תוכן שיווקי
לקראת כנס נס-מנהיגות טכנולוגית, יום ב' ה-23 למרץ, אולם ווהל, אוניברסיטת בר-אילן

טובה צירלין, נס טכנולוגיות: "נרחיב את פעילות התכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע לפריפריה ולמגזרים נוספים"

16/03/2015 14:24
טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס ישראל. צילום: קובי קנטור

מאת: הילל יוסף

"בשנים 2015-2016 נרחיב את פעילות התוכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע לפריפריה, נעמיק אותה במרכז הארץ ונקדם את מסלול הכשרת מורים למנהיגות טכנולוגית, כך אומרת טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך בנס טכנולוגיות, בראיון לאנשים ומחשבים.

צירלין התראיינה לקראת כנס נס מנהיגות טכנולוגית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, ייערך ביום ב', 23 במרץ, בשעות אחר הצהריים באולם ווהל שבאוניברסיטת בר אילן.

לדברי צירלין, "התוכנית, הפועלת תשע שנים ומאופיינת בתכנים מתחדשים הניזונים מהפיתוח והמחקר בתחום הטכנולוגיה והקוגניציה, מוכיחה את נחיצותה לצרכני חדשנות טכנולוגית, הלוא הם תלמידים בעלי יכולות גבוהות. ההדדיות שבין טכנולוגיה ותהליכי חינוך היא המניע והמנוע להרחבת הפעילות, תוך ראייה עתידנית כחלק מההוויה החינוכית. נמשיך לחתור ולאתר את הטובים ביותר, בשיתוף פעולה עם הגופים הנוספים עימם אנו עובדים".

"אנו מסיימים השנה את המחזור השביעי של התוכנית, עם 230 תלמידים ב-45 צוותים שחקרו ופתחו רעיונות פורצי דרך", אמרה צירלין. "עד כה סיימו את התוכנית 1,750 בוגרים. התרחבנו לעוד חמש רשויות ובסך הכול אנו פועלים ביותר מ-40 רשויות. הגענו לאוכלוסיות חדשות וכיום אנו מפעילים את התוכנית בשלוש קבוצות של תלמידים בדואים, בשיתוף החברה למתנ"סים והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, ובשתי קבוצות של תלמידים דרוזים, בשיתוף ראשי המועצות המקומיות".

לדבריה, "אנו מפעילים תוכנית חדשנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית בקרב מורים, שנולדה מתוך צורך טבעי ומתפתח של מחקר ופיתוח ותהליכי חינוך. ערכי היסוד המשותפים למסלול להכשרת תלמידים ולמסלול הכשרת מורים מושתתים על פיתוח רעיונות פורצי דרך ומימושם בדרך של Best Practices, עתידנות ובין תחומיות".

צירלין אמרה כי "אנו מייצרים כור היתוך של מו"פ מדעי, כחלק מהתרבות ותהליכי החינוך בשלבים המוקדמים שלו. אנו מעלים על נס, תרתי משמע, את גאוותנו הלאומית, בהיותנו מדינת הסטארט-אפ, ורוצים לייצר לה פלטפורמה בשלביה המוקדמים והראשוניים. מהפיכות טכנולוגיות הן חלק מההוייה והתרבות, ותלמידים הם צרכני חדשנות טבעיים, שנולדים לתוכה ומעצבים אותה. לכן, יש להטמיע ולהתאים את תהליכי הלמידה לתפיסות חדשניות ולהגדיר אסטרטגיה חינוכית אפקטיבית ליישום למידה והוראה עתידנית. התלמיד בתוכנית המאתגרת שלנו מתמודד עם תכנים בינתחומיים מבוססי מחקר ושיטות פרקטיות שמקורן בדיסציפלינות מדעיות טכנולוגיות שחוקרות שינויים ויהפכו להיות המציאות של המחר. בראייה החינוכית העתידנית שלנו ישנה למידה היברידית בחלקה המבוססת התאמה אישית ומיומנויות עתיד, כגון: מידע ככלי ולא כמטרה, למידה מושכלת נתמכת בינה מלאכותית, תודעה עתידית מפותחת וממוקדת מגמות וטכניקות לחיזוי עתיד והתמודדות עם שינויים".

