תחקיר ה-BBC: "אפל מפרה הבטחות" לשיפור תנאי העבודה במפעלים שמייצרים עבורה

למרות ההבטחות של אפל, ילדים ומבוגרים ממשיכים לייצר את המכשירים שאנחנו אוהבים בשעות עבודה ארוכות, תוך שחלקם נרדמים על קווי הייצור ובמקרים מסוימים אף מסכנים את חייהם - על פי תחקיר בתוכנית היוקרתית פנורמה ● החברה בתגובה: "אין דבר רחוק יותר מהאמת"

להיפרד זה כואב. אפל

תנאי העבודה במפעלים שמייצרים את מכשירי אפל (Apple) בסין שוב עולים לכותרות: תחקיר ששודר בתוכנית היוקרתית פנורמה של ה-BBC, תחת הכותרת "אפל מפרה הבטחות", מראה עובדים שמועסקים לפחות 12 שעות ביממה, אנשים שצריכים "לבחור" האם לעבוד בלילה או בעמידה ועבודת ילדים. אפל, לעומת זאת, טוענת שהתחקיר "רחוק מהאמת" ושהיא פועלת ללא הרף לשיפור התנאים.

בעוד שברוב הפעמים הקודמות, הטענות יצאו נגד התנאים במפעלי פוקסקון (Foxconn), הפעם מדובר בפגטרון (Pegatron). אנשי ה-BBC הצליחו להגניב כתבים ומצלמות נסתרות לתוך המפעלים. כך, למשל, הם צילמו עובדים בקו ייצור של מכשירי iPhone 6 במפעל שממוקם ליד שנחאי, שפשוט נרדמים על קו הייצור עצמו במהלך המשמרות הארוכות שלהם, מרוב תשישות.

עובדים שלא יכולים לזוז אחרי המשמרת

כתב בסתר שהתקבל לעבודה במפעל אחר ועבד משמרות של עד 16 שעות, העיד שבכל פעם שחזר למגורים שלו – הוא פשוט לא יכול היה לזוז. "אפילו במקרים שהייתי רעב לא הייתי רוצה לקום ולאכול, אלא רק לשכב ולנוח. לא היה ביכולתי להירדם בגלל המתח", ציין.

במקרה אחר, עובד במפעל שמייצר חלקים למחשבים של אפל נדרש לעבוד 18 ימים ברצף, על אף שביקש שוב ושוב יום מנוחה.

ילדים כורים חול – ומסכנים חיים

בתוכנית אף נראו ילדים אינדונזים שעובדים עבור ספקים של אפל כורים חול לשימוש לייצור סמארטפונים וטאבלטים. במקרים מסוימים, העבודה במקומות אלה עלולה להביא לשריפתם.

אחד הילדים, בן 12, אמר בתוכנית כי הוא חושש שהחול יקרוס עליו.

אפל: "סיפקנו ל-BBC עובדות – והן לא שודרו"

אנשי אפל סירבו להתראיין לתוכנית, אולם מסרו בהצהרה כי "אין אף חברה שעושה יותר מאיתנו כדי להבטיח תנאי עבודה הוגנים ובטוחים. אנחנו עובדים בנושא עם הספקים שלנו ורואים שיפור משמעותי ומתמשך. אולם, אנחנו יודעים שעבודתנו לעולם לא נגמרת".

במייל ששלח ל-5,000 עובדים של אפל בבריטניה ודלף לדיילי טלגרף (Daily Telegraph) כתב ג'ף ויליאמס, בכיר בחברה: "תנו לי לומר לכם – אין דבר רחוק מהאמת" כמו הדברים שנטענו בתוכנית. הוא טען כי ברצונו לחלוק עם העובדים "עובדות ונקודת מבט שסיפקנו לאנשי ה-BBC, אבל הם השמיטו אותם מהתוכנית". כמו כן, הוא חזר על הטענה לפיה אפל "עובדת קשה" כדי להבטיח לעובדיה יחס של כבוד והוגנות.

וויליאמס טען כי בניגוד לעבר, אז היו שבועות עבודה של יותר מ-70 שעות דבר רווח במפעלים המייצרים עבורה בסין, השנה עמדו 93% מהמפעלים בגבול שהציבה – שבוע עבודה בן 60 שעות לכל היותר.

לטענתו, אפל פועלת על מנת למצוא טכנולוגיה מתאימה שתפתור את הסכנות של הכורים באינדונזיה.

לסיכום, כתב, אפל עשתה ועושה הרבה למען שיפור תנאי העובדים, אבל "העבודה שלנו לעולם לא נגמרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים