יותר מחמישה מיליון יפוטרו עד 2020 – בגלל הטכנולוגיה

כניסת הרובוטים והמכונות לשוק העבודה תיאלץ רבים לחתום אבטלה ולחפש משרות אחרות – כך עולה ממחקר שפורסם לקראת כינוס הפורום הכלכלי בדאבוס ● מי הנפגעים העיקריים?

עולם העבודה: רובוטים במקום אנשים - ובעיקר נשים. אילוסטרציה: BigStock

השינויים המערערים את שוק העבודה, ובכללם פריחת הרובוטים והבינה המלאכותית, עלולים להוביל ב-15 מדינות מובילות בעולם לאובדן של 5.1 מיליון משרות בחמש השנים הקרובות – כך על פי מחקר שפורסם לקראת פתיחת הפורום הכלכלי העולמי שמתקיים מדי שנה בדאבוס שבשווייץ.

עורכי המחקר, שקרוי "עתיד המשרות" ושנערך בקרב מנהלים ואנליסטים בכירים, ציינו ש-15 הכלכלות שנכללו בו מקיפות כ-65% מסך כוח האדם העולמי.

המחקר מדגיש את האתגרים הנולדים בעקבות הטכנולוגיות המודרניות, שהופכות משימות לכאלה שניתנות לביצוע אוטומטי, על ידי רובוטים, למשל, ומייתרות כוח אדם. החוקרים מצאו שהאובדן יכול להיות בכל תעשייה, החל בייצור ועד לשירותי הבריאות, אם כי בכל אחת מהן במידה אחרת. מדובר בעבודות בתחומים רבים.

ההשפעה השלילית ביותר צפויה להיות על משרות בתחום שירותי הבריאות, שתורגש בעקבות פריחת הטלה-רפואה, ואחר כך בתחומי האנרגיה והשירותים הכספיים. על פי הנסקרים, שני שלישים מהמשרות שיאבדו הם עבודות אדמיניסטרציה, בעיקר מאחר שהמכונות והטכנולוגיה מתחילות לדעת לבצע את המשימות השגרתיות במשרד.

האובדן הזה מדאיג עוד יותר לאור ההערכה של ארגון העבודה של האו"ם לפיה האבטלה העולמית תגדל בעוד 11 מיליון איש עד 2020.

המפסידות הגדולות: הנשים

במקביל, לפי המחקר, תגדל הדרישה לכמה מיומנויות ייחודיות, בהן מדעני נתונים ונציגי מכירות מומחים. הדבר ייטיב יותר עם הגברים מאשר עם הנשים: בעוד שבקרב הגברים, כל שלוש משרות אבודות יוחלפו במשרה אחת במהלך חמש השנים הקרובות, הנשים יאבדו על כל משרה חדשה חמש משרות ותיקות, בעיקר בתחומי המכירות ותפקידים משרדיים ואדמיניסטרטיביים. חלק מהתחומים הללו אף צפויים להיעלם מהעולם.

הפורום הכלכלי החשוב בדאבוס שם השנה דגש על הטכנולוגיה והשפעתה על הכלכלה העולמית, ואף הקדיש את הכותרת הראשית של האירוע השנתי לנושא – "המהפכה התעשייתית הרביעית". אנשיו מכלילים במהפכה את תחומי הרובוטיקה, הננו-טכנולוגיה, הדפסת התלת מימד והביו-טכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים