מחקר: לשליש מהארגונים אין את המשאבים לבניית תרבות פתוחה

למרות שארגונים רואים את הערך שבקוד הפתוח, ישנם מחסומים לשינוי תרבותי: 81% מהארגונים מסכימים כי תרבות ארגונית פתוחה חשובה לחברה שלהם ● יחד עם זאת, רק 67% מהמשיבים אמרו כי לארגונים שלהם יש המשאבים ההכרחיים לבניית תרבות פתוחה; כך עולה ממחקר תרבות הקוד הפתוח 2017 של רד האט

זהירות, קוד פתוח. אילוסטרציה: BigStock

מחקר תרבות הקוד הפתוח 2017 של רד האט (Red Hat) בחן מהם העדיפויות והחסמים לגבי אופן הפעילות וסביבת הטכנולוגיה הפתוחה. הממצא העיקרי במחקר העלה כי מערכות ותיקות וטכנולוגיות מיושנות יוצרות מחסומים לשינוי.

המחקר בחן תשובות של יותר מ-150 מקבלי החלטות ומקצועני IT ביותר מ-30 ארצות – כולל מנהלי IT, מפתחים, מהנדסים ומנהלים ברמה הארגונית הבכירה. הוא בוצע על ידי חברת TechValidate. המשיבים היו ממגוון מגזרי פעילות: כולל אנרגיה ותשתיות, חינוך, ביטוח, טלקום, חומרה ותוכנה, החל מעסקים קטנים, דרך גופים ציבוריים ועד לחברות Global 500.

91% מהמשיבים מסכימים שהתפתחות טכנולוגיות משנה את הדרך שבה ארגונים חייבים לפעול על מנת להצליח. מקור: רד-האט

91% מהמשיבים מסכימים שהתפתחות טכנולוגיות משנה את הדרך שבה ארגונים חייבים לפעול על מנת להצליח. מקור: רד-האט

מהממצאים עולה כי 91% מהמשיבים מסכימים שהתפתחות טכנולוגיות משנה את הדרך שבה ארגונים חייבים לפעול על מנת להצליח. 84% מזהים IT כתחום המוביל בו ניסו, או ינסו, לבצע שינוי תרבות. יותר ממחצית המשיבים (59%) מזהים את השקיפות ואת ההכללה (inclusivity) כאתגרים של ארגוניהם בעת הטמעת שינוי תרבות. הנתון סמוך לנתון בדבר צוותים ומחלקות הפועלים בנפרד ולא יחד (54%) ולנתון בדבר מגבלות תקציביות (51%). אתגרים אחרים כוללים מבנה ניהול היררכי (43%), היעדר נכונות של עובדים (33%) ורתיעה משיתוף ידע או נתונים (25%).

מהמחקר עולה כי בעוד ששיתוף פעולה ושקיפות מהווים עדיפויות עליונות בעבור תרבות פתוחה אצל המשיבים, הרי מערכות וותיקות (legacy), טכנולוגיות מיושנות וצוותים הפועלים בנפרד – מהווים מחסומים שעליהם חייבים הארגונים לגבור, לפני ששינוי אמיתי יוכל להתרחש.

מרבית ארגוני המשיבים כבר מטמיעים תכניות ניהול שינויים (52%). מקור: רד-האט

מרבית ארגוני המשיבים כבר מטמיעים תכניות ניהול שינויים (52%). מקור: רד-האט

הטרנספורמציה הדיגיטלית משנה עסקים בפנים ובחוץ, על כך הסכימו מרבית המשתתפים. 91% מהם הסכימו כי התפתחות טכנולוגיות משנה את הדרך שבה ארגונים בתחום שלהם חייבים לפעול על מנת להצליח. בעקבות זאת, הם יצטרכו להיראות אחרת בתוך כמה שנים. מרבית ארגוני המשיבים כבר מטמיעים תכניות ניהול שינויים (52%), או פיתחו תכניות – אך טרם הפעילו אותן (10%).

כאשר נשאלו אם הם מתכוננים לבצע שינויים משמעותיים בדרך שבה אנשים עובדים יחד, היו משיבים שענו כי הם מתכננים לבצע שינויים במהלך שישה החודשים הבאים (30%), בשנה הבאה (12%), ובשנתיים-שלוש השנים הבאות (14%).

בתכניות ניהול שינויים אלה, IT הינו עדיפות עליונה – מרבית המשיבים זיהו את ה-IT כתחום המוביל בו הם ניסו, או ינסו, לבצע שינוי תרבות (84%). תחומים מרכזיים אחרים הם משאבי אנוש (24%), הדרכת מנהלים (23%), כספים (12%), ושיווק (12%).

הערך בדרך הקוד הפתוח

ענקית הקוד הפתוח מציינת כי הערכים של שקיפות, הכללה, התאמה, שיתוף פעולה וקהילה – הם הליבה בעבור כל תרבות פתוחה. בהתאמה, גם משיבי הסקר הראו כי ערכים אלה הם מרכזיים עבור מאמצי השינוי שלהם. המשיבים דירגו שקיפות כחשובה ביותר (29%), או חשובה מאוד (45%).

שיתוף פעולה בא בעקבות שקיפות, כאשר 35% מהמשיבים דירגו אותו כחשוב ביותר ו-33% כחשוב מאוד. קהילה הייתה הבאה בדירוג, עם 24% שדירגו אותה כחשובה ביותר ו-40% כחשובה מאוד. יכולת התאמה דורגה על ידי 26% מהארגונים כחשובה ביותר ואילו 38% מהם דירגו אותה כחשובה מאוד. ולבסוף, הכללה דורגה על ידי 18% מהם כחשובה ביותר ואילו 36% אמרו כי היא חשובה מאוד.

יותר ממחצית המשיבים (59%) מזהים זאת כאחד האתגרים של ארגוניהם בעת הטמעת שינוי תרבות, קרוב לצוותים/מחלקות הפועלים בנפרד ולא יחד (54%) ומגבלות תקציביות (51%). אתגרים אחרים כוללים מבנה ניהול היררכי (43%), היעדר נכונות של עובדים (33%) ורתיעה משיתוף ידע או נתונים (25%).

הארגון של העתיד, מציינים עורכי המחקר, ייבנה על שיתופיות ותקשורת פתוחה: טיפוח סביבת עבודה שיתופית יותר (54%) ועידוד דיאלוג פתוח ומשוב ברחבי כל הרמות והמחלקות (46%) – הם השינויים העיקריים שהארגונים כבר מבצעים, או מתכננים לבצע. הם גם מתכננים לשפר שקיפות של תקשורת ונתונים חיצוניים (38%), לחשוב מחדש על נהלים ומבנים ניהוליים (31%), או להעריך מחדש את המשימה ואת המטרה הארגונית (22%) – כדי להכניס יותר פתיחות לתרבויות הארגוניות שלהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים