מחוקקים בריטיים לפייסבוק: "החברה שלכם היא הבעיה"
בשימוע שנערך בפרלמנט בלונדון הטיחו המחוקקים במנהל הטכנולוגיה של ענקית הרשתות החבריות רצף של שאלות קשות - שחלקן לא עלה בעדויות של צוקרברג בקונגרס - וקבעו: "פייסבוק הסתירה את האמת"
במהלך עדויותיו של מארק צוקרברג בפני שני בתי הקונגרס האמריקני מוקדם יותר החודש נדמה היה כי מנכ"ל פייסבוק (Facebook) הצליח להתחמק מתחקור קשה ממש. הסיבה לכך הייתה בין היתר העובדה שהמחוקקים האמריקנים לא הכירו על בוריה את הדרך שבה פועלת הרשת החברתית שייסד. אבל לפני ימים אחדים עמד אחד מסגניו בפני חקירה נוקבת שהעביר אותו פאנל בפרלמנט הבריטי, שנראה היה שחבריו מבינים טוב בהרבה את שלל הדקויות של הנושא המורכב.
האירוע הבהיר את הגישות השונות שננקטו ועדיין ננקטות משני צדי האוקיינוס האטלנטי בנוגע לפיקוח על נתונים אישיים ועל ענקיות המדיה החברתית המחזיקות בהם: בעוד שארצות הברית נמנעה במידה רבה מרגולציה על חברות כמו פייסבוק, בריטניה ומדינות אחרות באירופה נקטו עמדות אגרסיביות יותר. זאת, בניסיון להחיל כללים נחרצים בהרבה, שמטרתם הגנה הדוקה יותר על פרטיות הצרכנים.
מייק שרואפפר, מנהל הטכנולוגיה הראשי של פייסבוק, הוא שנשלח להתייצב ליותר מארבע שעות שימוע בלונדון מול הוועדה הפרלמנטרית הבריטית. בין הנושאים שעלו בשימוע: בחינת הטכניקות לאיסוף הנתונים של החברה, האופן שענקית הרשתות החברתיות מפעילה פיקוח על מפתחי אפליקציות ועל חשבונות מזויפים, נהלי הפרסום הפוליטי על הפלטפורמה הפופולרית בעולם והקישור בינה לבין קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica).
"פייסבוק היא אזור נטול מוסר"
הוועדה של הפרלמנט הבריטי – שעוסקת בתחומי הדיגיטל, התרבות, המדיה והספורט – התייחסה לחקירה ביסודיות והתעמקה בהשלכות ובפרטי הפרטים של הנושא באופן מעמיק במיוחד. לדמיאן קולינס, יו"ר הוועדה, היו יותר מ-11 עמודי שאלות, שכללו בין היתר תהיות על אופן השימוש בטכנולוגיית זיהוי הפנים ואודות השיטות שבהן משתמשת החברה בכדי לעקוב אחרי אנשים, גם כשהם לא מחוברים לשירות שלה.
אחד הדיאלוגים הנוקבים ביותר שניהל שרואפפר, שנאלץ להגן על החברה שבה הוא מועסק, היה מול חבר הפרלמנט ג'וליאן נייט. נייט, חבר המפלגה השמרנית, טען שפייסבוק היא "אזור נטול מוסר" (Morality free zone), שהוא הרסני לפרטיות, ושאינה צד חף מפשע שנעשק על ידי קיימברידג' אנליטיקה. "החברה שלכם היא הבעיה", הטיח בשרואפפר.
בפברואר האחרון אמר סיימון מילנר, מי שהיה מנהל פייסבוק בריטניה באותה העת, כי לקיימברידג' אנליטיקה אין נתונים של פייסבוק. מאוחר יותר במהלך החודש האחרון, ובאופן רשמי, הודתה הרשת החברתית כי היא הייתה מודעת לשיתוף של נתוני משתמשים בה עם החברה וש-87 מיליון אנשים הושפעו מהדליפה. היא הודיעה למשתמשים שנתוניהם שותפו.
"פייסבוק הסתירה את האמת מאתנו בפברואר", קבע איאן לוקאס, חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור, בחלק של הדיון שעסק בפייק ניוז. שרואפפר ענה שהוא לא יכול לערוב למילנר, אבל התעקש שמה שנאמר אז היה מדויק. "זה היה מדויק כי לא חשבנו שלקיימברידג' אנליטיקה יש דטה ולא נתנו להם נתונים", אמר הבכיר בפייסבוק. "הבעיה שעלתה לאחר מכן היא הרעיון שהם עדיין שומרים על נתונים, כשעד עצם היום הזה עדיין לא ראיתי פיסת נתונים אחת. אני לא יודע בוודאות, אבל אם זה נכון ויש להם את הנתונים, זו הבעיה שיש לנו כיום".
הבטחה להתנהלות מתוקנת לקראת הבחירות המקומיות בבריטניה
הנציג הבכיר של פייסבוק סיפק למחוקקים גם התחייבות שהתקבלו באופן חיובי: הוא הבטיח לבריטים, לקראת הבחירות המקומיות באנגליה ובצפון אירלנד, שעתידות להתקיים ב-2019, שפרסומים פוליטיים שיעלו לרשת החברתית ייבדקו בעין בוחנת ויזכו בשקיפות גדולה בהרבה.
שרואפפר התחייב בשם החברה שרק חשבונות מאומתים יוכלו לשלם עבור מודעות פוליטיות, ושהמשתמשים יוכלו לראות מפרט של כל הגורמים ששילמו עבור מסע הפרסום – לא רק של אלה שממוקדים אליהם על פי החתך הדמוגרפי שלהם או העדפותיהם. "אנחנו עומדים לספק ארכיון לחיפוש של כל המודעות האלה ולהראות מי שילם עבורן", הבטיח לוועדה.
בשימוע שנערך לצוקרברג הוא הכחיש בקשות להתמודדות עם שאלות דומות גם בבריטניה. בחילופי הדברים הסוערים בין לוקאס לשרואפפר התעקש המחוקק להבין מדוע מנכ"ל פייסבוק לא הופיע בפני חברי הפרלמנט הבריטיים ואמר בציניות: "אני מבין, הוא קיבל בקשות מכל העולם לבוא לדבר על זה". בתגובה ענה לו שרואפפר: "הוא מנסה להשקיע את זמנו במשרד בכדי לפתור בעיות אלה ולהגיע אל ליבת העניין".
לוקאס תהה אם לפייסבוק יש יושרה, ולכך השיב לו מנהל הטכנולוגיה של הענקית: "זה כואב כשאנחנו עושים טעויות. כואב כשאנשים מנצלים את הפלטפורמה שלנו. אנחנו בני אדם ושוגים. לא הייתי רוצה לעבוד בחברה שאני לא מאמין ביושרה שלה".
תגובות
(0)