"גם השנה נראה בכנס הסיום יותר מ-40 פרויקטים המציגים רעיונות פורצי דרך, שנחקרו, עוצבו והורכבו לכדי מחקר מדעי ברמה גבוהה, מסמך אפיון טכנולוגי וסרטון הדמיה יצירתי שכל חברת סטארט-אפ הייתה גאה בו", הוסיפה.

על המורים בתוכנית אמרה צירלין כי "בתהליך ההכשרה שלנו, המורה הופך ממעביר ידע למהנדס ידע. השינוי בתפיסה הפרופסיונלית של המורה הוא לטובתו, לטובת התלמיד, הקהילה והארגון. הגדרת הפרופסיה מבוססת על הנדסת דידאקטיקה חדשנית, שרואה את המורה כמנהל למידה, מהנדס תהליכי הוראה והערכה. ככזה, הוא מהווה סוכן שינוי".

"השינוי בתהליך הלמידה יהפוך את הלומד מפסיבי, מקבל ידע, ללומד מחובר ומקושר", ציינה צירלין. "המטרה היא לאפשר למורים להתאים עצמם למהפכה הדיגיטלית כחלק מהוויה חינוכית ואסטרטגיה המגבה יישום של חשיבת עתיד סדורה ושיטתית, כגון: ניהול ידע בכיתה, שילוב טכנולוגיית מובייל בכיתה, חקר המוח להבנת צרכי התלמיד, בינתחומיות, ננו-טכנולוגיה, קוגניציה, בינה מלאכותית ו-web 3.0. הנדסת הדידאקטיקה מציבה את המורה כמהנדס, מנתח, מפתח, מפרק ומרכיב ידע", הוסיפה.

היבט נוסף אותו ציינה: "סוגיית האתיקה והמוסר מהווה ערך חשוב, הן במסלול המורים והן במסלול התלמידים. אתיקה במחקר וברובוטיקה, ביו-אתיקה ואתיקה באינטרנט (נטיקה) – אלה סוגיות בעלות משמעות סביבתית-טכנולוגית. כמו כן, התמכרות לטכנולוגיה, פערים חברתיים, טכנולוגיים ודיגיטליים והאנשת מכונות. אלה נושאים חשובים ששני קצוות התהליך החינוכי נחשפות אליהם – המורים, שהם מובילי החינוך, ותלמידים, שהם צרכני החינוך".

"היישום של שיטות חשיבה פרקטיות הוא המחקר פורץ הדרך", הדגישה צירלין. "לאחר 350 שעות הכשרה בתהליך פרו-אקטיבי בינתחומי המושתת על פיתוח מנהיגות אישית, חשיבה גבוהה והתמודדות עם סוגיות מחקריות מעולם הביו-טכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה והנדסת תוכנה ועתידנות התלמידים בשלים לייצר ולהגות רעיון פורץ דרך, אם עד לפני מספר שנים GNR (גנטיקה, רובוטיקה וננו-טכנולוגיה) היוו סמן לפיתוח מחקר פורץ דרך, כיום NBIC (ננו-טכנולוגיה, ביו-טכנולוגיה, אינפורמטיקה וקוגניציה) מהווים חוד חנית לחשיבה בינתחומית גבוהה וחקר רעיונות פורצי דרך, המבוססים מדעית באופן מושכל ומשוכלל".

"המורה", סיכמה צירלין, "יוגדר מחדש כמנהל למידה וכמהנדס תהליכי הוראה והערכה. התלמיד יהיה מבוסס למידה מותאמת אישית, הלמידה תשלב בין למידה פרטנית ומובנית, נצפה בתהליך למידה מושכל, המשלב בינה מלאכותית וטכנולוגיות עתידיות. נס גאה על ההובלה של התחום זה תשע שנים, עשינו קפיצת דרך".

 

 

אירועים קרובים