CES 2018 מבשרת על עידן הרפואה הדיגיטלית

לדברי ג'יל גילברט, האחראית על כנסי הרפואה הדיגיטלית הרבים שיתקיימו במהלך התערוכה, המגמות העיקריות בתחום הן פרסונליזציה של שירותים רפואיים, בינה מלאכותית וחיזוי אנליטי

ג'יל גילברט, האחראית על כנסי הרפואה הדיגיטלית ב-CES 2018. צילום: אבי בליזובסקי

"בתחום הרפואה הדיגיטלית, המגמה העיקרית היא היפר-פרסונליזציה של השירותים הרפואיים, החל מבדיקות גנטיות וגנומיות (MyHeritage, 23andMe ועוד) ועד לטלרפואה – תחום שלקח לו הרבה שנים אבל עכשיו הוא מתפתח", כך הסבירה ג'יל גילברט האחראית על כנסי הרפואה הדיגיטלית הרבים שיתקיימו במהלך CES 2018, ביניהם טכנולוגיות שינה, טכנולוגיות לתינוקות וטכנולוגיות יופי.

לדבריה, "מגמה מספר שתיים היא סביב predictive analytics. אנחנו נמצאי כעת בעידן של רפואה מונעת, ושימוש בניתוח נתונים ובינה מלאכותית".

"המגמה השלישית היא רפואה ממוקדת בחולה, על ידי עוזרים אישים כמו Alexa של אמזון (Amazon) או העוזר של גוגל (Google)".

"השימוש הראשון הוא לצורך תזכורת נטילת תרופות. אבל לא רק החולה ייהנה מכך, אלא גם חברות התרופות שיוכלו לעקוב אחר השפעת הניסויים הקליניים בזכות יישומי ה-Digital Therapeutics. כמו כן הם יכולים לשמש ליישומים רבים כגון סיוע לאנשים הסובלים מאבדן זיכרון, הפסקת עישון, ניטור סכרת, טיפול בדיכאוןן, ועוד. אנשים יקבלו טיפול יותר טוב באמצעות מערכות תוכנה כאלה".

המגמה הרביעית, אמרה גילברט, היא הבינה המלאכותית. "מערכות לומדות יוכלו לעזור לסובלים מכאבים כרוניים, התמכרות לסמים, כמו גם טיפול בנפגעי שבץ מוחי וכן בתופעות כמו ADHD, אוטיזם – תחום שמטופל באמצעות משקפי Google Glass, וכפפות חכמות לטיפול בנפגעי מוח".

לשנות את החיים לטובה

מבין הוועידות הנוספות שגילברט אחראית עליהן, זו העוסקת בטכנולוגיות השינה תציג מגמות להשגת מידע משמעותי ומדויק מהמוח, כדי לעקוב אחר השינה ומתן הוראות לביצוע פעולות ותובנות שיסייעו לחולה לשפר את שנתו.

"יישומים מיוחדים מופנים לטיפול בהפרעות שינה אצל תינוקות, ובעיקר מיטות תינוק חכמות. בתחום היופי, המגמה העיקרית היא 'עשי זאת בעצמך' – אפשרות לבצע טיפולים רפואיים בבית במקום במרפאה, וכן כלי דיאגנוסטיקה כדוגמת Neutrogena שהושק בימים אלה. כמו כן ניתן יהיה לבחון מוצרי איפור לפני רכישתם".

בתחום טכנולוגית התינוקות – בנוסף לשינה – הסבירה גילברט, "המגמה היא לכיוון קישור חכם בין ההורים והתינוקות, מעקב טיפולי הפריה, מוניטורים חכמים להיריון, בקבוקי אוכל חכמים לתינוקות, משאבות הנקה חכמות ועוד".

לסלי רורבך, מנהלת בכירה של מחקרי שוק ב-CEA (ארגון חברות הטכנולוגיה – הגוף המארגן את CES) התייחסה גם היא לתחום שהם מכנים Digital Therapeutic – תרפיה דיגיטלית, המכונה גם "תוכנה כתרופה". תחום זה מוצג בביתנים רבים. מדובר במערכות  שניתן להשתמש בהם במכשור רפואי כטיפול עצמאי או כטיפול משלים למחלות כרוניות.

לדבריה, "תרפיה דיגיטלית זו צורה אינטראקטיבית של טיפול בסיוע אפליקציות שמקושרות לרופא. גם יישומים לטלפון החכם יכולים לסייע. טכנולוגיית המידע מאפשרת לקיים פגישות עם רופאים בלי לבקר במרפאה. מאמן שינה יכול לעזור לטפל בדום נשימה בשינה".

"חולי סכרת יוכלו לשפר את השליטה על המחלה על בסיס יומיומי, אך אלו רק צעדים קטנים לקראת רמה חדשה לחלוטין שתביא איתה גם בינה מלאכותית. אני לא צריכה לזכור מה רמת הסוכר שלי – הרופאים כבר יודעים מהי. אבל הם יודעים הרבה יותר. הם יכולים לנתח את המידע ולדעת אם לשנות את רמת האינסולין במרשם של החולה המסוים הזה. מדובר בזן חדש של מוצרי רפואה דיגיטלית שהולך לשנות את חיינו לטובה".

"המציאות הווירטואלית והמציאות המדומה משולבות אף הן במוצרי Digital Therapeutics המיועדים לטיפול בסובלים מהלם או פוביות ואף אלצהיימר. למשל מערכת מציאות מדומה יכולה לשחזר אירוע טראומטי כדי לעזור לחולה לצאת מההלם".

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים ב-CES 2018.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים