תוכן שיווקי
לקראת אירוע שולחן עגול מטריקס ב-7 ביוני

BI – הדור החדש

04/06/2015 15:01
עוז לוי, CTO מטריקס BI

כתב:  עוז לוי, CTO מטריקס BI ו-Big Data Platform Architect ב-8300

מגמות מובילות בעולם המחשוב, בהן המעבר המאסיבי לענן, האינטרנט של הדברים ומוניטיזציית ה-Big Data, ממשיכות לשנות את הדרך בה פועל שוק המחשוב. הן יוצרות מתודולוגיות פעולה חדשות, יעילות וחסכוניות יותר. המהלך הזה קורה היום גם בעולם הבינה העסקית – ה-BI.

בשלוש השנים האחרונות התפתח התחום בצורה משמעותית, באופן שמאפשר לחלק את ה-BI, למעשה, לשניים: הישן והמסורתי לעומת המודרני. עולם ה-BI המסורתי מאופיין בתהליכי Batch כבדים, השולפים מידע מכמות גדולה של מקורות מובנים ברובם. תהליכי העיבוד מתמקדים בביצוע Validation ו-Transformation, על מנת שיתאימו לסכמות שתוכננו עבורם. לרוב, התוצרים של המערכות הללו הם דו"חות, דשבורדים וכדומה. מערכות אלה התמקדו בניהול יעדים ומדדים, תוך ניתוח מידע פנים ארגוני ממערכות ה-CRM ,ERP ,SCM וכו'…, כאשר בהרבה מקרים רק חלק מהמידע היה נגיש לביצוע ניתוחים. כך, למשל, ממערכות ה-CRM ניתן היה להוציא מידע מובנה כמו שם הלקוח, מקום מגורים, מספר פנייה, תאריך ביצוע הזמנה ועוד, אבל לא הרבה יותר מכך. מידע כמו תמליל השיחה ומצב הרוח של הלקוח על פי אותו תמליל (Sentiment Analysis) או מציאת מילות מפתח כמו שם המתחרה אשר משחקים חשיבות מכרעת בהבנת הלקוח לא היו זמינים. דבר זה יצר פער אמיתי בהבנת הלקוח.

עולם ה-BI החדש, לעומת זאת, מתמקד ביצירת יתרון תחרותי מול המתחרים. הוא אינו כבול למערכות פנימיות, מידע מובנה וידע ארגוני קיים, ותוצריו אינם מתמקדים ביצירת דו"חות "יבשים" ודשבורדים עמוסים. אם בעבר ה-BI היה מתמקד בשאלות כמו מה קרה ומתי, וארגונים בודדים היו מתמקדים בלמה ובאיך אפשר יהיה לשפר בעתיד, היום הפוקוס נמצא בשאלות בעלות אופי עמוק יותר. בנוסף, כאמור, הוזלת עלויות ה-Big Data ויעול משימות השמירה והעיבוד, לצד עליית שירותי הענן ויכולות העיבוד המבוזר עם מודלי Machine Learning שהביא עמו, מאפשרים היום יותר מתמיד תהליכי מחקר מבוססי נתונים אשר לא תמיד מתבססים על הנחת מוצא (Null Hypothesis) ומנצלים את כוח העיבוד הרב על מנת לגלות את הלא נודע, ה-Unknowns, על המשתמש, על השוק ועל הארגון.

יש כאן, למעשה, מעבר חד מעולם של דיווח וניתוח בסיסי של מידע קיים במערכת, לעולם חדש של ניתוח התנהגות על גבי כמויות אדירות של מידע – רובו מושתת דווקא על המידע שהמשתמשים-לקוחות הארגון יוצרים, ומגיע להיקפים גדולים מאוד. כמות הערוצים שמהם ניתן לאסוף מידע שוברת שיאים בשנים האחרונות: סלולר, אינטרנט, רשתות חברתיות, שעונים חכמים, אפליקציות ועוד. עם התפתחות ה-Big Data, כאמור, כיום גם קל הרבה יותר לאחסן ולנתח את כל הנ"ל.

המעבר הזה יצר לא מעט אפשרויות חדשות: שימושים כמו מציאת דפוסים וניתוח סטיות, ניתוח התנהגות, גיבוש תמונת לקוח ואופטימיזציה של תהליכים עסקיים. כל אלה דורשים יכולות BI הכוללות לעיתים ייבוא מידע מרשתות חברתיות, אתרי אינטרנט של מתחרים, שילובם עם מידע פנים ארגוני וביצוע תהליכי ניתוח עמוקים כמו מציאת קורלציות, סיווג, ניתוח טקסט ועוד.

על כן, עולם ה-BI בא לידי ביטוי בעולמות חדשים כמו רפואה מותאמת אישית, תכנון ערים ותנועה, מתן פרסומות ממוקדות, חיזוי התנהגות צרכנים ועוד, על ידי ניצול נכון של Big Data.

כניסתו של הענן לעולם ה-BI וה-Analytics ומודל ה-BI as a Service מהווה אירוע שמשנה את כללי המשחק, לא פחות מכך. אם עד כה היכולת להקים מאגרים ולבצע עיבוד של כמויות אדירות של מידע הייתה שמורה לארגוני אנטרפרייז חזקים, כעת היכולת הזו נגישה גם לחברות קטנות ובינוניות, סטארטאפים בתחילת הדרך, וכוללות יכולות אלסטיות כמו הוספת והורדת משאבים, פריסה גלובלית ושימוש בשירותי Machine Learning מתקדמים כמו שמציעות אמזון (Amazon), יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft), בשיטת Pay as you go.

ב-7 ביוני תקיים Matrix BI כנס מיוחד בנושא Data Science  בו ידונו בסוגיות אסטרטגיות תוך חקירת מרחב מלא ושלם של המידע הארגוני והמלצה על צעדים אופרטיביים. בין הנושאים הנדונים: כריית מידע חדשנית, יישומים מתקדמים בעולם ה-Data Science, דוגמאות ליישומים מהעולם, תובנות עסקיות, סיפורי לקוח ועוד.

להרשמה לאירוע לחצו כאן.

אירועים קרובים