השקעה שתמנע שקיעה
מה מונע מארגונים לבצע טרנספורמציה דיגיטלית? מה ההבדל בהקשר זה בין עסקים גדולים לקטנים? ואיך אפשר לפרוץ את המחסום, כדי שהארגונים לא ישקעו?
היו זמנים שבהם כאשר חברה הגיעה למעמד של מובילת שוק, הובטחה לה הצלחה לטווח ארוך בענף הפעילות שלה. כיום, הטכנולוגיה החדשה שינתה באופן משמעותי את המצב הקיים ואפשרה לארגונים קטנים להתבסס, בעוד השחקנים הגדולים החלו להתקשות במתן פתרונות שיענו על צרכיו הדינמיים של הצרכן המודרני. השינוי הזה זרע חשש בשווקים רבים, כאשר הזריזות והגמישות של חברות קטנות אפשרו להן לנגוס ביותר ויותר עסקים על חשבון מובילי השוק, שנאבקו מצדם להטמיע טכנולוגיות חדשות.
מובילי ענף ה-IT מבינים את העוצמה והחשיבות של ביסוס אסטרטגיה דיגיטלית ומעבר יציב לטכנולוגיות חדשות, שישפרו את התוצאות והיעילות שלהם. עם זאת, ברור כי רבים מהעובדים בארגונים גדולים אינם ששים לאמץ את המעבר לדיגיטציה. אמנם, הטכנולוגיה זולה יותר, ומכאן גם נגישה יותר מאי פעם לרוב הסקטור העסקי, אך מצד שני, כשמביטים על שיעורי אימוץ הטכנולוגיה, חשוב לראות את התמונה הגדולה, כדי לקבוע מדוע השוק נמצא בשצף כזה של שינויים.
ארגונים גדולים כמו בנקים, חברות ביטוח, משרדי ממשלה וקמעונאים, שמסורתית נהנו מהגודל ומההשפעה שלהם, חווים כעת קשיים, כיוון שתשתית המחשבים שלהם מתיישנת. עלות ההחלפה של הטכנולוגיות החיוניות בדרך כלל גבוהה מכדי לשקול הטמעה שלה לרוחב כל הארגון ולכן, יש פנייה למיזמי שדרוג קטנים יותר ויציבים פחות, שבדרך כלל אינם עונים על הציפיות בטווח הארוך.
בעוד העסקים הגדולים יחסית עדיין מנסים לשמור על הקצב ולשדרג את התשתית שבבעלותם, עסקים קטנים שנוקטים בגישה של דיגיטציה ועלויות תפעול נמוכות מסוגלים להחדיר את פעילותם לשוק, בעזרת פתרונות התוכנה והחומרה המעודכנים ביותר שבנמצא. הטרנד המתגבר של טכנולוגיה כשירות בתוך קהילת הסטארט-אפים מילא תפקיד חשוב בטריפת הקלפים שהתרחשה בשוק, ואפשר לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לצמצם למינימום את עלויות שדרוג התשתית שלהם – בדיוק אלה שבאופן מסורתי דווקא מנעו מהם לאתגר את מובילי השוק המבוססים.
המחויבות לשינוי הטכנולוגי מתחילה מלמעלה
גם ללא קשר לגובה ההוצאה, ברור שארגונים יצטרכו לשנות את דעתם לגבי השקעה בטכנולוגיה. על אף שתקציבים נמוכים עלולים להוות מחסום עמיד נגד השקעות בטכנולוגיה חדשה, רוב העסקים בעצם אינם דחוקים בכסף. אם כך, מדוע הם לא מבצעים השקעות גדולות יותר בטכנולוגיה?
רק 41% מהארגונים מעניקים קרדיט למועצת המנהלים שלהם, על כך שדחפה לכיוון של טרנספורמציה דיגיטלית, ובכך בעצם רומזים לחוסר מחויבות לנושא מצד מובילי הארגונים עצמם. זה לא מפתיע, כיוון שהמנהלים הבכירים בארגונים נוטים באופן מסורתי לדחות כל השקעה מסדר גודל גדול, שעלולה להשפיע על השורה התחתונה של ההכנסות והרווחים, בפרט בהקשר לנכסים שנתפסים כגורמי הוצאות יותר מאשר כמחוללי רווח.
אולם, בשוק של היום, מובילי העסקים אינם יכולים להרשות לעצמם להחזיק בגישה זו, ובמקום זאת עליהם לחפש דרכים יעילות יותר לשדרוג התשתית ולחיזוק יכולות העסק.
אז איך עושים את זה?
מודלים גמישים של צריכה מאפשרים לעסקים להאיץ את הטרנספורמציה של תשתית המחשוב שלהם לכדי יכולות מודרניות ולאפשר רמה גבוהה של ביצועים בכל יחידות החברה, ללא תווית המחיר הגבוהה. הפתרונות הללו לרוב מציעים שימוש לתקופות ניסיון וברמות אופציונליות שונות, כדי לספק ביטחון נוסף למקבלי ההחלטות ולמובילי תשתית המחשוב בארגונים בכל הנוגע לבדיקת טכנולוגיות חדשניות.
כאשר חברות קטנות יותר נהנות מיתרון של הוצאות תפעוליות נמוכות יותר ותנועה זריזה יותר, מוטל על השותפים הטכנולוגיים שלהן לעזור להן לבחור את הפתרון שיתאים להן ביותר.
עסקים ותיקים מסוגים וגדלים שונים מודאגים מאוד לגבי יכולת התחרות שלהם מול סטארט-אפים קטנים, זריזים ודיגיטליים, אך רבים מהם פוגעים בסיכויי ההישרדות שלהם עצמם באמצעות עיכוב הטרנספורמציה הדיגיטלית בתוך הארגון. מודלים גמישים של צריכה והצגת פתרונות של טכנולוגיה כשירות יאפשרו למנף את כל היתרונות שמאפשרות טכנולוגיות ארגוניות חדשניות, בעלות התחלתית נמוכה ועם אופציות לשדרוג או לשנמוך על פי דרישה.
ברור, עם זאת, שעדיין קיים מחסום בראשם של מקבלי ההחלטות הפיננסיות בארגון ושהקונפליקט בין ההנהלה הבכירה לעסק הרחב יותר בנושא הטרנספורמציה הדיגיטלית חייב להיפתר, כדי שניתן יהיה להתקדם ולענות על צרכים עתידיים.
הכותב הינו מנכ"ל משותף של Dell-EMC ישראל.
הרבה מלל מבלי להגיד כלום.