אורי בן ארי, קרן אתנה: "המהפכה הטכנולוגית בחינוך לא קיבלה הכרה כמו במגזרים אחרים"

"קיימים כיום פתרונות של חינוך מתוקשב; בעולם קורים דברים רבים ויש הרבה מה לעשות בתחום בארץ", אמר בן ארי, מייסד ונשיא הקרן

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"עד היום, החינוך, ובתוכו החינוך המתוקשב, לא קיבל את ההכרה במהפכה הטכנולוגית, כפי שקרה במגזרי תעשייה אחרים, כגון הממשלה, הביטחון והרפואה", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. הקרן מפעילה את פרויקט מחשב נייד לכל מורה בישראל.

בן ארי דיבר ברב שיח שנערך בנושא חינוך מתוקשב לקראת כנס Edutech 2015. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, ייערך ב-26 בפברואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. הנחה את רב השיח יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי בן ארי, "בתחום החינוך, בניגוד למגזרים אחרים, יש מעט אינטרנט ומעט מחשבים. קיימים כיום פתרונות של חינוך מתוקשב. בעולם קורים דברים רבים ויש הרבה מה לעשות בתחום בארץ".

"תפקיד המורה השתנה", ציין. "המהפכה הטכנולוגית הפכה את המורה ממי שמנחיל ידע למנחה ולמנטור. גם התכנים השתנו, צורת הצריכה של התכנים השתנתה. יש בלבול בין המושגים 'חינוך' ו-'למידה'. בעתיד, המורה יכין בעצמו את מערכי השיעור לכל תלמיד בנפרד. כיום אין למורים כלים לעשות זאת".

בן ארי סיים בציינו כי "יש להיערך לקראת הכיתה העתידית. היא תהיה שילוב בין בית הספר העתידי ובין הבית. התלמידים יגיעו לבית הספר כדי לערוך ולהשתתף בדיונים. נדרש לחשוב מהו תפקידו של משרד החינוך בעתיד זה. אני ממליץ להשקיע במורים משאבים, בדיוק כמו שהמדינה משקיעה בקציני צה"ל. מורה חכם זה כיתה חכמה, זה תלמיד חכם. הטכנולוגיה רק תעזור. אנחנו רוצים למנוע מצב בו המורים יהיו אנאלפבתיים דיגיטליים ומעוניינים לתת להם כלים מתאימים".

"הלוח – לא סביבתם הטבעית של התלמידים"

רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות המידע במשרד החינוך, אמר כי "כאשר רצו מהפכה מחשובית בעולמות הביטחון והבריאות, השקיעו בכך משאבים. לעומת זאת, למשרד הבריאות אמרו 'תסתדרו עם התקציב הקיים'. על המשאבים עומדת כל המלחמה".

רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות המידע במשרד החינוך

רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות המידע במשרד החינוך

לדברי דיין, "גדולי החוקרים מתחום החינוך ומתחומים נוספים, דוגמת דיואי, הרב קוק ואלברט איינשטיין, כבר קבעו כי הלמידה נעשית בסביבה הטבעית בה הלומד נמצא. אין טעם בלהמשיך וללמד את התלמידים במתכונת המסורתית, מול הלוח, כי זו כבר אינה סביבתם הטבעית של התלמידים".

הוא ציין כי "נושא החינוך המתוקשב חשוב למשרד החינוך, הוא מבין את היכולות הטמונות בתחום, ואנחנו מחפשים דרכים להכנסת עוד טכנולוגיות למערכת החינוך".

"אנחנו רוצים להעניק לילד חוויה לימודית-טכנולוגית. המנגנון המסורתי, במסגרתו המורה מעביר ידע לתלמיד, נשבר. ילדים מגיעים למקורות הידע לבדם. על המורה יהיה לכוון את התלמידים ולהרחיב את יכולותיהם במקומות אחרים, לא של הנחלת ידע. המורה יהיה תומך ומקדם את התלמידים", אמר דיין.

הוא הוסיף כי "הנקודה המרכזית היא שהילד בעצמו צריך למצוא את השיתופיות למקורות הידע. שיתופיות עם בני אדם, מורים, חברים והורים. הילד יאסוף את המידע ממקורות שונים והמורה יסייע לו לברור אותם, לקבוע מה רלוונטי ולהכווין אותו".

דיין סיכם באמרו כי "בשנה הבאה נראה תלמידים לומדים עם ספרים דיגיטליים. אמצעי הקצה של התלמידים יתעצמו. בכיתה העתידית, חוויית הלמידה תתרחש גם מחוץ לכיתה. קירות בית הספר אינם המקום היחיד ללמוד, הלמידה הווירטואלית תתפוס מקום. מה שנדרש הוא להכשיר את לבבות המורים ולהביא אותם לתודעה הזו".

מעוניינים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Edutech 2015 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים