לקחי MeToo#: שריל סנדברג מייעצת למנהלים גברים כיצד להתנהג

סמנכ"לית התפעול של פייסבוק חוזרת בה מחלק ממה שהמליצה לנשים בספרה Lean In, מקדמת את מסרי תנועת MeToo# וטוענת: נדרש שינוי קונספטואלי בגישה לנשים, שהוא הרבה יותר מאשר רק להפסיק להטריד אותן מינית

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

"אנחנו צריכים עולם שבו נשים לא עוברות הטרדה מינית. סוף פסוק. נקודה. אבל מה שחשוב: זה לא מספיק, לא מספיק", אמרה שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק (Facebook), בדברים שנשאה באחרונה בסן פרנסיסקו.

הדברים נאמרו כשסנדברג דיברה באירוע של ארגון לסביות שעושות טכנולוגיה (Lesbians Who Tech) – ועידה מקצועית לנשים קוויריות ולבעלות בריתן, שנערכה בין ה-1 ל-3 במרץ. בין המשתתפות הבולטות באירוע הייתה קארה סווישר, מייסדת שותפה של אתר Recode.

סנדברג הוסיפה והבהירה כי "אנחנו צריכים עולם שבו נשים, ונשים צבעוניות (Women of color) במיוחד, יקבלו הזדמנות שווה. זה לא מספיק לא להציק לנו. זה הכרחי, אבל לא מספיק".

היא המליצה למנהלים הגברים, שמתמודדים עם התהיות איך להתנהג במקום העבודה לנוכח הסוגיות החשובות שהעלו קמפיין ותנועת MeToo# העולמיים: אל תתייחסו לעובדות בצורה שונה מזו שבה אתם מתייחסים לעובדים הגברים, לא משנה מה הסיטואציה.

MentorHer# – מנהלים גברים חייבים לחנוך גם נשים

בדבריה ציינה סנדברג שהיא מודאגת מההשלכות הבלתי מכוונות של קמפיין MeToo# ודיברה על MentorHer# – יוזמה שהחלה לפעול בחודש שעבר, ושמאחוריה עומד הארגון ללא למטרות רווח שלה עצמה, LeanIn.org.

גברים מאיישים את המשרות המובילות בניהול – זאת עובדה. מחקר של SurveyMonkey, שנערך בינואר, מצא כי פי שניים מנהלים גברים חשים כיום שלא בנוח לעבוד לבד עם אישה – מגמה שעלולה להשפיע לרעה על הקריירה של נשים.

לדברי סנדברג, גברים בכירים צפויים להסס פי 3.5 אם לערוך ארוחת ערב אצל נשים שעובדות תחתם מאשר אצל גברים זוטרים, ואף להסס פי חמישה יותר האם לנסוע יחד באותה מכונית עם עובדת זוטרה, ורק אתה, מאשר עם עובד גבר. "זו בעיה, כי אני זוכרת שכאשר פרסמתי את הספר Lean In לפני חמש שנים, אחת התגובות הנפוצות ביותר שקיבלתי מבכירים הייתה 'את צודקת, אני מוציא את הגברים לשתות – ולא את הנשים; אני מבלה עם גברים, לא עם נשים; וזה זמן החניכה הפורמאלי והבלתי פורמלי שנשים לא מקבלות".

במילים אחרות, סנדברג חוששת מחששם של מנהלים בכירים מלהסתבך בהאשמות מטעם נשים. לטענתה, ההימנעות הזו עלולה להתבטא בעוד פחות קידום של נשים למשרות בכירות.

גברים ונשים ראויים לגישה שווה לחונכות הבלתי רשמית הזו מטעם מנהליהם, כך שאם מנהל נמנע מארוחות ערב עם או אצל נשים הכפפות לו, הוא לא אמור להשתתף בארוחות ערב גם עם גברים בעמדות שכאלה, הסבירה סנדברג.

את אותו מסר העבירה מספר שתיים בפייסבוק לוועידת המשקיעים של מורגן סטנלי (Morgan Stanley) ולאנשים בתעשיות הטלקום והיי-טק מוקדם יותר בשבוע שעבר.

עקב היוזמה, בין מנהיגי ההיי-טק הידועים שהתחייבו לאמץ את הקווים המנחים של MentorHer# נכללים מנכ"ל נטפליקס (Netflix), ריד הייסטינגס; מייסד שותף של לינקדאין (LinkedIn), רייד הופמן; יו"ר החברה, ג'ף וויינר; ומנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי.

לגבי הספר Lean In: "יש הרבה דברים שטעיתי בהם"

סנדברג אמרה שהרבה השתנה מאז פרסומו של הספר שלה ב-2013, שבו דחקה בנשים לעבוד קשה יותר ולהשקיע יותר שעות בכדי להתקדם במקום העבודה. לנוכח התובנות מקמפיין MeToo#, הודתה הסמנכ"לית בגישתה הלא מדויקת לקידום קריירה נשית וציינה כי "יש הרבה דברים שטעיתי בהם".

ספרה של סנדברג הפך לרב מכר וכלל עיסוק נרחב בזכויות נשים – נושא שהיא מקדמת מזה מספר שנים. אף על פי כן, יש הרבה עבודה לעשות בחברה שלה עצמה, פייסבוק, כשמדובר במגוון: מצבת כוח האדם בענקית הרשתות החברתיות עומדת על 65% גברים ו-49% עובדים לבנים. סנדברג התייחסה לנושא ואמרה שפייסבוק מנסה להשתפר. לדבריה, "לפעמים אנחנו עושים צעד קדימה, ולפעמים אנחנו לוקחים צעד אחורה".

בסופו של דבר, היא הבהירה שהיא מאמינה ששוויון בין המינים צריך להיות מובל על ידי שינוי במדיניות, משמע – בהתנהגות המנהלים הגברים לנשים הכפופות להם, ולא רק במידת ההשקעה שכל אישה תהיה מוכנה לעשות בכדי לקדם את הקריירה שלה. שינויי מדיניות יכולים להשפיע לחיוב על מניעת הטרדות מיניות ואי שוויון, אבל גם תרבות יכולה, היא אמרה, וציינה שטוב שכך, כיוון ש-"החדשות הטובות הן שכאשר זה תרבותי, זה אומר שאפשר לשנות את זה".

"התרבות משתנה, והתרבות צריכה להשתנות, היא חייבת להשתנות", הוסיפה סנדברג והצביעה על מחקרים שמצאו כי ארגונים מגוונים יותר מניבים תוצאות טובות יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים