חברות התקשורת לא יוכלו לגבות על שירותים לפני אספקתם

כך, למשל, לא תוכל גולן טלקום לגבות בראשית החודש עבור אותו החודש, אלא רק בתומו, לאחר שסיפקה את השירותים ● התקנה החדשה לא חלה על עסקות תשלומים

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת

משרד התקשורת אוסר על חברות התקשורת לגבות תשלום על שירותים לפני אספקתם בעסקה מתמשכת, למעט במקרים של "עסקת תשלום מראש". ההוראות החדשות יחולו עליהן החל מ-1 ביולי השנה.

לדברי המשרד, השירות שניתן בתחום התקשורת הוא שירות תקשורת ולא "שירות תשלום". הנורמה הקבועה בסעיף האמור אינה מבחינה באופן ברור ומפורש בין עסקה שבה ניתן לגבות בשיטת ה-Post-paid ובין כזו שבה ניתן לגבות בשיטת ה-Pre-paid.

האסדרה החדשה מבחינה בין "עסקה חד פעמית" ל-"עסקה מתמשכת". היא קובעת שבעסקה חד פעמית יש לגבות בשיטת ה-Pre-paid, ואילו בעסקה מתמשכת יש לגבות בשיטת ה-Post-paid.

יש חברות שגובות תשלום על שירותיהן מראש, כמו גולן טלקום. כעת, לא תוכל גולן לגבות בראשית החודש עבור אותו החודש, אלא רק בתומו, לאחר שסיפקה את השירותים.

עמדת המשרד היא כי בעסקה מתמשכת בעל רישיון אינו רשאי לגבות תשלום עבור שירותיו לפני אספקתם, שכן תשלום מראש אינו נחוץ על מנת להבטיח תשלום חובות, ובידי בעלי הרישיון מצויים כלים משפטיים טובים כדי לגבות את המגיע להם עבור שירותים שסיפקו. המשרד לא קיבל את העמדה שלפיה יש לעכב ניוד מנוי מבעל רישיון ננטש לבעל רישיון אחר הקולט אותו, אלא קבע כלל שהוא היפוכה של עמדה זו. כך, קביעתו, בהוראת מנהל, היא שחוב כספי של מנוי המבקש להתנייד כלפי בעל רישיון ננטש, או קיומו של הסכם התקשרות לתקופה כלשהי ביניהם, לא יהוו עילה לדחיית קבלתה של הודעת הניוד האמורה או העדכון.

עוד צוין בהודעת המשרד כי יש להניח שנושא "החיוב היחסי" יוסדר בקרוב, שכן המשרד "מבקש לשקול את צורת האסדרה הנכונה לנושא".

משרד התקשורת ציין בהודעתו גם כי "בעתיד הקרוב" בכוונתו "להחיל גם על בזק ו-HOT את ההוראות הנוגעות לתשלום מראש ולתשלום בדיעבד, יחד עם הוראות אחרות הנוגעות לנושאים צרכניים". הכול ייעשה בכפוף לשימוע.

משרד התקשורת יטפל ברמת השירות של בזק

בתוך כך, פרסם המשרד הודעה נוספת, המצהירה על כוונתיו לטפל ברמת השירות של שירותי בזק.

בעבר קבע המשרד פרמטרים שונים למתן השירות, לרבות הסדר רמות שירות (SLA – ר"ת Service Level Agreement). הסדר זה מתווה את ההתחייבויות השונות של בזק כלפי ספקיות השירות, כגון זמני מענה, זמינות, והקמת ממשקים ממוכנים להזמנה וניהול שירותים ומנויים.

בכוונת המשרד לקבוע כי רמת השירות שחלה על השירותים בתיק השירות תהיה זהה לרמת השירות החלה על השירותים הקמעוניים – טלפוניה ותשתית לאינטרנט. בכך תיווצר התאמה בין השווקים הסיטוניים והקמעוניים, ותתפתח תחרות המבוססת על מגרש משחקים מאוזן, שבו כל נותני השירותים יוכלו להציע אותם באיכות שלא תיפול מזו של בעל התשתית.

המטרה, לדברי המשרד, היא שהתנאים לספקי שירותים חייבים להיות אותם התנאים הנהוגים באספקת שירות קווי טלפוניה ואינטרנט למנויים הקמעוניים של בעל התשתית.

משרד התקשורת מתייחס בהודעתו לחשש שתתבצע הרעה מכוונת ברמת השירות, תוך כדי התחשבות בהתפתחות השוק, המשפיעה על זמינות מצבת הטכנאים של החברה. הוא מציע לקבוע שככל שבזק תבצע הרעה כזו, היא תיבחן אל מול הגידול היחסי בהיקף המנויים העושים שימוש בתשתית החברה. הרעה ברמת השירות בשיעור על שיעור גידול זה תיחשב הפרה של דרישות רמת השירות.

המשרד מדגיש כי התיקון אינו רלוונטי להתְקנות הנעשות באתרים קיימים שמחוברים לרשת של בזק. "בכל המקרים שבהם מתבצע שינוי – התקנה, העתקה, שינוי קצב וכיוצא בזה – באמצעות ממשק ממוכן (API) וללא צורך בעבודת טכנאים בשטח, אין לשנות את רמת השירות שנקבעה לעניין זה – עד חצי שעה להתקנה ועדכון או שדרוג. זאת, מאחר שפעילות שנעשית על בסיס הממשק הממוכן וללא פעולות פיזיות של טכנאים בשטח לא דורשת גידול במצבת כוח האדם של בעל התשתית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים