החממה כמרקחה יזמית: שישה טיפים לשהות יעילה בחממות טכנולוגיות

בין אם בחרתם לקחת חלק באחת החממות מטעם המדינה, אקסלרטורים, או אפילו חממה ייעודית שמוצעת מטעם חברות החללים המשותפים, דעו כי עליכם לנצל את ההזדמנויות שנקראות בדרך ולהשיג את התמורה הגדולה ביותר במהלך שהותכם

31/08/2017 15:21
רומן לוי, מנכ"ל Urban Place. צילום: יח"צ

סביבת עבודה שכוללת הנחיה והכוונה ליזמים הפכה לפופולרית במרחב הטכנולוגי של ימינו. יזמים אשר נמצאים בתחילת דרכם, מוצאים בחממה טכנולוגית את מלוא הצרכים שלהם, ואף מקבלים ליווי מקצועי ורוח גבית משמעותית.

השהות בחממה מאפשרת ליזמים בכל העולם מרחב חופשי לקדם את המוצר שלהם. גם בישראל כמובן, אלטרנטיבות כאלה של מרחבי עבודה מעניקות ליזמים את הדרור לעסוק אך ורק בדבר החשוב ביותר והוא המחקר, הפיתוח, הבנייה והקמה של מוצר מסחרי עצמאי.

אולם, חשוב להבין כי הקונסטלציות לחממות מגוונות. בין אם בחרתם לקחת חלק באחת החממות מטעם המדינה (רשות החדשנות), אקסלרטורים (מאיצים) או אפילו חממה ייעודית שמוצעת מטעם חברות החללים המשותפים (Co-work spaces), דעו כי עליכם לנצל את ההזדמנויות שנקראות בדרך ולהשיג את התמורה הגדולה ביותר במהלך שהותכם. להלן שישה עקרונות חשובים:

קשרים עסקיים

השהות בחממה כזו או אחרת טובה ברמה המקצועית עבור כל יזם. אך הטעות של רוב המשתתפים היא העובדה שהם מסתכלים על ההווה בלבד.

לדוגמה, יזם עוסק במוצר שנותן שירות אינטרנטי מסוים, ולכן הדגש שלו והקשרים שהוא מבקש לפתח הם אך ורק בתחום העסקי הזה של האינטרנט. כאשר בעולם היזמות יש מבחר כה גדול של ענפים ותחומים, ראוי כי יזם יסתכל כראייה מרחבית וגם במבט לעתיד. פתחו קשרים שיוכלו לסייע לכם במיזמים בתחומים אחרים בעתיד. אל תהיו מקובעים לסגמנט צר.

חיזוקים אסטרטגיים

הנוכחות שלכם כיזמים בחממה או חלל עבודה היא החלטה אסטרטגית שקיבלתם. גם אם אתם לא מודעים לכך, הנוכחות במקום הזה היא מבחינה רבה אפשרות למנף את המיזם בצורה מטאורית על ידי חיבורים עם האנשים הנכונים – לא רק ברמה העסקית, אלא גם מבחינה תדמיתית. המקום הפיזי, החלל, יכול להפגיש אתכם עם דמויות אסטרטגיות, סלבריטאים, משקיעים- שהם בהרבה מקרים ערובה להצלחה.

חלוקה חכמה של העוגה

אחד הדברים האקוטיים הוא העניין הפיננסי. הכסף והחלוקה שלו בין היזמים, המשקיעים והמעורבים האחרים צריכה להיות ברורה כבר מתחילת הדרך.

כניסה של היזם אל תוך מרחב החממה משמע במידה רבה שנכנס "שותף" חדש. חממות נוטלות עליהן סיכון בכך שהן משקיעות כסף ומשאבים במוצר בוסרי ובחברה צעירה שלאו דווקא תצליח בסופו של דבר להתרומם.

בחממה בשוק הפרטי, המיזם שלכם בדרך כלל מקבל אחוז מסוים של השקעה כספית בתחילת הדרך. קרי, בתמורה לשקט הנפשי עליכם בדרך כלל לוותר על אחוזי שליטה בחברה. חשוב שתשקלו בצורה חכמה את הדרך בה אתם מחלקים את העוגה, שלא תישארו עם פירורים.

למיזמים צעירים יש נטייה "לוותר" על הרבה בכדי שישקיעו בהם. אם אתם מאמינים בעצמכם ובמוצר שלכם דאגו להישאר בקונטרול.

התאמת סביבת עבודה לצרכים

סביבת עבודה נוחה היא משעת נפשו של העובד המודרני. אם בחרתם ללכת על כניסה לחממה טכנולוגית או אקסלרטור, דעו כי בהרבה מקרים מדובר על מעבר פיזי אל תוך מרחב עבודה ייעודי שמוקצה מארגון החממה.

ברם, אין זה אומר כי עליכם להתפשר ולעבוד במרחב שאינו מתאים לצרכים שלהם. חללי עבודה משותפים ממחישים בצורה הטובה ביותר שניתן לקיים "חממה" שכוללת ליווי, וכן מרחב עבודה יעיל ונוח שמספק את כל הצרכים של העובד המודרני.

לקוחות שבויים

כמוכם, בחממה בדרך כלל תפגשו אנשים ויזמים אחרים. הם במידה רבה יוכלו לשמש לכם כקהל ראשוני לטסט של המוצר או המיזם שלכם. התחבבו על האנשים סביבכם ונצלו את העובדה שלכל אחד מהם יש מעגלים חברתיים נוספים, דרכם תוכלו לבצע בדיקות או לקבל משוב על המיזם שלכם. זו דרך מצוינת לאסוף מידע חשוב ואסטרטגי על המוצר שלכם ועל הדרך שבה הוא מתקבל בקרב הציבור.

אנשים שונים מקבלים מוצרים בצורה שונה, ולכן לעניין זה – לחממות ומתחמי העבודה יתרון משמעותי, שכן הם מייצרים מעגלים חברתיים-עסקיים גדולים.

בדקו האם המוצר מספק את הצורך האמיתי? מה החסרונות שלו? האם הוא קל לתפעול? משפר את חייו של הצרכן? וכדומה.

זמנים ומועדים

העבודה על מיזם כלשהו יכולה להיארך זמן רב. בעולם שמחוץ לחממות, יזמים יכולים לעבוד לפעמים על מוצר כלשהו שנים רבות.

גרסה ועוד גרסה, שיפור וחיזוק המוצר עד לשיווק הדגם הטוב ביותר. בחממות זמן הוא משאב יקר. השהות במרחב עבודה שכזה באופן טבעי גורם להאצה טבעית של כל המנגנונים בסטארט-אפ שלכם. וודאו שאתם מסוגלים לעבוד בלחץ שכזה ומודעים לזמן שהוקצב מטעם החממה.

אין נוסחת פלא שאומרת כמה זמן לוקח כל דבר ותוך כמה זמן תהיו מוכנים למכור לעולם הגדול, ולכן היו מודעים בכל העת על חסם זה. תכננו את העבודה בקפידה, ועדכנו את הצוות בלוחות הזמנים.

הכותב הוא מנכ"ל Urban Place, חברה לניהול חללי עבודה משותפים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים