ד"ר עופר רימון, משרד החינוך: "סיימנו במהלך השנה כ-20 פרויקטים גדולים"

בראיון לאנשים ומחשבים מספר ד"ר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, על הפרויקטים שמסייעים להפוך את המערכת למתוקשבת יותר

ד"ר עופר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

התקשוב הממשלתי נכנס ל-2015 עם הרבה מאוד ציפיות לצד לא מעט חששות. ממש לקראת סוף הקדנציה אישרה הממשלה רפורמה מבנית במבנה שלו. בפעם הראשונה הועברה האחריות לתחום למשרד ראש הממשלה. מטה התקשוב הממשלתי, שהוקם בעקבות החלטת ממשלה אחרת, מ-2011, יהפוך להיות, על פי ההחלטה הנוכחית, במעמד של רשות, ויוצמד למיזם ישראל דיגיטלית, שבראשו עומד ד"ר יאיר שינדל.

השינוי במבנה הארגוני מסיים יותר מ-20 שנים שבהן התקשוב הממשלתי היה באחריות משרד האוצר. בחלק גודל מתקופה זו הוא היה סמוך לאגף התקציבים – עובדה שאפשרה לעומדים בראשו לממש תוכניות והשקעות רבות שעד היום אנחנו נהנים מפירותיהם.

החיבור לישראל דיגיטלית עושה שכל אצל אנשי המקצוע, אבל אף אחד מהם לא יודע להגיד בוודאות כיצד הדברים יתגלגלו אחרי הבחירות. אסור לשכוח שמאז שכרמלה אבנר התפטרה מתפקיד ראש מטה התקשוב הממשלתי נותר זה ללא מנהל בפועל, כאשר את מקומה ממלא עד היום באופן זמני רז הייפרמן. הוא מצידו הודיע כבר כמה פעמים שאין בכוונתו להתמודד על תפקיד מנהל המטה.

בגלל הבחירות, נראה שלא ימונה מנהל חדש למטה, לפחות עד כינונה של ממשלה חדשה – מה שצפוי לקרות באפריל-מאי. כלומר, לפחות רבעון וחצי בשנת העבודה של המטה החדש הוא יתנהל בלי מנהל, ושורה של תוכניות ארוכות טווח ואסטרטגיות ימתינו כנראה ל-2016.

למרות זאת, פעילות התקשוב התנהלה ב-2014 כסדרה, פחות או יותר. על כך מעידים גם שורה של מנמ"רים ומנהלים בכירים אחרים בממשלה ומחוץ לה, שכתבה זו פוצחת בסדרת ראיונות אתם.

איחוד מינהלים

שנת 2014 עמדה בסימן של איחוד מינהלים: ד"ר עופר רימון קיבל את האחריות על מינהל התקשוב ומערכות המידע של משרד החינוך, בנוסף למינהל המדע והטכנולוגיה. במשרד הסבירו כי האיחוד של שני המינהלים הללו למינהל גדול ומאוחד מאפשר לתת פתרונות הוליסטיים בתחום התקשוב, מקצה לקצה. "השנה התאפיינה בתנופה של עשייה וסיימנו במהלכה כ-20 פרויקטים גדולים", אמר ד"ר רימון.

"במהלך השנה האחרונה פותח הענן החינוכי, שמהווה סביבה שבה יכולים המורים בבתי הספר לקבל את כל השירותים וההדרכות הנחוצים להם במקום אחד, כדי שיוכלו לשלב את עולם התוכן הדיגיטלי בהוראה ובלמידה בצורה מיטבית", אמר. "לענן החינוכי חוברו במבצע לוגיסטי מורכב 1,800 בתי ספר בסיבים אופטיים בפס רחב. החיבור בסיבים אופטיים סימטריים כולל גם בניית לוח מחוונים למשרד החינוך, שמאפשר לקבל תמונת מצב מקוון של התעבורה הדיגיטלית ולבצע אופטימיזציה של השימוש בקווים", ציין.

פרויקט נוסף הוא פורטל עובדי הוראה, שמנוהל בגישת CRM: "הפורטל שעלה השנה מהווה פריצת דרך בעולם השירות למורים. הוא נבנה לאחר מיפוי השירותים החשובים למורים", הסביר רימון. "לאחר ביצוע המיפוי בנינו ממשקים אינטרנטיים למערכות התפעוליות של המשרד, ובמקביל העברנו לסביבה פתוחה מערכות ותהליכים שבעבר לא ניתן היה להנגיש אותם למורים. הפורטל כולל שירותים למורים משלב הכניסה למערכת החינוך ועד היציאה לגמלאות, ומכיל כבר עכשיו כ-50 שירותים. הפורטל בנוי בשיטה של מעגלי שירות, שמטרתה להנגיש את השירותים למורים ולמנוע מהמורה את הצורך להגיע למשרד באופן פיזי, להתקשר או לשלוח פקסים כמו שהיה נהוג עד היום".

ד"ר רימון סיפר גם על פרויקט אתר המשרד החדש. "עברנו מסביבה טכנולוגית מיושנת לסביבה חדשה ולתפיסת דיגיטל חדשה", הסביר. "באתר יש 160 תת אתרים, שהציגו את יחידות המשרד. נבנה אתר חדש שפונה גם לציבור ההורים המעוניינים להיות בקשר עם המורים ולקבל מידע על הנעשה בבית הספר ולעקוב אחרי זה בבית".

נושא נוסף שד"ר רימון מדגיש כי הוא גאה בו ואפילו מתרגש הוא תוכנית סייבר חדשה בתחום לימוד מדעי המחשב. "מדובר במגמה חדשנית, המיועדת לילדים מצטיינים", הוסיף. "התלמידים מסיימים בגרות של חמש יחידות באנגלית, במתמטיקה ובפיזיקה, ו-10 יחידות בהגנת הסייבר".

מה צפוי ב-2015?

לגבי התוכניות לשנת 2015 מפרט ד"ר רימון: "בכוונתו לסיים 30 פרויקטים גדולים, שחלקם כבר החל: למידה באמצעות ספרים דיגיטליים, שיחליפו את הספרים הפיזיים. מעבר ליתרונות הפיזיים של המהלך – הקלה במעמסה על תיקי הילדים – הם יהיו עדכניים ולא יהיה צריך לרכוש אותם. תוכנית נוספת היא מערכת חדשה לתכנון כוח אדם בהוראה, על רקע זה שכל תהליכי התכנון אינם מתוקשבים, מאגרי המועמדים להכשרה והוראה לא ממוחשבים ולא מדברים ביניהם. פרויקטים נוספים: מערכת שער למנהל בית הספר, שתמחשב את כל נושא הדיווחים הרבים שמגיעים כל השנה מבית הספר למשרד הראשי, מחשוב מערכת ההסעות, ותקשוב והחצנה של תהליכים מרכזיים".

פרויקטים לשיפור השירות לאזרח נעשו השנה גם במשרדים אחרים בממשלה, כמו משרד התחבורה ומשרד הבריאות. הן בממשלה והן בציבור מודעים לכך שלמרות העשייה הרבה, יש עוד הרבה מה לעשות. בעיקר מורגש החסר בתכנון רחב, בראייה כוללת ובפרויקטים חוצי ארגון. את החסר הזה אמורות למלא הפונקציות הארגוניות החדשות, שהועברו לאחריות משרד ראש הממשלה, אולם הן ייאלצו להמתין עד שנדע מי יאייש את כיסא ראש הממשלה, אחרי הבחירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים