הענן ההיברידי – ליהנות מכל העולמות – חלק א'
כתב: הראל יפהר, מנכ"ל אמזון ווב סרוויסס (AWS) ישראל
יותר ויותר אנחנו שומעים מלקוחות שלנו בישראל שבבעלותם מרכזי נתונים קיימים שהם אינם מוכנים לוותר עליהם עדיין. רובם היו רוצים להיות מסוגלים להשתמש במרכזי הנתונים הקיימים, לצד הענן, בדרך חלקה ושקופה. זו הסיבה שבשנים האחרונות ביצענו השקעות רבות בתחום זה, ואף נמשיך לעשות זאת, על מנת לבנות יכולות שיאפשרו ללקוחות לפעול במצב של ענן היברידי.
ללקוחות יש סיבות רבות מדוע להיכנס למודל של ארכיטקטורה היברידית. כל חברה בעולם צריכה להמשיך בשיפור חווית הלקוח, תוך שמירה על היתרונות התחרותיים בסביבה העסקית בה היא פועלת.
החיסכון בעלויות בענן הינו משמעותי. אנחנו הורדנו מחירים כבר 48 פעמים ללא כל לחץ תחרותי לעשות זאת. מלבד זאת, ראינו כי טכנולוגיות המותקנות באתר הלקוח הן הרבה יותר יקרות, ואינן מציעות את הגמישות שמציע ענן AWS. כמעט בכל מקרה שראינו, AWS מציעה חיסכון משמעותי בעלויות – עד 80% – מול אפשרויות מקבילות באתר הלקוח.
לדוגמה, נאס"א (NASA) אומרת לנו שעל ידי שימוש ב-AWS היא חוסכת כמעט מיליון דולר בשנה. סמסונג (Samsung) משתמשת בפלטפורמת שירותי תשתית טכנולוגית של AWS לבניית יישום Smart Hub שלה. אסטרטגיית פריסת הענן של סמסונג חסכה לחברה השקעות הון (CAPEX) של 34 מיליון דולר וצמצמה הוצאות תפעול (OPEX) ב-85%.
חלק מהסיבות לכך הן שמאחר שתשתית הענן העולמית שלנו גדלה באופן דרמטי מאז 2006, השגנו גודל משמעותי המספיק כדי להבטיח ללקוחותינו עלויות נמוכות מאוד. בנוסף, הצלחנו לצבור יותר ממיליון לקוחות בעולם בכל תחום שימוש אותו ניתן להעלות על הדעת, ובאזורים גיאוגרפיים שונים, עם ניצולת גבוהה מאוד של התשתיות שלנו, דבר שמאפשר לנו להקטין עלויות ולהעביר חיסכון זה ללקוחותינו.
הוזלת עלויות אינה הכול
משיחותינו עם לקוחות עולה כי ארגונים טובים במיוחד נמצאים בטווח של 20%-30% ניצולת משאבים – וזה כשהם טובים; רובם אינם מגיעים לאחוז זה. הענן מאפשר לנו להגדיל ניצולת זאת פי כמה.
מבנה עלויות נמוך מהווה גורם שמאיץ את תהליך שיפור חווית הלקוח, אך הוא אינו המניע העיקרי. המניעים העיקריים הם גמישות וחדשנות, והענן מאפשר ליישם אותם בפועל בצורה המהירה ביותר. בעולם הישן, כאשר שאלת צוותי הנדסה כמה זמן יידרש להם כדי להקצות שרת למטרות ניסויים והתנסות, קיבלת תשובות כמו: "תוך 10-18 שבועות". בעולם החדש, לא רק שחברה יכולה להפעיל אלפי שרתים בתוך דקות ולשלם רק עבור שימוש בפועל, כמו כן יש לה גם גישה לפלטפורמה טכנולוגית מוכחת ועשירה בתכונות, המאפשרת לעבור מרעיון להשקת שירות חדש בזמן שיא.
שימוש בשירותי הענן משנה לגמרי את הארגון, ומשפיע על כמות האיטרציות שעובדים משקיעים בחשיבה על חדשנות, כי הם יודעים שאם יש להם רעיון, יש להם הזדמנות לראות אותו יוצא אל הפועל. בכך זה משנה לחלוטין את הדרך בה חברות חושבות על חדשנות, ומרחיב את קבוצת האנשים בתוך החברה שחושבים על רעיונות חדשים ומיישמים אותם.
כאשר אנו בוחנים מהם התהליכים שהתרחשו בשנים האחרונות, אנו רואים תעשיות ועסקים ותיקים ומבוססים בתחום הפעילות שלהם, שעורערו לחלוטין על ידי חברות צעירות בתוך זמן קצר מאוד. הם עורערו על ידי גופים חדשים שבנו את עצמם על גבי הענן.
בחלק השני של המאמר נרחיב בנושא זה.