה להובלת התהליך. תואר התפקיד שניתן לו הוא CDO (ר"ת Chief Digital Officer).

שתי משמעויות שונות

חברות מובילות כגון ג'נרל אלקטריק (GE), מישלן (Michelin), קטרפילר (Caterpillar), סטארבקס (Starbucks), CVS Axa ועוד, מינו מנהלים בכירים לתפקיד ה-CDO ושימשו דוגמה לארגונים אחרים ובאופן כניסתם למהלך של טרנספורמציה דיגיטלית.

חלק מהארגונים החליטו להטיל את התפקיד על אחד מהמנהלים הבכירים בארגון ולא למנות אדם חיצוני כחבר הנהלה. כך נולד התפקיד של מוביל דיגיטלי (Digital Leader), שיכול להיות בעל תפקיד ייעודי או חבר הנהלה שקיבל את האחריות בנוסף לתפקידו הרגיל. חלק מהארגונים אף הגדירו צוות מצומצם של מנהלים בכירים שיובילו את המהלך.

ככל שתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגונים התקדם והעמיק, החלו להופיע תפקידים נוספים שהשתמשו בתואר CDO, למרות המיקוד השונה בתפקידם.

אחת הדוגמאות היא השימוש בתואר CDO לצורך תפקיד מנהל דיגיטל, שקיבל אחריות על נושא השיווק והפרסום בערוצים הדיגיטליים (אתר האינטרנט, רשתות חברתיות, דואר אלקטרוני ועוד). הערוצים הדיגיטליים החלו לקבל תשומת לב ומשאבים הולכים וגדלים על חשבון הערוצים הקלאסיים (עיתונות, רדיו, טלוויזיה).

מנהל הדיגיטל קיבל בדרך כלל את האחריות על גזרה ממוקדת – גזרת השיווק והפרסום בערוצים הדיגיטליים ולא את האחריות הכוללת על מהלך הטרנספורמציה הדיגיטלית. כך נוצר המצב שתואר CDO קיבל שתי משמעויות שונות.

בנוסף, הטרנספורמציה הדיגיטלית הביאה לתופעה נוספת – הגידול המהיר והאקספוננציאלי בנפח הנתונים. למקורות הנתונים, שעד לא מזמן היו בעיקר מקורות פנים-ארגוניים מתוך מערכות המידע של הארגון, הצטרפו מקורות נתונים חדשים כגון מיילים, תמונות, מסמכים וכן נתונים ממקורות חדשים חוץ-ארגוניים (מכשירי מובייל, נתוני מיקום באמצעות GPS, סנסורים, רשתות חברתיות, מפות, סרטי ווידיאו ועוד).

נכס ארגוני חשוב

ארגונים החלו להתייחס אל הנתונים כאל נכס ארגוני חשוב (Information as an Asset). מצד אחד לנתונים יש פוטנציאל לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות באמצעות אנליטיקה עסקית מתקדמת ומצד שני הם בעלי פוטנציאל ליצירת זרם הכנסות חדש הנובע ממכירתם או "פתיחתם" לארגונים אחרים באמצעות ממשקי תכנות (API).

העלייה בחשיבות הנתונים כנכס ארגוני ואסטרטגי הביאה ארגונים למנות בעל תפקיד חדש והוא מנהל הנתונים הראשי (Chief Data Officer) או בקיצור CDO. וזו עוד משמעות שיכולה להסתתר מאחורי התואר CDO.

בשנים האחרונות אף החלו להופיע תוארי תפקיד דואליים המבטאים איחוד בין שני התפקידים. ישנם ארגונים שבחרו לאחד את תפקיד המוביל הדיגיטלי עם תפקיד מנהל הנתונים הראשי ויצרו תפקיד חדש הנקרא CDDO (ר"ת Chief Digital & Data Officer).

שיקוף מסוים של ריבוי משמעויות זה בתואר ה-CDO ניתן למצוא גם בארץ. בשנים האחרונות הוקמו מספר עמותות/מועדונים/פורומים המבקשים לשמש במה לשיתוף ידע ופעולה ולייצג את בעלי התפקידים השונים בתחומים הדיגיטליים.

דוגמאות – ארגון הדיגיטל הישראלי, עמותה חדשה יחסית הממוקדת בלייצר קהילה שוקקת ופעילה בפורומים ייעודיים, תוכן רלוונטי ועדכני, גיבוש מפגשים והשתלמויות מקצועיות, שירותים כמו סל הטבות ייחודי ומאגר ספקים ונותני שירות מומלצים, בין היתר.

מועדון נוסף הוא "CDO Club ישראל" – מועדון מנהלי הדיגיטל בישראל, מועדון שהוקם בשיתוף פעולה עם מועדון ה-CDO Club הבינלאומי ופועל ב 12 מדינות שונות וחברים בו בעלי תפקידים שונים וביניהם סמנכ"לי שיווק, מערכות מידע, דטה, דיגיטל, חדשנות, חוויית לקוח ועוד.

פורום נוסף שאף הוא החל לפעול לאחרונה הוא "CDO Forum" של אנשים ומחשבים שמטרתו לשמש במה לשיתופי פעולה וידע של מנהלי דיגיטל, חדשנות, מערכות מידע והשיווק (גילוי נאות – אני חבר בוועדת ההיגוי של פורום זה).

התבלבלתם קצת? אתם לא לבד! אז בואו נעשה קצת סדר, נמפה ונגדיר את בעלי התפקידים השונים האוחזים בתואר CDO ונראה כיצד ארגונים שונים מממשים בצורות שונות את הפעילות שלהם בתחום הדיגיטלי. אני מקווה שהמאמר יתרום במידת מה לצמצום הבלבול וחוסר הבהירות.

בשבוע הבא נתאר את מיפוי תפקידי ה-CDO השונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים