צה"ל יעלה מערכת IT לניהול מלאי בפרויקט במיליוני שקלים

הפרויקט יעלה לאוויר ב-"מכה אחת" והוא צפוי לשרת כ-4,000 משתמשים מהיחידות הלוגיסטיות שמצויים בשטח ● הוא יתבסס על תת מודול לניהול מלאי שמצוי במערכת ה-ERP שהוטמעה בעשור הקודם באט"ל

אל"מ אבנר זיו עם המדים. צילום ארכיון: פלי הנמר

צה"ל יעלה באפריל השנה מערכת IT לניהול מלאי בדרג שנמצא בשטח – כך נודע לאנשים ומחשבים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על מיליונים רבים של שקלים.

הפרויקט, שהחל ב-2012, יעלה לאוויר ב-"מכה אחת" (Big Bang) והוא צפוי לשרת כ-4,000 משתמשים מהיחידות הלוגיסטיות השונות בצבא שמצויים בשטח – קציני ונגדי לוגיסטיקה, חימוש וקשר, ברמת הגדודים והחטיבות.

מימוש הפרויקט יתבסס על תת מודול לניהול מלאי שמצוי בתוך מודול לוגיסטיקה הקיים במערכת ה-ERP שהוטמעה בעשור הקודם באט"ל (ר"ת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה). יצוין כי היקפו של פרויקט ה-ERP כולו נאמד במאות מיליוני שקלים. מערכת ה-ERP היא של סאפ (SAP) ונוספו לה התאמות וממשקים ייעודיים לאט"ל.

במסגרת הפרויקט הנוכחי יוטמע פתרון נייד, מבוסס טאבלטים, שיאפשר בזמן חירום לכוחות הלוגיסטיים הקדמיים לנהל את המלאי בנקודות הריכוז. הטאבלטים יהיו בשימוש של מאות נגדי לוגיסטיקה, שיהיו במל"ן (ר"ת מרכז לוגיסטי נייח). הציוד המגוון יועמס על פי צרכי נגדי הלוגיסטיקה וסדרי העדיפויות של המפקדות השונות, כאשר כלל הזנת המלאי המועמס תבוצע באופן מקוון בזמן אמת. כך תתקבל תמונת מצב מדויקת בהיבט הלוגיסטי, כאחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה.

העבודה על השלב הזה, הרביעי במספר בפרויקט ה-ERP הענק, נעשתה בהובלת יחידת מצפ"ן (ר"ת מערכות צבאיות לפו"ש – פיקוד ושליטה – וניהול) שבאגף התקשוב ומפקדה, אל"מ אבנר זיו. מצפ"ן הוקמה על בסיס איחוד שתי יחידות בלוטם, היחידה באגף התקשוב בצה"ל שמרכזת את נושאי התקשוב: בית התוכנה "לשם", שפעל לפיתוח מערכות IT לוגיסטי ותומכות לחימה, ומחלקת "שוהם", שטיפלה בשו"ב וב-IT מבצעי. היחידה המאוחדת הוא בית תוכנה מטכ"לי, הגדול בצבא, ומונה מאות מפתחים ומתכנתים שפועלים בתשעה ענפים. במסגרת בניית מצפ"ן, שולבו בה אנשי ה-IT בפRולוג – מנהלת ה-ERP של אט"ל.

בשלב הראשון של הפרויקט, שעלה לאוויר ב-2004, הוכנסו מודולים שטיפלו במרכזים הלוגיסטיים. בשלב השני, בין 2005 ל-2008, הועלו מודולים מעולם הרכש. במסגרת השלב השלישי עלו לאוויר מודולים בנושאי הניהול, הייצור, התכנון והיבטים נוספים של ניהול מלאי. המשתמשים שנוספו למערכת בסיום שלב זה הם אנשי סדנאות האחזקה של צה"ל, המכונים "דרג ב'". מדובר בסדנאות מרחביות שמטפלות בטנקים ובכלי רכב, במערכות נשק ובמערכות הקשר הצה"ליות.

הפרויקט בכללו נותן מענה לתהליכי האחזקה, שרשרת האספקה, התמחיר והבקרה, המלאי והאחסנה, וכלל היבטי ניהול המשאב האנושי כמשאב בייצור. באות בו לידי ביטוי יכולות מתקדמות של ה-BI לקבלת תמונת מצב שוטפת של המפקדים והמשתמשים האחרים.

אמת ארגונית אחת

אט"ל אחראי לניהול המשאבים תומכי הלחימה ומטרתו לאפשר את רציפותה. הוא פועל בחמישה צירים: אספקה (תחמושת, דלק, ציוד, מים ועוד), רפואה, אחזקת כלי רכב, תנועות והיסעים, ובינוי.

ההחלטה להטמיע מערכת ERP ולהחליף את כלל המערכות המורשת באגף התקבלה ב-2002. המניעים של ההחלטה היו היותן של מערכות ה-IT ישנות ונטולות ממשקים ביניהן, קיום מצב של "איי מחשוב", רצון וצורך במיכון תהליכים ידניים, קבלת שפה ארגונית אחידה ואמת ארגונית אחת, וראייה אינטגרטיבית אודות הקורה בצה"ל בהיבט האגף. החזון הארגוני של הפרויקט היה "הקמת מערכת אינטגרטיבית אחת לשיפור היעילות ולהעלאת התפוקות, תוך הצגת תמונת מצב אמינה, זמינה ועכשווית".

אט"ל החליט כי המהלך הכולל יתבצע בכמה פרויקטים שונים: השלב הראשון של המערכת, שכונה "פעימה ראשונה", עלה לאוויר ב-2004. בשלב זה הוכנסו המודולים שטיפלו במרכזים הלוגיסטיים, ביניהם מלאי, הפצה, ניהול כוח אדם וניהול הייצור. בתחילה עלתה המערכת בארבעה מרכזים בצה"ל – ציוד ולחימה, שירותים רפואיים, ציוד ודלק – ולאחר מכן בתשעה מרכזים נוספים. המשתמשים באותו השלב היו אנשי המחסנים והמרכזים בצבא.

בשלב השני של הפרויקט הועלו מודולים בנושאי רכש וניהולו, ניהול תקציב, בקרה תקציבית, תכנון תקציב ורכש. כמו כן, הועלה מודול BI של סאפ והוטמעה מערכת לזימון תורים עבור חיל הרפואה. בנוסף, השלב כלל הטמעה של כלים להצגתו של המידע למנהלי רכש באט"ל, מנהלי בסיסים וקצינים בכירים – בדרגת סא"ל ומעלה. באותו השלב הושם דגש על יצירת ממשקים מול מערכות ה-IT במשרד הביטחון בכלל ועל מערכת מודל, ה-IT של מנהל הרכש במשרד. או אז נוספו למערכת משתמשים מזרוע היבשה ומאגף התקשוב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    אני מקווה שברור שהציבור משלם כל מספר שנים על אותה מערכת בדיוק...

אירועים קרובים