תוכן שיווקי
לקראת הכנס המקצועי השנתי של הביקורת הפנימית, 8 ינואר 2015, מלון הילטון, תל אביב

לקראת כנס איגוד מבקרים פנימיים בישראל, 8 בינואר | רו"ח דורון רונן, IIA ישראל: "על המבקר הפנימי להתמודד עם מהירות השינויים בשוק"

09/12/2014 13:45
רו"ח דורון רונן, סגן נשיא IIA - איגוד מבקרים פנימיים בישראל

 מאת: הילל יוסף

"המבקר הפנימי בארגון נדרש לפעול בכמה חזיתות. עליו להתמודד עם קצב השינויים הפנים ארגוני, קצב השינויים בשוק בו הארגון שלו פועל, ולצד אלה – עליו להיות מעודכן בלא הרף", כך אמר רו"ח דורון רונן.

רו"ח רונן, סגן נשיא IIAאיגוד מבקרים פנימיים בישראל, התראיין לקראת הכנס השנתי שעורך האיגוד. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, יתקיים ביום ה', ה-8 בינואר 2015, במלון הילטון בתל אביב.

לדברי רו"ח רונן, המשמש גם כיו"ר משותף ועדת כנסים והשתלמויות באיגוד, "על מנת שהמבקר ימשיך להיות רלוונטי ויעניק ערך מוסף לארגון – הוא חייב להתעדכן. לכן, הדגש בכנס הצפוי לנו יהיה גם על הנושאים המסורתיים הקשורים לעבודת הביקורת הפנימית וגם על נושאים חדשניים שחשוב שהמבקר יהיה מודע להם, כגון איומי הסייבר, עתיד המקצוע ומעמד המבקר הפנימי ומינופו".

בעבר, אמר רו"ח רונן, "הביקורת הפנימית הייתה ענף של הביקורת הפיננסית. בהמשך היא התפתחה לביקורת תפעולית, אשר בדקה היבטים של יעילות, אפקטיביות וחיסכון". כיום, ציין רו"ח רונן, "הביקורת הפנימית היא למעשה ביקורת ניהולית: המבקר הוא היועץ הבלתי תלוי הבכיר ביותר בארגון". לדבריו, "אם בעבר זה נעשה 'על הדרך', כמעין עיסוק נילווה, הרי שהיום הביקורת הפנימית בארגון הינה מקצוע בפני עצמו".

רו"ח רונן ציין כי "במהלך השנים נוספו סיכונים חדשים לצד הסיכונים אותם הכרנו – כגון סיכוני IT ואיומי סייבר".

רו"ח רונן הדגים את השינוי שחל במהלך השנים בתפקיד המבקר: "לדוגמה – רשומות למיניהן, רישומי בקרה, הנהלת חשבונות, מלאי, ואחרים. בתקופת האבן היה צריך לוודא שהם לא זויפו (סיתות באבן, חתימת הכותב וכד'). כאשר הופיעו הפפירוס ולאחריו הנייר, האתגר היה גדול יותר, כי קל היה לזייף, אבל בשתי התקופות הבדיקה הייתה מסביב – כלומר השוואת קלט מול פלט". כיום, אמר, "בעולם המחשוב, אנו נדרשים לבדוק גם בתוך המחשב, ולא רק מסביבו, כי בפעולה מאד קטנה, הנתונים יכולים להשתבש – בשוגג או בזדון".

היבט נוסף לפוטנציאל השיבוש, ציין רו"ח רונן, "הוא איומי הסייבר. זאת, בשל החשש מפוטנציאל החדירה למערכות ה-IT הארגוניות". לכן, הדגיש, "האתגרים הניצבים בפני המבקר הפנימי הם רבים ומגוונים, והוא חייב להתעדכן כל הזמן – ולפי קצב השינויים".

פן נוסף בפעילות IIA – איגוד מבקרים פנימיים בישראל, הוסיף רו"ח רונן, "הוא הצד האקדמי של המקצוע. עשרה ימים לאחר הכנס אנו פותחים מסלול תואר שני MBA, עם הסמכה למקצוע הביקורת הפנימית ו- CIA (מבקר פנימי מוסמך). הדבר נעשה בשיתוף פעולה של IIA ישראל עם הקריה האקדמית אונו. מדובר במהלך חדשני, שירומם את המקצוע".

"אם בעבר מקצוע הביקורת הפנימית יועד לארגוני ציבור וממשלה – כלומר- ביקורת ציבורית", אמר רו"ח רונן, "הרי כיום המקצוע שייך לעולם הניהול ולכן הוא מצוי תחת הכובע של הפקולטות למינהל עסקים ולא של מדעי המדינה. יש כיום, יותר מבעבר, מבקרים פנימיים בארגונים לא-ממשלתיים –  אלא עסקיים, ציבוריים וכאלה המונפקים בבורסה".

רו"ח רונן סיים את דבריו בציינו כי "אנו מאד רלוונטיים ומצויים בקשר הדוק עם הרגולטורים השונים ועם הלשכות האחיות: ועדת ביקורת המדינה של הכנסת בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס); מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא; המפקח על הבנקים, דודו זקן; הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר; יו"ר הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר; יו"ר הבורסה לניירות ערך, אמנון נויבך; רשות החברות הממשלתיות;  מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור; מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני; ראש אגף הביקורת במשרד הפנים, עפרה ברכה; לשכת רואי חשבון, בראשות הנשיא רו"ח דוד גולדברג; לשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד דורון ברזילי; ISACA ישראל, בראשות שי זנדני; ואיגוד המבקרים ברשויות המקומיות, בראשות אריק משיח".

 

 

אירועים קרובים