תוכן שיווקי

ד"ר עליזה בלמן ענבל, מנהלת תוכנית Pears Challenge: "פיתוח טכנולוגיות למדינות מתפתחות – פוטנציאל עסקי לצד סיפוק אישי"

01/03/2015 18:40
ד"ר עליזה בלמן ענבל, מנהלת תוכנית Pears Challenge

"פיתוח טכנולוגיות עבור מדינות מתפתחות מהווה פוטנציאל עסקי אדיר, לצד הסיפוק האישי וההרגשה שניתן להשפיע על עניי העולם ולהביא לשינוי", כך אומרת ד"ר עליזה בלמן ענבל, שעומדת בראש תוכנית Pears Challenge.

התוכנית מלווה יזמים שרוצים להשפיע ולחולל שינוי בעולם המתפתח – החל משלב הרעיון דרך ידע, קשרים ומשאבים להקמת עסק מצליח.

ב-Pears Challenge משתתפים יזמים שפועלים להקמת מיזמים טכנולוגיים שיחוללו שינוי ממשי בחייהם של בני אדם במדינות מתפתחות. התוכנית מחברת בין יזמים ישראליים לאתגרים, הזדמנויות וצרכים במדינות מתפתחות, ומספקת להם את הידע, הקשרים והמשאבים הדרושים להקמת עסקים מצליחים.

ספרי על התוכנית.
"Pears Challenge מתמקדת בהעצמה של יזמים לפתח מיזמים טכנולוגיים, תוך התמקדות בשיפור ביטחון המזון באפריקה. אנחנו מגייסים כעת מועמדים שיצטרפו לתוכנית, שתתחיל באפריל".

למי היא מיועדת?
"ליזמים ואנשי טכנולוגיה מנוסים ומוכשרים, שמחפשים את ההרפתקה הגדולה הבאה שלהם. יזמים עם חלום, גם אם אין להם רעיון או פתרון קיים. היא מיועדת ליזמים חדורי מוטיבציה, שרוצים לקבל על עצמם אתגר – לחולל שינוי משמעותי בחיים של אנשים עניים במדינות מתפתחות. אין צורך בניסיון קודם בחקלאות, פיתוח או עסקים בשווקים מתעוררים".

איך נולדה התוכנית?
"Pears Challenge היא חלק מתוכנית פירס לחדשנות גלובלית (The Pears Program for Global Innovation) של אוניברסיטת תל אביב, שפועלת להגדלת תרומתה של ישראל לפיתוח הבינלאומי. זאת באמצעות העצמת הסקטור הפרטי בישראל לפתח ולמסחר טכנולוגיות המספקות פתרונות לבעיות שעמן מתמודדים עניים בעולם. התוכנית מאמינה בכוחה של חדשנות המונעת על ידי ערכים לחולל מהפך לשיפור חיי בני אדם בעולם.

התוכנית פותחה מתוך האמונה בצורך לתוכנית כוללנית, שמעניקה ליזמים מנוסים ומוכשרים את הידע, הקשרים והאמצעים הנחוצים להם בכדי להצליח לקדם פיתוחים ומוצרים חדשניים, שמטרתם לתת מענה אמיתי לאתגרי העולם המתפתח. זאת, במטרה לגשר בין היכולות והכישורים הקיימים באופן טבעי אצל יזמים המהווים חלק מאומת הסטארט-אפ הישראלית לשווקים ולאתגרים במדינות מתפתחות – החל משלב פיתוח הרעיון ועד לבניית מודל עסקי, גיוס משקיעים, מציאת שותפים מקומיים ויציאה לשוק".

מה בתוכנית?
"היא נפתחת ב-13 באפריל ובמשך כשלושה חודשים תתקיים 'מעבדת רעיונות' – סדנאות מומחים שבועיות שעוסקות בביטחון המזון (ובעיקר בשיפור שרשרת הערך של חקלאים קטנים), מודלים עסקיים באפריקה ו-Human Centered Design. המשתתפים יעלו רעיונות יחד עם אנשים שמכירים את הצרכים בשטח ועם לקוחות פוטנציאליים מרחבי העולם, באירועי הגיית רעיונות והאקתונים גלובליים.

בספטמבר ייבחרו היזמים עם הרעיונות המבטיחים לנסיעה בת 10 ימים לקניה, שבה יוכלו לבחון את ההנחות הראשונות שלהם, להכיר את השוק, ליצור קשרים ולפתח שותפויות הדרושות בכדי להצליח. הנסיעה תכלול מפגשים קבוצתיים ופגישות ברמה גבוהה עם סוכנויות סיוע, ספקים חקלאיים ונציגי ממשל, והמשתתפים יקבלו זמן לפעול למימוש תוכניתם לגילוי וחקירת השוק.

בנוסף, המשתתפים יקבלו תמיכה כל עוד היא נדרשת על מנת להפוך את הרעיונות העסקיים לסיפורי הצלחה. התמיכה כוללת גישה למענקים קטנים לקידום המיזם וייעוץ בנוגע לבניית תוכנית עסקית מתאימה לשווקים, תפירת קשרים עם אנשים בשטח ומציאת מקורות מימון".

מה הערך המוסף שלה?
"חשוב להבין שבכדי להצליח במדינות מתפתחות, על היזם לדעת מהו המוצר המתאים שיענה על הצרכים והקשיים של התושבים ומהו המודל המתאים, למצוא שותף עסקי במדינת היעד ועוד. בכדי להצליח, חשוב לעשות זאת נכון, בהתאם לתרבות ולאופי של המדינות הללו. לשם כך יזמנו את התוכנית הייחודית, שכוללת תהליך הכשרה, במטרה להצמיח דור חדש של יזמים שיהיו בעלי מיומנויות וידע להצליח בתחום חשוב זה".

איך את רואה את התחום הזה בישראל?
"המשק הישראלי מכוון ברובו להצלחה בארצות הברית ובאירופה, אבל זה לאו דווקא הכיוון הנכון. גורמים בממשלה, כגון המדען הראשי ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, מכירים בחשיבות של התחום, ואף החליטו להקצות משאבים ומענקים ליזמים שיפתחו עבור מדינות מתפתחות. אנחנו רוצים להעלות את המודעות לפוטנציאל הטמון בשווקי הענק המתעוררים – אפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית – ולהכשיר יזמים ישראליים בתחום זה, בכדי שיוכלו לזכות במענקים שמקצה לכך הממשלה. לצד ההזדמנות הנהדרת לשפר את חייהם של מיליארדי עניים בעולם קיים במדינות אלה פוטנציאל כלכלי אדיר. ישראל היא שחקנית מובילה בתחומים שיכולים לסייע למדינות אלה, כך שהיא יכולה להוות גורם מוביל ומרכזי בתהליך של שינוי ממשי בעולם".

אירועים קרובים