איילי הצפון מתחברים ל-GPS

חג המולד כאן והחדשה הזו קשורה אליו בעקיפים - בעלי החיים היפהפיים והנדירים, שאולי לא סוחבים באמת את המזחלת של סנטה אבל שבהחלט סוחבים אותנו לעולם האגדות, יזכו בחיישנים שישלחו אותות ל-GPS בכדי שניתן יהיה לשמור עליהם ולנטר את מצבם בטבע

חג מולד שמח לאיילי הצפון. אילוסטרציה: BigStock

באגדות הם איתנים ומושלמים וסוחבים ללא לאות את המזחלת של סנטה קלאוס, אבל במציאות הם זקוקים ליחס חומל ולעזרה לשמור עליהם שלמים ובריאים. איילי הצפון, שחיים באזור הפארק הארקטי של פינלנד בפרט ובלפלנד בכלל, נמצאים בסכנה קיומית שמסבים להם טורפים שונים, פגיעות כלי רכב ואולי גם ציידים לא חוקיים.

אלפי איילים מתים מדי שנה באזור הצפוני ביותר של פינלנד, כאשר רובם נכנעים להתקפות של זאבים וטורפים אחרים, או נופלים קורבן לתנועה על מסילות הרכבות או בכבישים המרוחקים והקפואים.

מעכשיו, יישום GPS חדש, שכולל חיישנים המוצמדים לאיילים האציליים, מודיע לרועים המטפלים בעדרי הבר בדיוק איפה העדרים – והאם הם נמצאים בסכנה כלשהי.

מאחר שהאיילים מבלים את רוב זמנם בטבע, הרועים מצרפים את החיישנים האלה לנקבות האלפא ולא לכל העדר, וזאת במהלך ההתקבצות השנתית של האיילים בחודש ספטמבר, כך על פי ה-BBC.

לאחר החיבור, שמתבטא במעין קולר סביב צוואר האיילות, החיישנים שולחים אותות לרועים על גבי רשת שתוכננה במיוחד בשם LoRaWAN. הרשת מכסה את האזור המרוחק הזה, ומאפשרת לרועים דרך לא מדי פולשנית בכדי לעקוב אחר האיילים. החיישנים גם מבטלים את הצורך בהתקן מעקב שמחייב איזה סוג של חיבור אלחוטי.

הטכנולוגיה החדישה מאפשרת מעכשיו לאתר בקלות את איילים, בתקווה להפחית את מספר איילים שייפגעו בתאונות דרכים או על ידי טורפים. חוץ מזה החידוש יאפשר לרועים לעקוב אחר מאות אלפי איילים ביערות של לפלנד וללמוד יותר על התנועות שלהם ועל דרך חייהם. הטכנולוגיה גם תעזור, כמובן, לזהות חיות פצועות ותגדיל את הסיכויים להצלה מוצלחת. האותות יאפשרו להגיע לאיילים מתים מהר יותר, כדי לאסוף נתונים מדויקים יותר על סיבת המוות, מה שיוכל מאוחר יותר לשמש לפיתוח מערכות הגנה נוספות לבעלי החיים הכל כך מיוחדים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים