פייסבוק תשלם 12 מיליון שקלים – בגלל שליחת ספאם

התובעים טענו שהחברה שלחה הודעות למייל ולסמארטפונים בהן היא מזמינה את המשתמשים להצטרף לרשת החברתית ● במסגרת הסכם בין הצדדים, פייסבוק תתרום את מרבית הסכום לגופים ישראליים ללא כוונות רווח

פשרת הספאם. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

פייסבוק (Facebook) ישראל ופייסבוק אירלנד ישלמו כ-12 מיליון שקלים בגלל הודעות ספאם שנשלחו על ידי הרשת החברתית לנמענים שלא רשומים בה ושלא נתנו את הסכמתם לקבל ממנה דברי פרסומת. הסכום ישולם במסגרת הסכם פשרה.

נגד פייסבוק ישראל ואירלנד הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית, על כך ששלחו הודעות SMS ומיילים המהוות הזמנה להצטרף לרשת החברתית. בעקבות הבקשה, הגיעה פייסבוק לפשרה עם התובעים, שלפיה תשלם תשעה מיליון שקלים כתרומה לגופים ישראליים ללא מטרות רווח, 2.3 מיליון שכר טרחה לעורכי הדין ועוד סכום מסוים למבקשים.

טענות המבקשים הייצוגיים מגוללות כמה מקרים שבהם נמענים קיבלו הודעות לטלפון הנייד בנוסח: "לחץ/י כדי לראות את התמונות של XXX בפייסבוק", עם קישור לרשת החברתית. במקרים אחרים קיבלו משתמשים מיילים עם הזמנה לעיין בתמונות, וגם כאן – עם קישור לפייסבוק. למיילים אמנם צורפה אפשרות לבחור בהסרה מרשימת התפוצה, אבל כאמור, הם נשלחו מבלי שפייסבוק קיבלה על כך אישור מראש.

יתרה מכך, תיארו התובעים, ההודעות האלה הציגו מצג שווא לפיו על ידי לחיצה על הקישור יגיעו לתמונות שהוצע להם לצפות בהן, אך הם הגיעו לדף הרשמה לפייסבוק, או לדף כניסה לרשת החברתית באמצעות מספר טלפון או כתובת מייל.

לטענת התובעים, פייסבוק ישראל ואירלנד הגיעו אל פרטי הקשר של הנמענים באמצעות מחשבים וטלפונים סלולריים של משתמשים ברשת החברתית בהם הותקנה אפליקציה של הרשת החברתית.

החברות מקבוצת פייסבוק טענו מנגד כי הן כלל לא שלחו את ההודעות. הן טענו כי מי שעשו זאת היו משתמשים ששלחו למכריהם הזמנות להיות חברים שלהם ברשת החברתית. אלה השתמשו לצורך כך בכלי "מאתר החברים" שבאפליקציה. עוד טענו החברות כי אם בית המשפט יקבע שהן אלה ששלחו את ההודעות, חוק הספאם הישראלי לא חל עליהן, מפני שמדובר בחברות בינלאומיות.

יצוין שהוסכם שרוב הסכום יועבר לגופים ישראליים ללא כוונות רווח, שפייסבוק לא נוהגת לתרום להם. זאת, מאחר שלא נמצאה אפשרות מעשית לאתר את נמעני ההודעות ולבצע הבחנה בין מי שנגרם לו נזק למי שלא, והעדר אפשרות לכמת את הנזקים הללו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים