חיל החלוץ שמיישם את התקשוב בחינוך

יישום הטכנולוגיה בבתי הספר לא מתאפשר בלי הרשויות המקומיות, ובמיוחד מנהלי מחלקות החינוך ● ראיון עם אבי קמינסקי, ראש איגוד מחלקות החינוך ברשויות המקומיות

אבי קמינסקי, ראש איגוד מחלקות החינוך במרכז לשלטון מקומי. צילום: גידי לויתן

נושא התקשוב והמחשוב בבתי הספר עומד במקום גבוה במיוחד בשנת הלימודים, שנפתחה ביום ו' האחרון – בהיבטים של הצטיידות, הכנסת כלים דיגיטליים למערכת הלימודים והמשך התנופה של עידוד לימודי חמש יחידות במקצועות המדעיים. לימודים אלה מתקיימים הן בבתי הספר העיוניים והן בבתי הספר של החינוך הטכנולוגי, בהם אלה השייכים לרשתות החינוך המובילות עמל ואורט.

למהלך הזה, של תגבור המחשוב והדיגיטל בבתי הספר, שותפות הרשויות המקומיות, שבתחומן פועלים בתי הספר השונים, כולל בתי ספר על יסודיים שנמצאים בבעלותן. ברשויות רבות, נושא החינוך הוא אחד הנושאים המרכזיים שהן עוסקות בו, בוודאי בתחילת שנת הלימודים. מנהלי מחלקות החינוך אחראים לתפעול בפועל של מערכת החינוך בעיר, הן בתוכניות הלימוד והן בהצטיידות, כאשר חלק גדול מהמימון מגיע מתקציב משרד החינוך והיתר ממקורות שונים, כולל תשלומי הורים.

במרכז לשלטון מקומי פועל איגוד מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, המייצג את כל מנהלי המחלקות ב-256 רשויות ברחבי הארץ. מי שעומד בראש האיגוד הוא אבי קמינסקי, שממלא תפקיד זה בנוסף לעבודתו כסמנכ"ל החינוך בעיריית הוד השרון. הוא אמר בראיון לאנשים ומחשבים לרגל פתיחת שנת הלימודים שמזה כמה שנים, נושא התקשוב והמחשוב בבתי הספר נמצא בעדיפות, ומנהלי המחלקות משקיעים בזה לא מעט מאמצים.

"אנחנו ערים לשינויים הטכנולוגיים, שמשפיעים הן על התלמידים שבאים לבתי הספר והן על בתי הספר עצמם", ציין קמינסקי. "מנהלי המחלקות בשיתוף גורמים שונים מעודדים ליישם סביבת עבודה דיגיטלית בכיתות הלימוד, בהתאם למדיניות שמכתיב משרד החינוך".

אחד הגורמים שעימם עובדות הרשויות בכל מה שקשור להצטיידות של בתי הספר הוא מפעל הפיס. לדבריו, "מספר מערכות המחשוב, המעבדות והציוד הדיגיטלי בבתי הספר הולך וגדל בכל שנה. המטרה שלנו היא לאפשר למורים להעביר ידע לתלמידים בכל אמצעי שקיים ואנחנו עוקבים אחרי החידושים כל הזמן. מנהלי המחלקות הם ראשי החץ שמיישמים את מדיניות התקשוב והמחשוב של משרד החינוך, בהתאם למשאבים שעומדים לרשותם".

מעדיפים ללכת להיי-טק – ולא להוראה

קמינסקי התייחס בראיון גם לנושא חמש יחידות הלימוד במתמטיקה ואמר כי מנהלי מחלקות החינוך שותפים לחזון של שר החינוך, נפתלי בנט, בעניין – ואף רוצים להגביר את הקצב. "הבעיה העיקרית היא מחסור במורים טובים למקצועות המדעיים וכן במנהלים לבתי הספר", אמר.

הסיבה העיקרית לכך ידועה: בעלי הכשרה מקצועית בתחום המדעים מעדיפים ללכת להיי-טק, שם השכר הרבה יותר משמעותי. אין סיכוי שמערכת החינוך או השלטון המקומי יכול להתחרות בשכר בהיי-טק ולכן, נעשים מאמצים לגייס מורים שיש להם תחושת שליחות, או כאלה שכבר עשו קריירה בענף ומעדיפים כעת להקדיש את עצמם לחינוך הדור הבא של המהנדסים והמפתחים.

קמינסקי אמר כי היבט חשוב מאוד בתפקיד התקשוב והמחשוב הוא צמצום הפערים. "הכלים הדיגיטליים, שמאפשרים ללמוד אונליין, הם אמצעי מרכזי לצמצום הפערים בחינוך. הם מאפשרים לילדים מכל המקומות בארץ, ובמיוחד מהפריפריה, לקבל הזדמנות שווה. הלימודים המקוונים אף מאפשרים לכל התלמידים להעשיר את הידע שלהם מעבר למה שלומדים בכיתה", הוסיף.

עוד יצוין בהקשר זה כי הצרכים בשטח והתוכניות של הרשויות לשפר ולהעצים את מערכת החינוך אינם עומדים בקנה אחד עם המשאבים שהמדינה מקצה. אלה אינם מעטים, אבל שיטת התקצוב, ההעדפה המתקנת שלכאורה אמורה להיטיב עם החלשים, יוצרת עיוותים שמשמעותם חוסר יכולת לממש פרויקטים שונים. הדבר בא לידי ביטוי בחינוך הבלתי פורמלי, שם יש לא מעט אפשרויות להגביר את החשיפה לעולם הדיגיטלי והעכשווי, כדי לקדם את הילדים החלשים – ודווקא התחום הזה סובל מקיצוצים במקומות שונים.

השורה התחתונה: קידום התקשוב בחינוך, הפיכת בתי הספר וכיתות הלימוד למקומות שמתאימים למאה ה-21, עובר דרך הרשויות המקומיות. מנהלי מחלקות החינוך שלהן הם החיילים שנמצאים בשטח, בכל רחבי הארץ – וצריכים להתמודד עם אתגרים, ציפיות ותוכניות אל מול משאבים ותקציבים מוגבלים. בכנס שנערך סמוך לפתיחת שנת הלימודים אמר קמינסקי ש-"כולנו מכירים את ההתרוצצויות בין האגפים והמחלקות השונות של משרד החינוך, וגם אצלנו, ברשויות המקומיות, את הצורך בקבלת תשובות ברורות שלא תמיד מגיעות… אבל בלילה שבין ה-31 באוגוסט ל-1 בספטמבר, כאילו במטה קסמים, הכול קורה, הכול מוכן וכולם יודעים שיש על מי לסמוך – על מנהלי מחלקות החינוך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים