הרוכשים החדשים בלחץ – הביטקוין צלל בסוף השבוע

הרגולציה המתהדקת הביאה משקיעים למכור והמטבעות הווירטואליים ירדו בחדות, כשהביטקוין צונח אפילו אל מתחת רף ה-8,000 דולרים ● בינתיים, נכון להבוקר (א'), מפגין המטבע התאוששות ועולה בחזרה ל-9,300 דולר ● בנק אוף אמריקה וג'יי פי מורגן צ'ייס צפויים שלא לאפשר לרכוש ביטקוין בכרטיסי אשראי

מקבל אישור אמריקני... מסוים. ביטקוין. צילום: BigStock

ערכם של מטבעות קריפטוגרפיים רבים צנח ביום ו' האחרון, כשכמה מהם נפלו ביותר מ-20 אחוזים. ערכו של הביטוקוין (Bitcoin) צנח אל מתחת לרף 8,000 הדולרים, במה שנחשב כשבוע הגרוע ביותר שלו מאז 2013.

בינתיים, נכון להבוקר (א'), מפגין המטבע התאוששות ועולה בחזרה ל-9,300 דולר.

מומחים טוענים כי הסיבה לנפילות – דאגה בקרב קהל המשקיעים בשל רגולציה שהולכת ונפוצה ברחבי העולם בנושא המטבעות הווירטואליים בכלל והביטקוין בפרט. הלחץ מהפיקוח ומהידוק התקנות סביב הסחר במטבעות שלח משקיעים, בעיקר חדשים, למכור את רכושם, מה שיצר את המפולת.

הירידה במחירי השבוע באה לידי ביטוי בכך ששווי השוק הכולל של המטבעות הקריפטוגרפיים עומד על כ-385 מיליארד דולר – פחות ממחצית ממה שהשווי שהאליו הגיעו המטבעות בינואר, כך על פי המעקב אחר התעשייה שמבצע אתר Coinmarketcap.com.

ביטקוין – המפורסם מבין המטבעות הווירטואליים – ירד ב-12% ביום ו' לשפל של חודשיים, והגיע לערך של 7,910 דולרים ליחידה בערך בבורסת Bitstamp שבלוקסמבורג. אתר CoinDesk מדווח על הערך הנמוך ביותר שאליו הגיע הביטקוין בשעה 9:00 בבוקר יום ו' כעל 8,064 דולרים.

בסך הכל ירד הביטקוין ביותר מ-30% השבוע. המטבעות הווירטואליים הגדולים שנמצאים לאחריו במידת הפופולריות שלהם, האת'ריום (Ethereum) והריפל (Ripple), צנחו ב-23% וב-31% בהתאמה במהלך הסופ"ש, אך נראה ששניהם שומרים על יציבות במגמת עלייה מאז אמש.

"הלחץ הרגולטורי חזק מאוד וזה יוצר סביבה גרועה בעבור המטבעות הקריפטוגרפיים. בטווח הקצר, זה מטלטל הרבה משקיעים", אמר נעים אסלאם, אנליסט מחברת Think Markets שבלונדון.

רגולציה חובקת עולם וגנבות מטבע גדולות

ביום ה' התחייבה הודו לחסל את השימוש בנכסים קריפטוגרפיים, והצטרפה לסין ולדרום קוריאה בהבטחה לאסור חלק מהפעילות בשוק המתהווה, שבו פרחו המחירים באחרונה.

פייסבוק (Facebook) אמרה השבוע כי תאסור פרסום מטבעות קריפטוגרפיים בפלטפורמה שלה, משום שרבים מהם קשורים בשיטות קידום מכירות מטעות או מוליכות שולל. במקביל שלחו הרגולטורים בארה"ב זימון לשתיים מהשחקניות הגדולות בעולם הקריפטוגרפיה – Bitfinex ו-Tether – אחרי שבנובמבר האחרון פרצו האקרים למערכות Tether, שמנהלת מטבע וירטואלי הנושא את שמה, וגנבו מהם מטבעות בשווי של 30 מיליון דולרים. Tether מנוהלת ככל הנראה על ידי אותם גורמים המפעילים גם את בורסת המטבעות הווירטואליים Bitfinex, שב"רזומה" שלה רשומות מספר פריצות גדולות – ב-2015 נגנבו מטבעות ביטקוין בשווי של כ-400 אלף דולר ממערכותיה, ובפריצה באוגוסט אשתקד נגנבו ממנה עוד 75 מיליון דולרים.

הפריצה הענקית שבה נגנבו 530 מיליון דולרים מ-Coincheck – הבורסה היפנית הענקית – בשבוע שעבר, חידשה אף היא חששות לגבי פגיעויות האבטחה של התעשייה.

תומכי המטבעות הקריפטוגרפיים אומרים שהתנודתיות בטווח הקצר צפויה, ושזו לא תערער את העוצמה והערך של טכנולוגיית הבלוקצ'יין העומדת ביסוד הסחר במטבעות הללו. עם זאת, כדאי לזכור כי הטלטלה במחירים נובעת בעיקר מכך שמדובר בהשקעה ספקולטיבית.

איסור סחר באמצעות כרטיסי אשראי

תוך כדי הטלטלות, ביום ו' התפרסמו דיווחים כי בנק אוף אמריקה (Bank of America) וג'יי פי מורגן צ'ייס (JPMorgan Chase) לא יאפשרו ללקוחותיהם לרכוש עוד ביטקוין באמצעות כרטיסי אשראי.

בלומברג (Bloomberg) דיווח כי ג'יי פי מורגן צפוי להתחיל את האיסור שלו ב-3 בפברואר, בשל החששות לגבי סיכון האשראי של מי שיבצע רכישות באמצעות כרטיסים. בנק אוף אמריקה אמר כי השקת האיסור שלו חלה מה-2 בפברואר ושהאיסור מוגבל לכרטיסי אשראי, ולא ישפיע על לקוחות המעוניינים לרכוש מטבעות וירטואליים באמצעים אחרים.

עוד דיווח בלומברג כי בנק אוף אמריקה הסביר את המהלך בחששות מפני הלבנת כספים, כמו גם בשל האפשרות שיהיו מי שישתמשו בכרטיסי אשראי גנובים לצורך רכישת המטבעות. לפי הדיווח, שני הגופים מודאגים מהרעיון שלקוחות יכולים לרכוש יותר מטבעות וירטואליים משהם יכולים להרשות לעצמם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים