כיצד מיישמים עיר חכמה מבלי לפגוע בפרטיות?

לצד השאלות הטכנולוגיות, יישום העיר החכמה מעלה סוגיות של שמירה על הפרטיות, זכויות אדם ומה אסור לגורמים השלטוניים לעשות עם המידע שהם אוספים ● עו"ד ניר גרשון מהרשות להגנת הפרטיות מתריע על ההשלכות החמורות

עו"ד ניר גרשון, ממונה משפט וטכנולוגיה וסגן היועצת המשפטית של הרשות להגנת הפרטיות. צילום: ניב קנטור

"העיר החכמה משקפת קפיצת מדרגה באיומים על הפרטיות ובפגיעות הסייבר, ומהווה פתח לפגיעה נוספת בזכויות אדם. כמעט כל המידע שנאסף הופך להיות מזוהה ורגיש. זה גורם לתחושה של האזרחים שכל הזמן עוקבים אחריהם, ומביא אותם לשנות את ההתנהגות גם במקומות שבהם לא עוקבים אחריהם", כך ציין עו"ד ניר גרשון, ממונה משפט וטכנולוגיה וסגן היועצת המשפטית של הרשות להגנת הפרטיות.

עו"ד גרשון אמר את הדברים באירוע The new smart city – כנס ה-IT המוניציפאלי השנתי של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במתחם האירועים LAGO בראשון לציון. השתתפו בו מאות מומחים ואנשי מקצוע והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

"החשש: התושבים ייבלעו לקרביים הדיגיטליים של העיר החכמה"

לדברי עו"ד גרשון, פוטנציאל הפגיעה בזכויות אדם ביישום העיר החכמה קיים בכך שהמידע נאסף על ידי השלטון – בין אם המרכזי או המוניציפאלי, ובכך שהוא משותף עם גורמים מסחריים. "כשהשלטון עוקב אחרי החיים של התושבים – זה מוביל כמעט בהכרח לאובדן חרות המחשבה ולדיקטטורה", אמר. "החשש הוא שהחדירה המואצת של הטכנולוגיות לעיר החכמה תהפוך את המרחב העירוני לרשת מחשב אחת גדולה ולמערכת מעקב אחת גדולה, למעין מטריקס של מחשבים – שיעטוף אותם לגמרי ויבלע אותם לקרביים הדיגיטליים של המערכת. בעולם כזה, בלי היערכות אסטרטגית, ערכית, משפטית וטכנולוגית תאבד לגמרי הפרטיות של התושבים".

הוא הוסיף כי "כל אדם צריך מרחב מוגן ומובדל, שבו הוא לא יהיה נתון לפיקוח של אף אחד. רק במרחב כזה הוא יכול להתנסות בדברים חדשים ולפתח את האישיות שלו. קיומו של גורם חיצוני גורם לבן האדם לשנות את ההתנהגות שלו".

"מכל הסיבות האלה, חיוני במיוחד להטמיע בעיר החכמה מההתחלה אלמנטים של פרטיות. חשוב לבדוק את השפעות הטכנולוגיה, לאתר סיכונים ולמצוא פתרונות. יש לצמצם את איסוף המידע מבלי לפגוע במטרה וליצור מחויבות עירונית לפרטיות, לרבות הקמתן של ועדות היגוי רלוונטיות. חשוב לנהוג בשקיפות לציבור ולמסור לאזרחים אילו חיישנים וטכנולוגיות מותקנים – ולאילו מטרות. בנוסף, חשוב שתהיה למפתחי ומיישמי העיר החכמה אחריות לדורות הבאים – שכשהם יגיעו לגיל בגרות הם יוכלו לחיות חיים של אוטונומיה ומימוש עצמי, נטולי חשש לפגיעה לא מידתית בפרטיות שלהם", סיכם עו"ד גרשון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים