שירותי בריאות כללית תבצע בשנים הקרובות פרויקטי מחשוב במאות מיליוני שקלים

יחיאל גפנר, מנמ"ר הקופה, חושף בראיון לאנשים ומחשבים את הפרויקטים השונים, שאת חלקם היא מבצעת כבר בימים אלה וחלקם האחר יחל בשנה הבאה

יחיאל גפנר, המנמ"ר הפורש של שירותי בריאות כללית. צילום: קובי קנטור

שירותי בריאות כללית, ארגון הבריאות הלא ממשלתי השני בגודלו בעולם, תחל בשנה הבאה במהלכים לתכנון ויישום שורה ארוכה של פרויקטי מחשוב בתחומים שונים, הן ב-1,300 מרפאות הקופה והן ב-14 בתי החולים שלה ברחבי הארץ. גורמים בענף מעריכים כי מדובר בפרויקטים בהיקף כספי כולל של מאות מיליוני שקלים.

התוכנית מהווה הזדמנות עסקית לשורה של חברות שירותי מחשוב שעובדות עם מגזר הבריאות. חלק מהפרויקטים כבר נמצאים בבחינה מול ספקים ואחרים יוצאו למכרז על פי העניין. חלק נוסף יבוצע על ידי צוות מערכות המידע של הכללית. זאת, יחד עם שורה של פרויקטים בכללית שכבר החלו ויסתיימו במהלך השנה הקרובה.

יחיאל גפנר, מנמ"ר הקופה, חשף בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים את פרטי הפרויקטים, שחלקם נמצאים בשלבי תכנון ובדיקה מתקדמים וחלקם האחר – בשלב הביצוע.

הפרויקט הגדול הראשון הוא הקמת אתר ה-DR של הכללית במבנה המרכז הלוגיסטי החדש שלה, שמוקם בשוהם. "האתר ישמש כגיבוי חם עדכני לכל פעילות המחשוב המרכזיות של הקופה והוא יפעל בשיטת האקטיב-אקטיב", הסביר גפנר. לדבריו, האתר ערוך לתת מענה למצבי חירום, שיאפשרו את המשך תפקוד הקופה, כולל ניוד עובדים ומתן אפשרות להמשיך לעבוד כרגיל במצבי קיצון בלתי צפויים.

המרכז הלוגיסטי נמצא כעת בשלבי בנייה מתקדמים ואמור להתחיל לפעול ב-2016. הוא צפוי להיות אחד המרכזים הלוגיסטיים הגדולים והחדשניים ביותר בישראל. בנוסף לפרויקט ה-DRP, אגף המחשוב של הכללית החל לבצע את הקמת מערך המחשוב שינהל את המרכז. במסגרת זו יוטמעו מודולים מיוחדים לניהול תהליכי הליקוט והכנת המשלוחים, מערכות חכמות לניהול וחיזוי צריכת ואספקת תרופות, ויבוצע חיבור המערכת למודול הלוגיסטי של סאפ (SAP) שפועל בכללית.

פרויקט נוסף שהכללית תפעיל הוא הקמת מערכת לתמיכה בקבלת החלטות רפואיות, שנועדה לסייע לרופא להחליט אילו תרופות לרשום לחולה. "בכל פעם שרופא צריך להוציא מרשם, עליו להתחשב בשורה של פרמטרים שנועדו לתת לו אינדיקציה האם התרופה המסוימת מתאימה לתרופות נוספות שהחולה צורך, לאבחנות שנקבעו לו, לבדיקות המעבדה העדכניות שלו ועוד", הסביר גפנר. המערכת שהכללית מבקשת ליישם מבוססת על אחד ממאגרי המידע הייעודיים המתקדמים בעולם, שיודע לקשר את הפרופיל הבריאותי של החולה כפי שהוא מופיע בתיק הרפואי שלו, לנתוני התרופה אותה מבקש הרופא לרשום לו. "ההחלטה הסופית היא כמובן של הרופא, אבל ללא ספק מדובר בשיפור של ממש בהקטנת הסיכונים בתהליך מתן התרופות ובמיצוי היתרונות הנובעים ממחשוב התיק הרפואי", אמר.

הכללית עוברת לענן פרטי

חידוש נוסף עליו עובדים כעת בכללית הוא מעבר הדרגתי ליישום ענן פרטי, במסגרת הגברת פעילות הווירטואליזציה והקונסולידציה של מחשבי הקופה. לדברי גפנר, "יש לנו כיום 5,000 שרתים בארגון שעושים פעולות נרחבות ו-7,000 בסיסי נתונים. הכוונה היא לממש יותר את יתרונות הווירטואליזציה ולמסד זאת במסגרת ענן פרטי מנוהל על ידינו, כאשר משתמשי המערכת יקבלו שירותים דומים שפלטפורמת ענן מעניקה למשתמשיה. המטרה היא ייעול וניצול טוב יותר של משאבי המחשב שלנו".

עוד תחום בו יושקעו תקציבים הוא החלפת שדרות התקשורת הראשיות בשלושה בתי חולים, לצורך הגדלת רחבי הפס ושיפור השרידות.

ככלל, בוחנת הקופה טכנולוגיות חדשות, ובכלל זה אפליקציות מובייל למגוון צרכים ויישום כרטיסים חכמים.

הכללית מתכננת להיפרד בשנים הקרובות ממערכת ניהול המרפאות עומרי, המשרתת אותה יותר מ-20 שנה. העדיפות תהיה, כנראה, יישום פתרון מבוסס סיבל בניהול המרפאות ויישום מערכת מבוססת פתרון קמעונאי של סאפ לניהול בתי המרקחת. "מצאנו שניהול בתי המרקחת צריך להיות בסביבה אינטגרטיבית למערכת הלוגיסטית המרכזית שלנו. סאפ מתמחית גם בפתרונות קמעונאיים, ולכן אנחנו מעדיפים ללכת על הפתרון שלה", אמר גפנר.

צוותי הפיתוח של החברה אף יבצעו פרויקטים ארוכי טווח יותר ורוחביים, בעזרת חברות ספקיות, בתחומי ה-Big Data וה-Analytics. "אנחנו עושים מאמצים רבים בתחומי החיזוי הרפואי ומניעת מחלות. כבר כיום יש לנו הישגים לא קטנים בניבוי הידרדרות במצבם של קשישים ובמניעת אשפוזים חוזרים", ציין גפנר. "אנחנו רוצים להרחיב את הידע הזה לשטחים נוספים של רפואה מונעת, לרפואה מותאמת אישית שתתבסס על מידע גנטי, לכריית נתונים מתוך מאגרי תמונות דימות ומידע שאיננו מובנה ועוד".

הוא הצביע גם על תוכניות להגברת המאמצים בהטמעת בתי חולים ללא נייר. "אני מאמין שבשנה הבאה נקטין מאוד את התהליכים מבוססי הנייר בבתי החולים לטובת יישומים דיגיטליים", אמר.

גפנר ציין לסיום כי כבר ב-2014 החלה שירותי בריאות כללית בתנופת פרויקטים שחלקם הסתיימו ואחרים יסתיימו בשנה הבאה. בין הפרויקטים אותם מנה: קמיליון – רשומה רפואית אחודה לכל בתי החולים של הכללית, שיגיע לסיומו בשנה הבאה; פרויקט ה-CRM הארגוני עידן – פרויקט מבוסס סיבל, שהשלב הראשון שלו כבר עלה לאוויר והשלב השני יעלה ב-2015; פיתוח מערכת בילינג חדשה מבוססת סאפ המתממשקת לכל המודולים האחרים; ומערכת ATD לניהול בתי החולים, שנמצאת בתחילת שלבי הפיתוח שלה וגם היא מבוססת סאפ. "בנוסף, אנחנו ממשיכים בתנופת פיתוח שירותים ויישומים למבוטחי הקופה באמצעות האינטרנט והמובייל. את חלקם כבר העלינו לאוויר ואת האחרים נעלה בשנה הבאה. אין ספק שזה אחד התחומים החמים ביותר ומאפשר שיפור ושירות טוב יותר ללקוחות שלנו", אמר גפנר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים