מצמרר: גבר אמריקני שידר בפייסבוק את הרצח שלו עצמו

הגבר מצפון קרוליינה העלה שידור ל-Facebook Live, שבו הוא נראה משוטט בסביבות האוניברסיטה המקומית ● לפתע הגיח לכיוונו אדם, נשמעו יריות והוא נפל לארץ בעוד שהמצלמה, שמוקמה על מוט סלפי, מוסיפה לשדר את תצלום העצים והשמיים שמעליו

עוד מקרה של רצח שמועבר באמצעות Facebook Live. אילוסטרציה: BigStock

לפני ימים אחדים נקלע גבר מצפון קרוליינה, ששהה ברחוב בסמוך לאוניברסיטת וינגייט, לתקרית ירי, ומאוחר יותר מת מפצעיו. מקרי ירי אינם עניין נדיר בארצות הברית, ואף נושא שנמצא בראש החדשות, אבל המקרה הכואב הזה היה חריג, כיוון שתועד וסיפק עדות מצמררת במיוחד לאופן שבו הצלם הפך לנרצח כששידר את האירוע כולו, באקראי, בלייב בפייסבוק (Facebook).

הנרצח בתקרית הירי, שהביאה לסגירת אוניברסיטת וינגייט למשך יותר משעה, על אף שהאירוע התרחש מחוץ לקמפוס, זוהה על ידי השריף המחוזי כפרנטיס רובינסון. שכנים סיפרו לתחנת הטלוויזיה WCNC שרובינסון השתמש לעתים קרובות במדיה החברתית בכדי לפרסם סכסוכים שאירעו בשכונות, והביעו חשש שזה גם מה שהביא לרציחתו.

בסרטון נצפה רובינסון הולך ברחוב ומדבר אל המצלמה, שהייתה מולבשת על מוט סלפי. בדבריו הוא ציין שמכשיר הטלפון הנייד שלו נגנב ואכן, הסתבר שזמן מה לפני השידור פנה הנרצח לתחנת המשטרה הקרובה ודיווח על הגניבה. לא ברור אם יש קשר בין המקרים.

בהמשך השידור החי נראה לפתע גבר הלבוש בז'קט כחול ובג'ינס רץ לקראתו, כמה יריות נשמעו ומצלמתו של רובינסון נפלה לארץ והמשיכה לצלם את השמיים והעצים. היורה, כך ניתן להבין מהסרטון, נס מהמקום.

כבר באותו היום הצביעה המשטרה על החשוד ברצח, דאגלס קולסון, והודיעה שהוא עדיין לא נלכד.

"הוא נהג להשתמש ב-Facebook Live כעניין שבשגרה. אני חושב שהיה ידוע לכל שהוא עשה זאת לעתים קרובות", סיפר טוני אנדרווד, דובר המשטרה המקומית, על רובינסון. הוא הוסיף וציין את נדירות האירוע, כיוון שלדבריו "לא בכל יום אתה הופך להיות קורבן של רצח בזמן שאתה עושה את זה (משדר בלייב – ג"פ)".

פשיעה בלייב? לא לכך התכוון צוקרברג

למרבה הצער, המקרה הזה הוא אולי הראשון שבו אדם מתעד את רציחתו שלו באמצעות השירות של פייסבוק, אבל לא הפעם הראשונה שבה רצח, מוות או פשע משודרים בלייב ברשת החברתית.

ב-2016, קצת אחרי השקת Facebook Live, העלה פרופיל של מי שכינה את עצמו מוחמד עלי ונקרא למעשה אוויל לארוסי אבאללה, שהצהיר שהוא לוחם בשורות דאעש, סרטון וידיאו לייב בן 13 דקות, שבו תועדו רציחות, וגם 15 תמונות סטילס מזירת הרצח. הזוועות ירדו מהאוויר רק לאחר מספר שעות, שבמהלכן נחשפו רבים למראות המחרידים של אבאללה רוצח בדם קר שוטר צרפתי בשם ז'אן בפטיסט סאלבני ואת אשתו, אל מול בנם בן השלוש.

בינואר אשתקד נעצרו שלושה צעירים בשטוקהולם בחשד שביצעו אונס קבוצתי בצעירה והעבירו אותו ב-Facebook Live. באפריל 2017 אירע מקרה דומה, כשמשטרת שיקגו עצרה נער בן 14 שביצע תקיפה מינית ושידר את המעשה בשירות, כשחבריו צופים בו.

מקרים נוספים שהועברו ישירות בפייסבוק: במאי האחרון ירה ילד מארגנטינה בטעות בילדה, בעת שהתעסק בכלי נשק במהלך שידור, ובתחילת ינואר השנה נפצעה אישה בכתפה מירי שהתרחש בזמן ששידרה ברשת החברתית הגדולה בעולם ויכוח קולני שפרץ בינה לבין אישה אחרת.

אין ספק שמייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, לא התכוון להנציח פשיעה ורציחות באמצעות השירות. בעבר הוא אמר שפלטפורמת המדיה החברתית תמשיך להיאבק בתופעה של אנשים שמציגים מעשים אלימים בהזרמת מדיה חיה ובשיתופי סרטונים. "כל אלה הם נגד הסטנדרטים הקהילתיים שלנו. הם לא שייכים לכאן", קבע.

לחוסר הנוחות של צוקרברג ושל הרשת החברתית שלו ממקרים דומים מתלווה אי הרצון הנוכחי שלהם להיות קשורים לתקריות ירי ולנושא החזקת נשק חם על ידי אזרחים, שהפך לשיחת היום בארצות הברית.

פייסבוק ספגה באחרונה ביקורת עזה על כך שהפלטפורמה שלה מסייעת בקידום ובהפצה של תיאוריות קונספירציה אודות הירי שאירע בשבוע שעבר בבית הספר פארקלנד שבפלורידה. לפני ימים אחדים הייתה החברה הבת שלה, אוקולוס (Oculus Rift), אמורה להציג הדגמת משחק יריות מבוסס מציאות וירטואלית ב-CPAC – ועידת השמרנים האמריקנית – ונסוגה בה, לטענתה בשל כבוד הנרצחים בטבח. ניכר שפייסבוק לא מעוניינת בכל חיבור שהוא לנושא הנפיץ של שימוש בנשק בארצות הברית – לא בלייב ולא בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים