תוכן שיווקי
לקראת כנס "אהלן! - בונים היי-טק במגזר הערבי" ב-11 במרץ בגן התעשייה, נצרת

"יש לבנות התמחות של עובדים ערבים בתמיכה טכנית בפריפריה"

דרור גונן, מנכ"ל גליל סופטוור, ורויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל, מדברים על החשיבות של שילוב עובדים מהמגזר הערבי בהיי-טק הישראלי

09/03/2015 18:50
דרור גונן, מנכ"ל גליל סופטוור

דרור גונן, מנכ"ל גליל סופטוור:

מהם הצעדים הדרושים מצד הממשלה על מנת שיותר ערבים ישתלבו בהיי-טק?
"עידוד מעסיקים לקלוט ערבים חסרי ניסיון לתחום ותמיכה בבניית התמחות טכנית באזורי פריפריה המאוכלסים באחוז גבוה של ערבים".

מה יעודד מעסיקים בענף לגייס ערבים?
"היכרות עם סיפורי הצלחה של ארגונים מגוונים תרבותית בישראל".

ספר חוויה אישית שקשורה לגיוון בתעסוקה ולעבודה משותפת עם מגזרים אחרים?
"במסגרת גליל סופטוור אנחנו מעדיפים לקדם אנשים לתפקידי ראשי צוותים מתוך הארגון. בהזדמנויות כאלה נדיר מאוד שמועמד פנימי, שמוכר לי כעובד מוכשר ומשקיע, היה עובר ראיון לקידום איתי אלמלא הייתי משקלל קריטריונים תרבותיים של צניעות, הימנעות מאגרסיביות והעברת מסרים בצורה עקיפה".

בתעשיית ההיי-טק מועסקים כ-100 אלף מהנדסים ורק כ-2,000 מהם ערבים. מהן הסיבות לכך?
"מספר שנתי קטן של בוגרי אוניברסיטאות ומכללות רלוונטיות מהמגזר; פיזור גיאוגרפי הרחוק ברובו ממוקדי ההיי-טק; העדפת המגייסים להכניס לארגון בכלל ולצוות האורגני בפרט את הדומים להם; נקודת פתיחה נמוכה ביכולת להגיע למקומות העבודה, ובמיוחד הראשון שבהם, באמצעות קשרים אישיים; ושוני תרבותי שמקשה על המועמדים לעמוד בקריטריונים של המראיין היהודי".

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל:

מה יעודד מעסיקים בענף לגייס ערבים?
"ענף ההיי-טק מהווה מנוע צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. המחסור בכוח אדם נגיש ומיומן מהווה חסם בהתפתחות תעשייה זו. גיוס כוח אדם מאוכלוסיות מגוונות הוא המפתח לפתרון מחסור זה. אנחנו, באינטל (Intel), מאמינים שמגוון בתעסוקה הוא המנוע לחדשנות וליצירתיות של החברה. כחברה גלובלית. אנחנו רואים במגוון – Diversity – חלק מהותי מערכיה. אנחנו צומחים עם השונה ומאמינים שהוא הבסיס להתפתחותנו כחברה ולהמשך שמירת כוחה של תעשיית ההיי-טק בישראל בכלל. אינטל היא מחברות ההיי-טק המובילות בהעסקת ערבים. אנחנו חלוצים בתחום זה, מתוך הכרה במצוינות של אוכלוסיה זו, ומגייסים בהצלחה עובדים ערבים כבר משנות ה-80. מרכז הפיתוח שלנו בחיפה מעסיק עובדים ערבים רבים במגוון תפקידים, כולל בכירים, ומוכיח ששוויון בתעסוקה לא בא על חשבון הצלחה כלכלית וטכנולוגית. שילוב עובדים מהמגזר הערבי יוצר תל”ג גבוה ומקדם חברה שוויונית יותר. אנחנו, באינטל, נהנים מהכישרון והגיוון שמגזר זה מביא לעבודה. יותר היי-טק בחברה הערבית הוא מטרה מצוינת, ונמשיך לתמוך בכך".

ספרי חוויה אישית שקשורה לגיוון בתעסוקה ולעבודה משותפת עם מגזרים אחרים?
"מדי שנה מקיימת אינטל העולמית את בחירת 'גיבור ההתנדבות' השנתי. מבין קרוב ל-100 אלף עובדים בעולם נבחרים 10 עובדים המצטיינים בהתנדבות לקהילה. בשנה שעברה זכה עובד שלנו מהמגזר הערבי – כאמור, אחד מתוך 10 בעולם – על תרומתו לקידום לימודי הטכנולוגיה. אותו עובד, מהנדס בצוות הפיתוח שלנו בחיפה, התנדב  ותמך בבית הספר אל כרמה בעיר, שהינו תיכון ממלכתי צומח ייחודי בה, המשלב מאז הקמתו כיתת היי-טק, שמתמקדת בלימודי מחשב וטכנולוגיה.

המטרה היא היכרות עם חברות ההיי-טק עוד בעודם תלמידים, על מנת לייצר זיקה לעבודה עתידית בענף. במסגרת זו מבקרים התלמידים באינטל בחיפה ובקריית גת. החיבור בין המהנדס מהמגזר הערבי, שכיום עובד באינטל, לדוגמה האישית שהוא בחר לשמש לכל אותם תלמידים בהתנדבות שלו המרגשת עבורי וסמל להשתלבות אמיתית".

היכן את מעמידה את אינטל בהשוואה לחברות אחרות שמגייסות ערבים בישראל?
"אינטל היא המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר במגזר הערבי בקרב חברות ההיי-טק. מאות ממהנדסי החברה באים ממגזר זה. רבים מהמהנדסים הערבים הם ממובילי הטכנולוגיה בחברה ובתפקידי ניהול בכירים".

האם אינטל עושה משהו מיוחד למען המגזר הערבי?
"הדבר הכי טוב שאינטל עושה עבור מגזר זה הוא שהחברה מגייסת בכל שנה, כולל ב-2014, מהנדסים ערבים רבים למרכזי הפיתוח והייצור שלה. מעבר לכך, יש כמה פעילויות שאינטל מבצעת. אחת מהן היא שיתוף פעולה עם חברות היי-טק פלסטיניות, שנעשה באינטל ירושלים. בנוסף, מדי יום נוסעים שני אוטובוסים של עובדים דרוזים מהישובים בצפון למפעל בקריית גת. אינטל היא אף שותפה בכירה בפרויקט מענטק, שמסייע לעובדים ערבים להיקלט בחברות היי-טק ישראליות ורב לאומיות שפעילות בארץ. ודבר אחרון – אינטל משתפת פעולה עם ארגון צופן ומספקת מנטורים מטעמה כדי לסייע לבוגרי ההכשרות של הארגון להיקלט בתעשיית ההיי-טק".

אירועים קרובים