תוכן שיווקי

לקראת אירוע IT מוניציפאלי, 31 בדצמבר | שרת המפות הממשלתי עבור הרשות המוניציפאלית

28/12/2014 15:39
יעקב בר-לביא, מנהל אגף אינטרנט, המרכז למיפוי ישראל

מאת: יעקב בר-לביא, מנהל אגף אינטרנט, המרכז למיפוי ישראל

הקדמה והיכרות עם שרת המפות
שרת המפות הממשלתי הינו אתר אינטרנט המאפשר גישה לרוב המידע הגיאוגרפי הקיים ברמה הלאומית. השרת קיים שלוש שנים ומשרת אלפי גולשים בכל יום.

מטרתו של שרת המפות הממשלתי היא לשתף את האזרח במידע ממשלתי וציבורי. בין סוגי המידע שקיימים בשרת ניתן למצוא מידע אודות גבולות של גושים חלקות, מבנים, רחובות, מוסדות חינוך, בתי כנסת, מלונות, אנטנות סלולריות, תחנות אוטובוס, מתקני ספורט, פארקים, זיהום אויר, שכבת תקן רעידת אדמה, מידע על מקוואות, פנימיות, מיקום סניפי בנקים ועוד. כל הנתונים מוצגים על רקע מפה טופוגרפית או על רקע תצלום אוויר צבעוני (ראה ציור 1).

פיתוחים חדשים התורמים לרמה המוניציפלית
בתקופה קרובה ישופר האתר באופן משמעותי ויכנסו יכולות חדשות לטובת האזרח והשוק המקצועי. יכולות אלה יכללו עבודה בסביבת טלפונים חכמים (מובייל) ומתן כלים גאוגרפיים משופרים תחת מעטפת שנקראת ה-"אזור האישי/קבוצתי".

כבר היום קיים האזור האישי/קבוצתי והוא פתוח לכל אזרח אך דורש הרשמה וכניסה עם סיסמה. אולם האזור האישי/קבוצתי החדש של שרת המפות הממשלתי יהיה מותאם יותר לרשויות המוניציפליות. רשויות אלה תוכלנה לעשות שימוש במגוון שכבות מידע ממשלתיות, המוצגות "מתחת" לשכבות העירוניות אשר הרשת יצרה בשרת המפות עצמו, הן כשכבות המיועדות לפרסום לציבור הרחב והן כשכבות מידע לשימוש פנימי אינטרא-נטי אשר יוגבל במגוון סוגי הרשאות תפעוליות: לטעינת ישויות\קבצי שכבות, לעריכתן, או רק למתן הרשאות לצפייה, וכל זאת על ידי מנהל המערכת מתוך הרשות עצמה.

באזור הקבוצתי יוכלו לעבוד על אותה שכבה מספר משתמשים, ותהיינה בו אפשרויות שיתוף מתקדמות על ידי כלי מתן הרשאות, לדוגמה אפשרות שיתוף השכבה עם משתמשים נוספים. עבור כל משתמש ניתן להגדיר את סוג ההרשאה ולאיזו קבוצה הוא שייך. ההרשאות האפשריות יכללו: צפייה, הזנה, עריכה, מנהל מערכת אורח, וכדומה.

שרת המפות יופעל בממשק המותאם לסלולר, יוכל לקבל נתונים הנטענים מהשטח באמצעות ה-GPS המובנה בכל מכשיר חכם וגם באמצעות משלוח טפסים מוכנים מראש לכל סוגי המידע\אירועים המובאים מהשטח אל מרכזי הבקרה או למחלקות מהנדס העיר, גבייה, בטחון, וכדומה.

ציור 4: הפעלת כלי שרת המפות ודיווחים מהשטח על גבי טלפון חכם אל המוקד העירוני
.

סיכום
שרת המפות הוא כלי מרכזי של הממשלה להנגשה מידע וטכנולוגיות גאוגרפיות והנדסיות לאזרח ולבעלי מקצוע בתחום המקרקעין. השרת יאפשר לרשויות מקומיות קטנות או הנעדרות תוכנות GIS לקבל חבילת מידע וטכנולוגיה וליעל תהליכי עבודה בצורה מהירה ומבלי להיכנס להשקעות גדולות.

גם רשויות בינוניות וגדולות תוכלנה לעשות שימוש במידע וביכולות אלו, כרקע למערכות המידע הקיימות ובמטרה לקבל תמונה לאומית רחבה של המתרחש בסביבתם.

יזמים ובעלי מקצוע הקשורים בנושאי נדל"ן יוכלו לעשות שימוש ביישומי "מה בסביבה", אשר יחפשו מידע מפולח בנושאים שונים על אתר מבוקש, כגון: איכות סביבה, בריאות, חינוך, בטחון וחירום, ועוד. עם ההתקדמות הטכנולוגית גם שרת המפות יתקדם ושרותיו ישופרו בהתאם לכך.

אירועים קרובים