משהו קורה בעולם ה-DC

פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI, מספר על השינויים בעולם זה

30/11/2014 17:26
פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI

תחום ה-DC, שהיה אחד התחומים הבשלים והיציבים בעולם ה-IT, עבר בתקופה האחרונה מספר שינויים מהותיים. חלקם שינויים טכנולוגיים אבל חלקם שינויים תפיסתיים.

אם בעבר, רובם המכריע של הארגונים בנו DC בעצמם והשתמשו לעתים בשירותי אירוח (Co-location), בעיקר לטובת אתר ה-DR, הרי שכיום יש הרבה יותר אופציות בתחום זה, אופציות שמשנות באופן מהותי את ההתנהלות התחום.

הדבר המהותי שקרה הוא התפתחות הענן הציבורי. התפיסה הבסיסית העומדת ביסודו של הענן הציבורי הוא יתרון לגודל של ספקי השירות – יתרון שמאפשר ללקוחות לשלם על שימוש בפועל, לגדול ולקטון לפי הצרכים, וברוב המקרים תוך הורדה בולטת של העלויות. כל זאת משפר באופן משמעותי את יכולת גוף מערכות המידע לעמוד בדרישות העסקיות המצופות ממנו, בייחוד במקרים בהם נדרשת גמישות תפעולית.

מצד שני, הענן נראה בתחילה בפתרון מאובטח פחות מסביבת ה-DC הרגילה, אולם במידה שמבצעים הצפנה כאשר המפתחות נשארים בידי הלקוח מקבלים פתרון שהוא מאובטח מרוב הארגונים שמשתמשים ב-DC רגיל.

מה שמעניין הוא שגם אם ארגונים מסורתיים לא מיישמים ענן ציבורי בקנה מידה גדול, תופעת הענן הציבורי משפיעה גם על ה-DC המסורתי. זאת, מכיוון שחברות הענן הציבורי בונות את ה-DC שלהן באופן שונה מזה המסורתי. מדובר בראש ובראשונה על שימוש בקונספט שנקרא Modular DC ועיקרו אפשרות לבנות DC באופן הדרגתי.

הדבר מושג על ידי שימוש במכולות שמכילות את הרכיבים הדרושים ל-DC (בין היתר פסי חשמל, כיבוי אש ייעודי ומיזוג). לרכיבים אלה יכולות מתקדמות, שהעיקרית שבהן היא שיפור מהותי ב-PUE, מדד יעילות ה-DC. כמו כן, חברות הענן הציבורי משתמשות בחומרה ייעודית וזולה – כלומר, חומרה שבנו ותכננו בעצמן. פייסבוק  (Facebook) שחררה תכנון זה לקוד הפתוח תחת שם OCP (ר"ת  Open Compute Project) ויש כיום יצרנים שמייצרים שרתים לפי תכנון זה.

טכנולוגיות אלה זולגות אט אט לסביבות ה-DC הסטנדרטיות ויש, בעיקר בעולם, לקוחות שבונים באמצעותן DC מסורתי.

לעולם הענן השפעה עמוקה יותר על השימוש ב-DC המסורתי. מכיוון שהענן הציבורי הוא נחשב כטכנולוגיה המתקדמת ומכיוון שארגונים מיישמים מערכות חדשות בענן הציבורי, ה-DC המסורתי כבר לא נחשב מעניין יותר, לא נחשב אתגר או נכס בארגון ולכן יותר ויותר ארגונים מחפשים להעביר את אחריות ה-DC שברשותם לידיים פרטיות כשירות מנוהל ובמקביל מחפשים אופציה לעבור לשירותי אירוח (במידה ולא עשו זאת עד היום).

כלומר, גם אם ארגונים עדיין לא מפעילים רבות מהמערכות שלהם באמצעות הענן הציבורי הרי שההשלכות של ענן זה משפיעות כבר כעת על תחום ה-DC.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים