תוכן שיווקי
לקראת כנס C5I ב-5 ביולי באווניו, קריית שדה התעופה

Data center 2025 – האם צה"ל ערוך לחיסכון של מאות מיליוני שקלים?

02/07/2015 17:58
יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר

כתב: יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר

עם המעבר לנגב ומהפכת צה"ל רשתי נפתחות לצבא הזדמנויות כבירות לבנות מתקנים מתקדמים של חוות שרתים המבוססות על חוקי תכנון עדכניים, נוהגים מיטביים ויעילות אנרגטית. החיסכון של נוהגים מתקדמים במתקני מחשוב גדולים נמדד במאות מיליוני שקלים לאורך חיי המתקן. האם צה"ל ערוך לכך?

הדרך המסורתית של תכנון ובניית חוות שרתים שמה דגש על יתירות המתקן לצורך רציפות מבצעית ועל עלות ההקמה. ענף הבינוי וההנדסה של צה"ל הורגל להשתמש בקבלני בינוי והנדסה אזרחית לבניית תשתיות המבנה, החשמל ומיזוג האוויר, כאשר מחלקות התקשוב נכנסות אחרי כן למתקן מוכן. כלומר, גופי התכנון, ההקמה והתפעול השוטף הם שונים, מדווחים לפיקוד שונה ועובדים לפי יעדים שונים.

התוצאה הבלתי נמנעת של התהליך היא מתקנים גדולים יתר על המידה לשנים הראשונות וחוסר ביעילות תפעולית, בעיקר בשל הוצאות חשמל עצומות הנובעות מאי יעילות אנרגטית. לשם המחשה, חוסר יעילות אנרגטית משתווה לבזבוז של 2.8 מיליון שקלים בשנה לכל מגה-וואט שצורכת חוות השרתים. כלומר, אם נתבסס על הנחה ריאלית של מתקן של 5 מגה-וואט לאורך 20 שנים נקבל 280 מיליון שקלים של בזבוז מיותר בחשבון החשמל בערכים נומינליים. ההנחה היא כי לגופים ממשלתיים יכולים להיות מתקנים גדולים יותר, כמובן.

חיסכון עצום אפשרי זה קל להשגה והוא מגמד באופן ברור כמעט כל חיסכון שניתן להשיגו בעלות ההקמה הראשונית. העניין הוא שזה מצריך שינוי מחשבתי בדרך בה ניגשים לפרויקטים מעין אלה.

חשוב לזכור שקבלני הביצוע שזכו במכרזים המאוד תחרותיים של משרד הביטחון לא ישימו את היעילות האנרגטית בראש מעייניהם. לא הם משלמים את חשבון החשמל. כתוצאה מכך, כל "חיסכון" בעלות ההקמה שמבצע קבלן הביצוע יכול לעלות פי כמה וכמה למשתמש הסופי. במקרה זה, צה"ל.

ניתן לנצל את החיסכון העצום הזה, שמגיע מיעילות אנרגטית של חוות השרתים, להתעצמות בתחומי המחשוב, התקשורת והסייבר במקום לתשלומים לחברות החשמל והגז.

השיטה המתקדמת לתכנון, הקמה ותפעול של חוות שרתים מבוססת על ארבעה עקרונות:
•    הגופים המתכנן, המקים והמתפעל עובדים לפי אותם יעדים, תחת פיקוד אחד.
•    יעילות אנרגטית היא הנחיה ברורה למתכננים והיא ביסוד עקרונות התכנון.
•    רכש מערכות יבוצע על פי עלות כוללת (TCO) לאורך חיי המתקן ולא רק על פי עלות ראשונית. יש לציין שעיקר החיסכון הוא בעלויות מיזוג האוויר.
•    מודולריות בהקמה, המאפשרת לנו לבנות מתקן קטן יותר ולהרחיבו בשלבים לפי הצורך.

כחברת הדטה סנטר הגדולה בישראל, משלבת אלכסנדר שניידר יכולות מקומיות מרשימות עם המתודולוגיות המתקדמות של מובילות עולמיות כגון Emerson ו-Panduit האמריקניות.

בכנס C5I הקרוב של אנשים ומחשבים, שיתקיים ביום ב', ה-6 ביולי, תציג אלכסנדר שניידר איי.טי. את עקרונות התכנון המתקדמים ביותר בתחום חוות השרתים לצורך רציפות מבצעית ויעילות אנרגטית. יישום עקרונות אלה יאפשר לחוות השרתים הצה"ליות להשיג הן את יעדיהן המבצעיים והן חיסכון שיתבטא במאות מיליוני שקלים.

מתעניינים ב-IT במגזר הביטחוני? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס C5I של אנשים ומחשבים.

אירועים קרובים