מארק צוקרברג תרם 45 מיליון דולר לגופים פוליטיים

מייסד ומנכ"ל הענקית הקדיש חלק מרווחיו עד כה לתיקון העולם בכוונה להשפיע על העולם למען הדורות הבאים ● כעת מתגלה כי בשנה החולפת השקיע המיליארדר מכספי היוזמה הפילנתרופית שלו בגורמים פוליטיים שמקדמים מהלכים של צדק פלילי ורפורמה בדיור בארצות הברית

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, תרם במהלך 2017 כ-45 מיליון דולר למטרות פוליטיות מתוך כוונה להשפיע על הפוליטיקה האמריקנית, כך לפי דיווח שפורסם ב-Vice News.

התהייה האם צוקרברג מתכוון להיכנס לפוליטיקה מעסיקה את המדיה רבות. הדיווח ב-Vice News הפריח את השמועות המתמשכות אודות ריצה של צוקרברג לנשיאות ארצות הברית כבר בשנת 2020, אך ציין במקום כי למעשה יש ליזם הדומיננטי תכניות גדולות יותר בשרוול.

לפי הדיווח, יוזמת צ'אן-צורברג, המכונה CZI (ר"ת Chan Zuckerberg Initiative), פרסמה כי האיש החמישי בעושרו בעולם תרם באופן פומבי 45 מיליון דולרים – מרביתם בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2017 – לקבוצות המכוונות לשתי מטרות פוליטיות: סיום תופעת הכליאה ההמונית (מושג המכונה mass incarceration ומכוון להיקף הכליאה המסיבי בבתי המאסר בארה"ב – ג"פ) ומציאת פתרון לדיור בר השגה בערים האמריקניות.

הסכום, שדווח ל-Vice News לראשונה, מייצג את סדרת ההשקעות ההתחלתית של CZI, אשר מטרותיה מתרחבות ומתמשכות אל הרבה מעבר לסבב הבחירות הבא, כך לפי הדיווח.

בכירים מ-CZI הסבירו כי לעת עתה תורמת היוזמה לקבוצות שיכולות להוכיח שהצליחו להביא לשינוי על ידי שדולה לחקיקה, ושמשכנעות גורמים עירוניים מובילים ברחבי המדינה לפעול למען מטרות שאותן סימנה היוזמה – רפורמה שתמנע מפושעים מתחת לגיל 18 מלהיכלא בבית המאסר, כמו הפושעים המבוגרים; ושיפור מצב הדיור בקליפורניה, ובמיוחד באזור המפרץ, שבו ממוקם מטה החברה.

מטרות לא שגרתיות בקרב ארגונים פילנתרופיים

יצוין כי CZI לא עדכנה עד כה אודות המטרות שלשמן היא מתגייסת, וכן לא פירטה על היקף ההשקעות בפועל, וזאת אולי משום שפעולה בתחום הדיור בר ההשגה והמאסר ההמוני אינה אופיינית במיוחד לארגוני פילנתרופיה.

לפי השערות, ל-CZI הון העומד על 60 מיליארד דולר – קרוב ל-30% יותר מאשר לקרן ביל ומלינדה גייטס (Bill and Melinda Gates Foundation), שהונה מוערך כיום ב-43 מיליארד דולרים.

הנתונים מעידים לפיכך שהיוזמה של הצוקרברגים היא הגדולה בעולם כיום. כמו קרן גייטס, גם CZI משקיעה חלק נכבד ממשאביה בהנדסה, בחינוך ובמחקר מדעי, במטרה מוצהרת "לקדם את הפוטנציאל האנושי ולקדם הזדמנויות שוות בחברה". אלא שמכיוון ש-CZI היא בהגדרתה חברה באחריות מוגבלת ולא קרן, יש לה למעשה גמישות רבה יותר בפעולה למען מטרות פוליטיות והרבה פחות מחויבויות משפטיות לגלות לעולם כיצד היא עושה זאת.

לכן, אם עד עכשיו ידענו כי CZI השקיעה שלושה מיליארד דולר בניסיונות "לרפא את כל המחלות של העולם" והשיקה גם סדרה של השקעות קטנות יותר בשלל נושאים חברתיים – החל בדיקות עיניים בחינם ועד למימון פיתוח של מיקרוסקופ שעלותו דולר אחד בלבד – כעת נראה כי CZI מתכננת להשקיע יותר ויותר מרווחיו של צוקרברג מפייסבוק בקרנות CZI, ומשם למימוש מטרות שאולי יש ביניהן לבין עשייה חברתית קשר די הדוק, אבל שהן בכל זאת גם בעלות השפעה פוליטית על המתרחש בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים